• 1
  • 2
2013-08-30, 22:22
Medlem
proteinftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Jo, det har det faktiskt. Som jag skrev ovan finns det studier på testobehandling för ovanligt långa pojkar (en studie visade ett åldersspann mellan 10-16 år) Med syftet att få dem att stanna i växten. Hur vanlig metoden är nu vet jag inte men den har funnits i decennier. Testo används alltså för att få growth plates att sluta sig tidigare vilket tycks visa att T inte är att rekommendera som ett medel för att bli längre utan snarare ökar risken för att stanna i växten ifall man inte växt färdigt. Googla testosterone for tall boys så dyker en del studier upp. Har inte närläst alla studier så jag kan just nu inte svara på hur det ser ut med rehabilitet och validitet etc, men att behandlingen finns som klinisk metod är iaf ett faktum.

Vet du vilka ben det är som slutar växa? För nog förändras benstruktur. Kolla bara på kvinnor som kurar.
Citera
2013-08-31, 07:57
Medlem
Jag hade gärna fått större nävar, då blir det lättare att köra utan fegsnören i marklyft
Citera
2013-08-31, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proteinftw
Vet du vilka ben det är som slutar växa? För nog förändras benstruktur. Kolla bara på kvinnor som kurar.

Benstrukturen kan som sagt förändras av steroider, men det är inte samma sak som att de växer på längden, har man slutat växa har man. Och kvinnor som ser annorlunda ut har fått förmanligande effekter av steroider, röst, adamsäpple, hud, behåring etc, sen temporär svullnad o dyl. Höga doser HGH har större effekt på skelett etc rent utseendemässigt.

Angående vad som slutar växa: De s k tillväxtplattorna finns i ändarna av de flesta benen i kroppen. En speciell typ av broskbildande celler, kondrocyterna spelar en viktig roll vad gäller vår tillväxt. De skapar nytt brosk som blir ben etc. Sen vid en viss tidpunkt begår dessa "självmord" och man har växt färdigt på längden. Det är könshormonerna (framför allt östrogen) som får kondrocyterna att ta självmord. Det är allt säkert därför man tidigare använt testodoser (jag läste allt ifrån 500 mg/månad till 250 mg i veckan) på långa pojkar för att stoppa tillväxt. Det testo man inte använder omvandlas som bekant till östrogen så det är nog både testo och östro som har effekt i behandlingen.

Tittar man på mina länkar nedan ser man att en ny metod för att få pojkar att stanna är att operera bort tillväxtbrosket, så det kan vara så att testo är på väg bort som behandling av långa pojkar, jag vet inte om det öht använts just i Sverige. En del av det jag hittade angående denna testobehandling var rapporter om långsiktiga effekter då man kunde konstatera att behandlade pojkar senare i livet i genomsnitt hade lite lägre testohalt än normalbefolkningen. Det är ju en känd biverkan av steroidanvändning och kanske är det därför man gått över till operationer numera.

Det finns mer info nedan om den medicinska användningen av tillväxthormon för korta, det är främst det man använder kliniskt för att få kroppen att växa.

Så nej, testokurer blir man inte längre av, har man inte växt färdigt verkar risken vara större att man stannar i växten. Visst, man kan använda östrogenbromsare, men risken finns ändå för testo är också ett könshormon (även om östro styr mer) och det är kh som styr när man slutar växa. HGH är det som gäller för korta men ska man få det av sjukhuset ska man ha en tillväxtrubbning, det räcker inte bara med att man har lite komplex.

Länkar:
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=1777&a=3576&l=sv
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=2...spd=36310&l=sv

Fotnot: jag hittade nu en källa som påstod att Anavar, Winstrol och Primobolan kanske kan göra att man växer lite mer till då dessa preparat dels inte skapar östrogen av överskott men också att kalciumupptaget i benen blir bättre. Jag vet inte hur trovärdigt det påståendet är nu då det inte fanns länkar till forskning så jag måste kolla upp det först, men det är värt att nämna iaf. Spontant antar jag att med ökat k-upptag hinner benen växa mer innan de stängs, det är inte så att kondrocyterna lever längre. Att risken är mindre att stanna i växten med dessa steroider låter logiskt, men som sagt jag vill helst se kliniska studier.
Senast redigerad av L3o 2013-08-31 kl. 09:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in