Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-27, 23:42
  #3001
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
De amerikanska kolonierna hade sin Declaration of Independence den 4 juli 1776, men de hade frihetskriget efteråt. Betyder det att de inte alls var fria från imperiet efter den 4 juli 1776? Och varför firar de i så fall 4 juli?

Engelska wiki ger dig alla svaren om inte den svenska gör det..
Citera
2018-03-05, 09:31
  #3002
Medlem
Fördjdupnings område historia hjälp snälla. Vilket område?

Hej. Ska skriva ett fördjupningsarbete i historia, vilken tycker ni jag ska ta. Vill ha ett högt betyg ( A-B). Vilken tror ni blir enklast och bäst för mig att få ett högt betyg( nå en hög nivå). Skulle ni kunna rangordna från 1-3 vilken jag ska ta.

Har ni tips om andra ämnen man kan skriva om eventuella frågeställningar. Det ska bestå av fakta samt en reflektionsfråga( som ej går att svara ja eller nej) Sedan ett område som inte är allt för omfattande.

Atombomberna över Hiroshima och Nagasaki.

1. Vad var det( bakgrund, orsak, konsekvenser). Vilka spår finns kvar idag och hur kommer den påverka framtiden?

2. 9/11- Vad var 9/11 ( BAKGRUND, orsak KONSEKVENSER). Vilka spår finns kvar/ varför är den relevant idag och för framtiden?

3. Franska och amerikanska revolutionen Redogöra för respektive ( orsaker, konsekvenser, spår idag, betydelse, konsekvenser lång och kortsiktiga) sen jämföra ( skillnad och likheter)

Tack på förhand
Citera
2018-03-05, 09:45
  #3003
Medlem
Oljeapans avatar
9/11 är ju alltid intressant. Bakgrunden till varför Osama Bin laden valde att hämnas osv....
Citera
2018-03-05, 09:55
  #3004
Medlem
Kumabjorns avatar
Hiroshima och Nagasaki finns det massor av källmaterial att tillgå.
En intressant aspekt kan vara en kontrafaktisk hypotes.
Citera
2018-03-05, 10:16
  #3005
Medlem
Briasccas avatar
Vore det inte intressant att fördjupa sig i amerikansk isolationism? Trump gör det nu och det har då och då förekommit i historien med ofta katastrofala konsekvenser för Europa.
Citera
2018-03-05, 10:26
  #3006
Medlem
Wachtmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tovalarsson
Hej. Ska skriva ett fördjupningsarbete i historia, vilken tycker ni jag ska ta. Vill ha ett högt betyg ( A-B). Vilken tror ni blir enklast och bäst för mig att få ett högt betyg( nå en hög nivå). Skulle ni kunna rangordna från 1-3 vilken jag ska ta.

Har ni tips om andra ämnen man kan skriva om eventuella frågeställningar. Det ska bestå av fakta samt en reflektionsfråga( som ej går att svara ja eller nej) Sedan ett område som inte är allt för omfattande.

Atombomberna över Hiroshima och Nagasaki.

1. Vad var det( bakgrund, orsak, konsekvenser). Vilka spår finns kvar idag och hur kommer den påverka framtiden?

2. 9/11- Vad var 9/11 ( BAKGRUND, orsak KONSEKVENSER). Vilka spår finns kvar/ varför är den relevant idag och för framtiden?

3. Franska och amerikanska revolutionen Redogöra för respektive ( orsaker, konsekvenser, spår idag, betydelse, konsekvenser lång och kortsiktiga) sen jämföra ( skillnad och likheter)

Tack på förhand

Nu vet ju inte jag vilken nivå detta arbete ska ligga på, eller hur lång tid du har på dig, men enklast vore det att ägna dig åt svensk historia. Källmaterialet är lättare att ta till sig. Vill du satsa på högt betyg vill nog läraren att du använder dig av förstahandskällor, alltså inte enbart av faktaböcker. Därmed borde du isolera frågan på nationell nivå, så du lättare kan ta del av våra rika arkiv av källmaterial.

Du skulle kunna göra en studie om skolpolitikens historia i Sverige. Skolfrågan är brännande het idag, hur såg den ut förr? Du kan läsa äldre tidningsartiklar, läroplaner, riksdagsutdrag etc. Jag tror att du med denna frågeställning skulle kunna utveckla ett förträffligt arbete!
Citera
2018-03-05, 12:20
  #3007
Medlem
borrizs avatar
Varför inte skriva om von Fersen under amerikanska- respektive franska-revolutionen.
Citera
2018-03-08, 22:48
  #3008
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tovalarsson
Hej. Ska skriva ett fördjupningsarbete i historia, vilken tycker ni jag ska ta.

Atombombningen av Japan kan vara intressant - men svårbearbetat. Dels är det slutskedet av WW2, så arbetet blir därmed stort. Själva beslutet att bomba är politiskt kontroversiellt och det finns många myter som kan väga in. Slutligen är det vilken funktion atombomberna hade för framtiden, och det är en mycket oklar historia. Länge sågs atombomber bara som stora bomber, och Truman hotade flera gånger Stalin med kärnvapenanfall. Så tesen "atombomber var så hemska att ingen vågade använda dem" tog något decennium att utveckla.

9/11 är för nytt för att passa som historisk uppsats.

Amerikanska och franska revolutionerna är gigantiska områden - givet att du vill studera ämnet ordentligt, och inte nöjer dig med svenska skolans snuttifiering. Att jämföra dem är något doktorsavhandlingar har svårt att göra på ett vettigt sätt.

Bättre är att välja ett ganska smalt ämne, vilket ger dig chansen att fördjupa dig och skriva något riktigt intressant. Så mina små förslag:

Franska revolutionens efterspel. 1789 års franska nationalförsamling var inga revolutionärer, utan en laddning advokater, läkare och liberala adelsmän som ville modernisera den franska staten. Först 1792 blev "revolutionen" riktigt revolutionär och giljotineringarna började - men detta pågick i bara två år. Sedan kuppade den icke-revolutionära delen av nationalförsamlingen bort revolutionärerna och införde direktoratet. Antingen själva kuppen, eller hur direktoratet försökte styra Frankrike (som vid denna tidpunkt var i krig med såväl Österrike som en rad mindre stater) och stoppa revolutionärerna från att göra sina egna kupper vore intressanta ämnen att skriva om.

Införandet av skolpengen i Sverige. En verkligen revolutionär förändring som socialdemokraterna lät stå kvar utan diskussion. Varför? Hur spelade skolans kommunalisering in? Finns det SIFO-undersökningar som visar vad svenska folket ansåg om frågan?

Allemansrätten - är den verkligen "urgammal", eller ett påfund från 1900-talet? Vad säger egentligen källorna? Finns det rättsfall om olaga intrång från 1800-talet, som motbevisar tesen om den urgamla allemansrätten?

Skytterörelserna i Sverige under sent 1800-tal ("en man, ett gevär, en röst"). Hur stora och betydelsefulla var de egentligen? Hur förhöll de sig till arbetarrörelsen och nykterhetsrörelsen? Vilka var ledarna, och vad gjorde dessa ledare i övrigt? Levde skytterörelsernas idéer kvar genom den allmänna värnplikten och senare hemvärnet?

Hur skildrades Ådals-händelserna 1931 i historieböcker, tidningar och riksdagsprotokoll a) 1935 b) 1960 och c) 1980. Är det skillnader i faktabeskrivningen, perspektivet eller analysen? Är socialdemokratiska och borgerliga tidningar annorlunda?
Citera
2018-03-13, 07:52
  #3009
Medlem
Snälla hjälp mig tolka en uppgift.

vad menas med, Vilken betydelse har och hade Martin Luther King för medborgarrättsrörelsen då, nu och i framtiden?
förstår ej det med nu och i framtiden?
Hjälp snälla.
Citera
2018-03-13, 08:50
  #3010
Medlem
ZyClaves avatar
"I framtiden" antar jag är ganska öppet för tolkning och spekulationer, men vad han har för betydelse idag är väl inte så svårt att komma på någonting...?

Exempelvis är ju fortfarande 'civil rights act of 1964' fortfarande aktiv lag även idag, vilket han var instrumentell i att få i kraft via opinionsbildande och inflytande.

Du kan även argumentera för att han lever i den Amerikanska folksjälen än idag och inspirerar via tal och text även nuvarande generationer.

Synd bara att hans motstånd mot stolliga krig inte är lika levande som motståndet mot rasism... Finns helt otroligt starka tal av honom mot Vietnam-kriget, som verkar ha fallit lite mer i skymundan med åren, tyvärr...
Citera
2018-03-13, 08:57
  #3011
Medlem
Luxuss avatar
Precis. Vad ser vi idag för företeelser som går att koppla till den gode doktorns förehavanden? Och hur tror du att vi kommer påverkas i framtiden?
Citera
2018-03-13, 10:35
  #3012
Medlem
Vossevangens avatar
Finns egen tråd om skoluppgifter:

(FB) Samlingstråd för läxhjälp inom ämnet historia.

Når det gjelder Martin Luther King finns det hur mycket som helst på nettet.
Start med Wiki (ENG) om Martin Luther King:

https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther_King_Jr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback