2013-08-24, 09:15
Medlem
misspomfreys avatar
Jag har ett litet extrajobb - vart är irrelevant. Problemet är i alla fall att jag för några månader sen skulle ha fått lön, en lön som aldrig kom in på mitt konto. Chefen hävdar dock att jag fått den och att han ska visa kvitto på det, jag har å andra sidan min kontoöversikt som tydligt visar att det inte finns någon lön insatt.

Hur löser man detta om han nu betalat in min lön nånstans men inte till mig? Vad har jag rätt att kräva? Jag hade släppt det om det inte vore så att jag faktiskt behöver de där pengarna.
Citera
2013-08-24, 09:18
Medlem
Asurmans avatar
Det verkar som han kommer visa att han betalat ut, men du kommer bevisa att han betalat till fel konto. Så det måste väl vara hans fel
Citera
2013-08-24, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misspomfrey
Jag har ett litet extrajobb - vart är irrelevant. Problemet är i alla fall att jag för några månader sen skulle ha fått lön, en lön som aldrig kom in på mitt konto. Chefen hävdar dock att jag fått den och att han ska visa kvitto på det, jag har å andra sidan min kontoöversikt som tydligt visar att det inte finns någon lön insatt.

Hur löser man detta om han nu betalat in min lön nånstans men inte till mig? Vad har jag rätt att kräva? Jag hade släppt det om det inte vore så att jag faktiskt behöver de där pengarna.

Kolla kvittot. Det kan vara så att chefen betalat väldigt nyligen så att pengarna inte nått ditt konto än. Om du har räkningar som håller på att förfalla kan du ringa upp borgenärerna och förklara situationen, det är ofta möjligt att få anstånd.
Citera
2013-08-24, 09:23
Medlem
BenAsslicks avatar
Fixa ett kontoutdrag och visa chefen?
Citera
2013-08-24, 09:26
Medlem
miqqqas avatar
Be honom leta fram kvittot. Antagligen har utbetalningen gått till någon annan, och då upptäcker han förhoppningsvis sitt misstag och rättar till det.
Citera
2013-08-24, 09:27
Medlem
misspomfreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av universalgeniet
Kolla kvittot. Det kan vara så att chefen betalat väldigt nyligen så att pengarna inte nått ditt konto än. Om du har räkningar som håller på att förfalla kan du ringa upp borgenärerna och förklara situationen, det är ofta möjligt att få anstånd.

han ska ha betalat in det för månader sedan och när jag gick till banken för någon månad sedan hittade dem ingen insättning - jag kan se det på min kontoöversikt också. :/ Det är som tur är inga räkningar som förfaller utan mer sådant jag är i behov av att köpa.
Citera
2013-08-24, 09:28
Medlem
misspomfreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Be honom leta fram kvittot. Antagligen har utbetalningen gått till någon annan, och då upptäcker han förhoppningsvis sitt misstag och rättar till det.

Det kan omöjligt bli så att jag inte får lönen på grund av misstaget?
Citera
2013-08-24, 09:32
Medlem
Adam211s avatar
Han har säkert slarvat med en siffra. Be han kontrollera att han har fått rätt bankkontonummer.
Citera
2013-08-24, 10:23
Medlem
Varför får du inte se papper direkt, på att han har betalat in din lön?
Det är rätt så allvarligt ifall din lön inte har kommit in.
Din chef verkar inte vara så intresserad av att ta reda på vart pengarna tog vägen.
Säg till din chef på skarpen att han får lösa detta problem.
Har pengarna kommit fel så får väl chefen lösa detta, förutsatt att han har fått rätt kontouppgifter från dig.
Är det första lönen han betalat överhuvudtaget?

Begär företaget i konkurs pga utebliven lön.
Alla som har fodringar på företag som inte betalas i tid kan begära ett företag i konkurs.
Det kommer nog sätta fart på din chef.
Citera
2013-08-24, 10:31
Medlem
Legolennarts avatar
Banken brukar kunna skicka över pengarna till dig om det finns bevis på att det har betalats ut fel.
Citera
2013-08-24, 23:28
Medlem
maximum2s avatar
det verkar ju inte så svårt, visa bara upp papper på att inget har kommit in så har han inte så mycket att säga till om oavsett vad han säger att han har gjort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in