2013-09-12, 19:04
Medlem
DieqoBACKs avatar
Som rubriken lyder, har vi lågkonjuktion eller högkonjuktion i Sverige just nu år 2013?

Motivera gärna så jag förstår och varför det är just så.

Tack på förväg
Senast redigerad av DieqoBACK 2013-09-12 kl. 19:21.
Citera
2013-09-12, 19:13
Medlem
Mellanbarnets avatar
Enligt borgarna har vi hög och enligt WT har vi låg.
Ska bli skönt med ett regeringsbyte i sep nästa år.
Citera
2013-09-12, 19:19
Medlem
DieqoBACKs avatar
Absolut, men nu är det så att jag har i uppgift att skriva vad vi har och motivera varför, men jag har inte hittat ett enda vettigt svar i internet än så länge
Citera
2013-09-12, 19:26
Medlem
Lågkonjuktion, eftersom arbetslosheten är hög, och BNP-tillväxten varit svag de senaste åren. Dock så spår Konjunkturinstitutet en vändning under slutet av året.

"Ökat förtroende hos hushåll och företag tyder på en vändning i konjunkturen mot slutet av året. Det ser också något ljusare ut på arbetsmarknaden där arbetslösheten börjar minska. Samtidigt stimuleras ekonomin genom skattesänkningar och låg ränta. Framöver väntar dock finanspolitiska åtstramningar om överskottsmålet ska uppnås."

http://www.konj.se/891.html
Citera
2013-09-12, 19:33
Medlem
Abolishs avatar
Vi har haft lågkonjunktur (notera stavning) sedan hösten 2008 om du missat det, dock verkar det vara på väg uppåt men det kommer ta ett bra tag innan vi har högkonjunktur igen.

Motivation får du allt fixa själv, men "finanskrisen 2008" kan du få som ledtråd.
Citera
2013-09-12, 19:45
Medlem
StuGs avatar
För helvete! Svensk skola i ett nötskal....

"Har vi lågkonjuktion eller högkonjuktion" Om det är konjunktioner så prata med din lärare i svenska.

Har du en läst uppgiften? Går du i mellanstadiet!? Har du en susning om vad som definierar låg- respektive högkonjuktur? Har du något läromedel?
Citera
2013-09-12, 22:22
Medlem
Jag skulle ju tro att högkonjunktion troligen är de additiva konjunktionerna; vilket kan stämma ganska bra med högkonjunktur. Man kan få både och av en vara

Lågkonjunktion blir väl då kanske kategorin adversativa konjunktionerna, vilket bättre stämmer in på en lågkonjunktur. Man måste välja mellan olika varor.
Citera
2013-09-12, 22:53
Medlem
hugelak90s avatar
Argumentera för en lågkonjunktur. Vi har låga räntor, låg inflation, hög arbetslöshet och låg BNP-tillväxt. Även fast det sakta går bättre så går det på tok för sakta för att vi ska befinna oss i någon högkonjunktur.
Citera
2013-09-12, 23:30
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
Jag skulle ju tro att högkonjunktion troligen är de additiva konjunktionerna; vilket kan stämma ganska bra med högkonjunktur. Man kan få både och av en vara

Lågkonjunktion blir väl då kanske kategorin adversativa konjunktionerna, vilket bättre stämmer in på en lågkonjunktur. Man måste välja mellan olika varor.

Detta är ju inte den klassiska definition av konjuktur i alla fall.

OnT;
Googla konjukturcycel sedan kan du ju svara själv på frågan
Citera
2013-11-24, 02:49
Medlem
Lågkunjunktur i och med att köpkraften verkar vara låg och efterfrågan på varor är liten (= företagen kan inte tillverka lika mycket och måste sparka folk). Samtidigt går bankerna bra (bättre än någonsin?) och börsen står högre än på mycket länge (åtminstone har mina fonder gått upp det senaste två åren, vilket brukar vara ett tecken på att det går bra ). Jag kan noll om ekonomi, så därför känns det förvirrande att börsen står så högt samtidigt som konjunkturen är så låg.
Citera
2013-11-24, 10:07
Medlem
Svaret är att inte ens experterna vet om det är högkonjunktur eller lågkonjunktur. Det är ett helt nytt läge kan man säga. Så det blir inte lätt att svara på.
Citera
2013-11-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Detta är ju inte den klassiska definition av konjuktur i alla fall.

OnT;
Googla konjukturcycel sedan kan du ju svara själv på frågan

Se namnet på ämnet; konjunktion och konjunktur är enligt mig två olika saker.
Det finns olika typer av konjunktioner. (det går säkert att googla det med).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in