2013-09-09, 16:48
Medlem
Vi säger att man har ett excel dokument, ett word dokument och 2 notepaddokument och man vill snabbt söka igenom alla dessa efter olika strängar utav text

Hur skulle man kunna göra detta till ett litet program med en sökruta enbart som sedan visar i en liten lista OM textsträngen (eller snarlikt) finns med och såfall i vilket utav dokumenten

Skulle detta vara praktiskt att göra i JAVA och isåfall
Vilken sektion skulle jag behöva läsa om isåfall inom JAVA för att utveckal denna typen utav program.

mvh, einstein
Citera
2013-09-09, 17:20
Medlem
Man kan ju redan göra det i Windows sökfunktion.
Citera
2013-09-09, 17:22
Medlem
winINCs avatar
Det funkar väl utmärkt att göra i Java, dock så har jag inte hållit på med det på väldigt länge. Själv skulle jag nog göra det i Python, skulle gå väldigt fort att få ut en prototyp med det.

Du behöver ju som sagt bara en Input-ruta och sedan en box för att visa resultaten. Efter du importerar filerna så söker du igenom dem med regex, så kan du ta med cirka 15 karaktärer före och 15 karaktärer efter ordet så man ser i vilket sammanhang det används. Sen spara resultatet i en lista och presentera för användaren. Går även presentera en lista per dokument, så användaren ser vilket den kommer från.

Känns väldigt simpelt ifall jag förstått dig rätt.
Citera
2013-09-09, 21:41
Moderator
Protons avatar
Det är kanske lite overkill i sammanhanget, men du kan ju kanske ta en titt på solr eller lucene.
Citera
2013-09-10, 01:52
Medlem
Antts avatar
Som tidigare nämnts så går det alldeles utmärkt att göra det i Java. Det enda svåra med uppgiften är att hitta "snarlika" strängar, i alla fall om man inte är van vid att arbeta med regex. Men om du kan det så är det lätt som en plätt.

Vill du göra sökningen lite snabbare skulle jag tipsa om att söka igenom filerna parallellt i olika trådar.

Läs på om: Regular Expressions, Filhantering, Threads och Concurrency. För det grafiska räcker det nog med Swing.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in