• 5
  • 6
2015-11-30, 12:50
Medlem
ABBA helt klart!
Citera
2015-12-03, 17:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulSurvivor
Stones ohotat. Frågan är väl om de inte i vissa avseenden tar förstaplatsen också.

Trots mitt välpolerade yttre så känns dom "skitigare" Rolling Stones som förstavalet. Beatles är (var) ett fenomen men RS kunde få hjärnan att koka eller hjärtat att blöda...allt beroende på sinnesstämning.
Citera
2015-12-11, 14:05
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Frågar man folk som är det minsta insatta vet alla vilka dessa band är. Steely Dan har t ex fått en Grammy för "Album of the year". Hur borta är du?

Jag vet att dessa band är dina husgudar och jag har också haft en Steely-period, men de är lååångt från att vara störst efter Beatles. Jag skiter blanka fan i om de vunnit en Grammy eller inte, majoriteten av alla band i världen har inte vunnit ett enda pris.

Baserar du storhet på fåniga musikpriser? Då är frågan hur borta du själv är.
Citera
2016-09-13, 20:26
Medlem
Svårt att definiera Störst. Men jag tror att Stones är kändaste bandet någonsin efter Beatles. Spelade ju för bla 500 000 åskådare i diktaturen Kuba och de är säkert kända i många fler slutna länder. Såg nån sida där både de och Jagger själv var frimärke i några Afrikanska länder. Inbillar mig att man måste vara rätt känd i ett land innan man blir frimärke.
Citera
2016-09-13, 22:02
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
Jag vet att dessa band är dina husgudar och jag har också haft en Steely-period, men de är lååångt från att vara störst efter Beatles. Jag skiter blanka fan i om de vunnit en Grammy eller inte, majoriteten av alla band i världen har inte vunnit ett enda pris.

Baserar du storhet på fåniga musikpriser? Då är frågan hur borta du själv är.

Varför lägger du ord i munnen på mig? Jag har inte sagt att Steely Dan är bra för att de vunnit en Grammy för "Album Of The Year". Jag har sagt att ett band som har gjort det inte är ett okänt band.

Var det för svårt?
Citera
2016-09-13, 22:14
Medlem
Swe1227s avatar
Jag brukar ta hjälp av spotify för att se hur stort ett band är"

En kombination av hur många följare dom har och hur populära låtarna är
Citera
2016-09-14, 07:16
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227

Nej, det handlar ju om hur mycket ett band har lyckats Påverka omvärlden som kan avgöra hur stora de blivit.

Och då kan man tex se på klädstil, ifall ett band har lyckats skapa någon klädstil som har fått många efterföljare.
Där skulle jag då vilja nominera Village People faktiskt, för tänk så oerhört många som blivit inspirerade av deras kläder. Hela yrkeskategorier har ju helt tagit efter deras kläder, som tex alla byggjobbare tex. Som fortfarande idag klär sig på det sättet.
Och då är det faktiskt stort.
Citera
2016-09-14, 19:32
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Kiss! Förmodligen mest för deras merchandise
Citera
2016-09-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Kiss! Förmodligen mest för deras merchandise

Jag tänkte också säga KISS, både för deras banbrytande insatser i fråga om merchandising, visuell image och tydlig profilering av varje medlem som en karaktär (här är t ex Spice Girls tydliga efterföljare), deras sätt att visa att det fanns liv i glamrockgenren efter T. Rex och Slade och för deras otvivelaktiga skandal- och chockfaktor (och deras självironi och sinne för humor). Musikaliskt är de väl inga verkliga hjältar, men imagemässigt har de varit oerhört viktiga.
Senast redigerad av HepCat-X 2016-09-15 kl. 21:46.
Citera
2022-12-22, 16:54
Medlem
Andy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227

Hur STORA vissa är på Spotify har INGET med hur STORA vissa band är PUNKT
Citera
2022-12-22, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy85
Hur STORA vissa är på Spotify har INGET med hur STORA vissa band är PUNKT
Instämmer så klart, visst är det så (dessutom går det inte alls att jämföra streaming-siffror med den påverkan och räckvidd som fysiska skivor hade på 60-80-talen, både när de spelades i radio och när de köptes av den vanliga publiken).

"Stora" eller "viktiga" är inte en följd av rena försäljningssiffror. Bowies försäljningssiffror under 70-talet var inte i närheten av ABBA eller Stones, men det var Bowie som präglade en hel generation och tusentals framtida band. Samma sak med Velvet Underground, Cream eller Kraftwerk.
Citera
2022-12-22, 17:38
Medlem
Wretch32s avatar
The Rolling Stones självklart.

Queen & Led Zeppelin kommer inte jättelångt efter, speciellt under deras storhetstider.

Sinnesjukt hur länge Stones har varit med & att dom fortfarande har så hög status som dom har.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in