2013-08-26, 10:11
Medlem
Jag går en IT-utbildning och under hela hösten fram till dec ska vi ha praktik. Jag var i Maj månad kontakt med ett av landets största IT-företag och blev erbjuden en plats där. Allt lät sjukt bra och jag var jätteglad.

Började förra måndagen. Stället låg i skitiga och mörka källarlokaler, blev helt paff. Vad jag fick göra? Sitta på en stol och titta in i väggen. Det fanns inga uppgifter till mig och min handledare syntes inte till, när han väl gjorde det gick han bara förbi mig. Fick installera ett par datorer, men inte mer än så (trycka F12 och låta nätverket sköta resten, svårt...) Hade inte ens en dator att roa mig med. Tisdag samma sak. Onsdag frågade jag min handledare om det fanns något att göra och jag fick följa med en snubbe som skulle installera en dator (....). Under installationen sa han "ja detta kan ju ta ett tag, du får roa dig under tiden". Sedan stack han... och kom inte tillbaka... Jag frågade på nytt om det fanns något uppdrag jag kunde följa med på och denna gång blev svaret "nej inte just nu". Då blev jag riktigt sur och drog hem. Och har inte gått tillbaka sedan dess...

Mejlade min handledare om att jag var ganska besviken och han svarade "jag återkommer till dig när jag kollat upp detta". IDAG återkom han, 6 dagar senare. Och erbjuder sig att vi ska nog komma på en lösning.

Men jag känner mig så sjukt besviken på det där stället så jag inte vet om jag vill tillbaka. Att man i tre månader sett fram emot praktiken och så blir man behandlad som skit. Att de har haft tre månader på sig att planera min ankomst (vår mentor skickar ett papper med info om vilka områden jag ska få prova på) men ändå inte har några uppgifter att ge mig. Var så sjukt deppig i några dagar.

Skulle ni gett det en chans till eller skulle ni sökt en ny plats? Vissa tycker att jag var dum som drog därifrån och vissa tycker att jag gjorde helt rätt..
Citera
2013-08-26, 10:14
Medlem
Jag kan tänka mig att 80% av alla praktikplatser är så
Citera
2013-08-26, 10:16
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitblomma
Skulle ni gett det en chans till eller skulle ni sökt en ny plats? Vissa tycker att jag var dum som drog därifrån och vissa tycker att jag gjorde helt rätt..
Jag tycker att du ska ta kontakt med den lärare som är ansvarig för din kurs. Det bör ju finnas någon från skolan. Vad är det för utbildning? Uni? KY?
I vilket fall som helst så ska du kontakta ansvarig lärare och diskutera det hela med denne. Kanske det kan vara på sin plats att läraren kommer ut och att ni för en diskussion? Har du skrivit något slags kontrakt över vad du ska göra/lära dig på praktiken? Om inte det kontraktet uppfylls, så antar jag att risken finns att du kan bli underkänd på din praktik?
//R
Citera
2013-08-26, 10:17
Medlem
O-Lyckligs avatar
Men sitt inte hemma och vänta på att den nuvarande praktiken ska ta sig i kragen... Sök en ny plats att utföra praktiken på!
Citera
2013-08-26, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Jag tycker att du ska ta kontakt med den lärare som är ansvarig för din kurs. Det bör ju finnas någon från skolan. Vad är det för utbildning? Uni? KY?
I vilket fall som helst så ska du kontakta ansvarig lärare och diskutera det hela med denne. Kanske det kan vara på sin plats att läraren kommer ut och att ni för en diskussion? Har du skrivit något slags kontrakt över vad du ska göra/lära dig på praktiken? Om inte det kontraktet uppfylls, så antar jag att risken finns att du kan bli underkänd på din praktik?
//R

Jo har varit i kontakt med min mentor. Min skola ligger 10 mil bort så att han kommer ut hit är inget alternativ, har bara pratat med honom via telefonen. Han verkar dock inte ha planer på att kontakta stället i sig, det får jag sköta. Och han säger att jag får välja själv hur jag vill göra.

Ja praktiken räknas som en kurs och ja jag kan bli underkänd om jag inte uppfyller målen. Det är en YH (samma som KY) utbildning jag går
Citera
2013-08-26, 10:22
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Jo har varit i kontakt med min mentor. Min skola ligger 10 mil bort så att han kommer ut hit är inget alternativ, har bara pratat med honom via telefonen. Han verkar dock inte ha planer på att kontakta stället i sig, det får jag sköta. Och han säger att jag får välja själv hur jag vill göra.

Ja praktiken räknas som en kurs och ja jag kan bli underkänd om jag inte uppfyller målen. Det är en YH (samma som KY) utbildning jag går
Och vilka är de satta målen?
(och vad är det för skräp att läraren inte kommer ut om det krisar på en praktikplats?)
edit: då anser läraren att det inte finns risk för att målen inte nås då?
Citera
2013-08-26, 10:39
Medlem
80% av alla praktikplatser är verkligen inte sådär.

Det låter som om att du har fått en väldigt dålig handledare. Det är bra att du säger till om att du vill ha mer att göra osv. Sen ligger en del på dig, (inte mkt men en del), en sak är att du försöker engagera dig i andra områden av företaget, på så sätt kan du ge din handledare lite vägledning om vad du vill göra - "Jag skulle gärna sätta mig in mer i X uppgifter osv".

Ett annat alternativ är att gå över handledarens huvud, till AO chefen eller dylikt.

Att sitta hemma är bara att bete sig som ett barn. Gå tillbaka och hör vad han har att säga, alternativ se dig om för en annan praktikplats.

Vilket som får du en arbetslivserfarenhet på CV´t.
Citera
2013-08-26, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oNeL
80% av alla praktikplatser är verkligen inte sådär.

Det låter som om att du har fått en väldigt dålig handledare. Det är bra att du säger till om att du vill ha mer att göra osv. Sen ligger en del på dig, (inte mkt men en del), en sak är att du försöker engagera dig i andra områden av företaget, på så sätt kan du ge din handledare lite vägledning om vad du vill göra - "Jag skulle gärna sätta mig in mer i X uppgifter osv".

Ett annat alternativ är att gå över handledarens huvud, till AO chefen eller dylikt.

Att sitta hemma är bara att bete sig som ett barn. Gå tillbaka och hör vad han har att säga, alternativ se dig om för en annan praktikplats.

Vilket som får du en arbetslivserfarenhet på CV´t.

min handledare är chefen.. hehe ^^ innan jag började berättade jag vilka områden jag var intresserad av.
Citera
2013-08-26, 11:05
Medlem
TRRRRISTs avatar
låter väldigt synd att det blev så där.

Jag hade tur på det glada 90-talet när jag praktiserade hos IBM, fick bli med ut till kunder och hade en handledare som pedagogiskt förklarade vad vi gjorde och varför.

Hur funkar det där med praktik? Måste man anmäla sig någonstans? Det är ett samhällsansvar jag känner att vi här skulle kunna ta faktiskt.
Citera
2013-08-26, 11:28
Medlem
Citat:
min handledare är chefen.. hehe ^^ innan jag började berättade jag vilka områden jag var intresserad av.

Det var ju oturligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in