Citat:
Ursprungligen postat av
skinkelvinkel
Jag har suttit hur lnge som helst bara fr att f fram hur eller om man kan byta mellan javafiler.
Jag vill allts brja vid start.java fr att sedan nr anvndaren klickar p en knapp eller liknande s ska nsta (tex inteStart.java) java fil kras.
ungefr som i webprogrammering dr man lnkar mellan olika php sidor.
ngon som har svar p de eller ens vet hur jag ska googla det fr jag har inte hittat ngot svar som ens r i nrheten av det ja gr.
Hej skinkelvinkel,
Java fungerar inte s hr. Nr du skriver Java-kod skapar du klasser och det r typiskt detta som sparas i en .java-fil. Tanken att varje klass ska vara en modell av ngot fysiskt; det kan vara ngot konkret som tex
File, eller ngot mer abstrakt ssom
InputStream eller
SecurityManager. Notera att en klass i samtliga fall kan beskrivas med ett substantiv.
Varje Java-program har en startmetod (
Entry point) som ser ut som fljer:
Kod:
public static void main(String[] args){
//Hr brjar programmet
}
Den hr metoden mste i sin tur ligga i en klassdefinition, men det spelar sllan ngon roll vilken. Vad man gr i main-metoden sen r att skapa instanser av klasser, vilket kallas fr objekt, och det r interaktionen mellan dessa programmet bestr av.
Allts, om du har en klass som heter InteStart, dvs du har en .java-fil med innehllet:
Kod:
public class InteStart{
public void doSomething(){
System.out.println("print something");
}
}
s kan du komma t den hr koden frn din klass Start p fljande vis:
Kod:
public class Start{
public static void main(String[] args){
InteStart inteStart = new InteStart(); //skapa ett nytt InteStart-objekt som vi kallar fr inteStart
inteStart.doSomething(); //anropar metoden doSomthing p det nyskapade objektet.
}
}
Jag vill ven tillgga att jag starkt rekommenderar att du gr igenom grunderna i Java, frslagsvis med en bok.