2013-08-24, 14:04
Medlem
skinkelvinkels avatar
Jag har suttit hur lnge som helst bara fr att f fram hur eller om man kan byta mellan javafiler.

Jag vill allts brja vid start.java fr att sedan nr anvndaren klickar p en knapp eller liknande s ska nsta (tex inteStart.java) java fil kras.

ungefr som i webprogrammering dr man lnkar mellan olika php sidor.

ngon som har svar p de eller ens vet hur jag ska googla det fr jag har inte hittat ngot svar som ens r i nrheten av det ja gr.
Senast redigerad av The Barr 2013-08-25 kl. 05:43.
Citera
2013-08-24, 15:02
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Tror du syftar p en Intent
http://developer.android.com/trainin...-activity.html Lite lngre ner p sidan
Citera
2013-08-24, 19:22
Medlem
skinkelvinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlazeEveryDay
Tror du syftar p en Intent
http://developer.android.com/trainin...-activity.html Lite lngre ner p sidan

1. lskar ditt namn!

2. jag gr ingenting som har med android att gra, men tack nd.
Citera
2013-08-24, 22:11
Medlem
Antts avatar
Jag kan ha fel, men det knns inte som att det du gr fljer ngon Objektorienterad modell (vilket r mer eller mindre ett krav nr man arbetar med Java). Man "Kr inte en fil" och "Hoppar till en annan" som man skulle kunna sga att man gr i vissa scriptsprk.

Ett tips r att titta igenom de hr nybrjarguiderna fr att f en knsla fr objektorienterad programmering och Java.

De dr "hoppen" du pratar om gr man snarare mellan metoder. Blanda inte ihop det med funktioner, och definitivt inte med "filer" eller script.
Citera
2013-08-25, 10:27
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinkelvinkel
Jag har suttit hur lnge som helst bara fr att f fram hur eller om man kan byta mellan javafiler.

Jag vill allts brja vid start.java fr att sedan nr anvndaren klickar p en knapp eller liknande s ska nsta (tex inteStart.java) java fil kras.

ungefr som i webprogrammering dr man lnkar mellan olika php sidor.

ngon som har svar p de eller ens vet hur jag ska googla det fr jag har inte hittat ngot svar som ens r i nrheten av det ja gr.
Hej skinkelvinkel,
Java fungerar inte s hr. Nr du skriver Java-kod skapar du klasser och det r typiskt detta som sparas i en .java-fil. Tanken att varje klass ska vara en modell av ngot fysiskt; det kan vara ngot konkret som tex File, eller ngot mer abstrakt ssom InputStream eller SecurityManager. Notera att en klass i samtliga fall kan beskrivas med ett substantiv.

Varje Java-program har en startmetod (Entry point) som ser ut som fljer:
Kod:
public static void main(String[] args){

//Hr brjar programmet

Den hr metoden mste i sin tur ligga i en klassdefinition, men det spelar sllan ngon roll vilken. Vad man gr i main-metoden sen r att skapa instanser av klasser, vilket kallas fr objekt, och det r interaktionen mellan dessa programmet bestr av.

Allts, om du har en klass som heter InteStart, dvs du har en .java-fil med innehllet:
Kod:
public class InteStart{
   public 
void doSomething(){

System.out.println("print something");
   }

s kan du komma t den hr koden frn din klass Start p fljande vis:

Kod:
public class Start{
   public static 
void main(String[] args){

InteStart inteStart = new InteStart(); //skapa ett nytt InteStart-objekt som vi kallar fr inteStart

inteStart.doSomething(); //anropar metoden doSomthing p det nyskapade objektet.

}

Jag vill ven tillgga att jag starkt rekommenderar att du gr igenom grunderna i Java, frslagsvis med en bok.
Citera
2013-08-25, 14:11
Medlem
rjonssons avatar
Kan det vara reflection du r ute efter?

Googla p det.
Citera
2013-08-25, 14:20
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinkelvinkel
1. lskar ditt namn!

2. jag gr ingenting som har med android att gra, men tack nd.
Hehe Jaha, okej. Frskte i alla fall
Citera
2013-09-03, 20:13
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rjonsson
Kan det vara reflection du r ute efter?

Googla p det.

Reflection i Java r inte ngot man ska ge sig in p innan man lrt sig javas objektmodell och objektorienterad programmering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in