Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-09-18, 19:41
Medlem
trtrtrtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer

Vadå dubbla lojaliteter? Bara för att en mamma älskar sin man över allt, kan hon inte då älska och försvara sin dotter med all sin kraft? Jag förstår helt ärligt inte problemet... Inse fakta. Människan är skapad så att människan tror på religioner. Så har det alltid varit, så är det, så kommer det alltid vara. Bara för att man tror på en religion betyder inte på något sätt att man inte skulle kunna vara nationalist. Nationalismen bör inkludera hedningar, ateister, kristna osv.
Du kan inte jämföra äpplen och päron. En mamma kan älska sina barn lika mycket men en kristen kan inte hålla något högre än Gud själv, det trodde jag ärligt talat att du visste.
Citera
2013-09-18, 19:44
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trtrtrtr
Du kan inte jämföra äpplen och päron. En mamma kan älska sina barn lika mycket men en kristen kan inte hålla något högre än Gud själv, det trodde jag ärligt talat att du visste.
Ok det vet jag. Men på vilket sätt skulle det hindra en kristen från att älska sin nation och folk? Tycker familjeliknelsen var rätt bra... Inget har hindrat nationalister genom historien att vara religiösa så varför skulle det vara ett problem idag?
Citera
2013-09-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Ok det vet jag. Men på vilket sätt skulle det hindra en kristen från att älska sin nation och folk? Tycker familjeliknelsen var rätt bra... Inget har hindrat nationalister genom historien att vara religiösa så varför skulle det vara ett problem idag?
Nja, jag förstår helt klart din poäng med barnliknelsen, men jag tror nog inte det är jämförbart med "gud vs folket". Tror man på en allsmäktig gud, är det nog som bäddat att man är mest lojal till denne än till folket om den kristne personen i ett hypotetiskt scenario tvingas välja, det är trots allt gud.

Dock anser jag att du har helt rätt i att denna dubbla lojalitet knappast utgör ett praktiskt problem. Att hylla och älska gud är väl en sak, men det är knappast troligt att en inbiten kristen etnonationalist någonsin skulle vilja ha hit kristna främlingar från helt andra världsdelar, någon som allvarligt tror det? Tror någon här att De Geer vill ha hit kristna nigerianer? Knappast.
Citera
2013-09-18, 21:04
Medlem
Ustyugov2s avatar
Jag undrar hur många röster SvP fick? Här står det att "övriga partier" fick 3042 röster, medan antalet ogiltiga röster var 16 240. Brukar inte ogiltiga röster redovisas? Hade varit intressant att se SvP:s resultat (förmodligen några hundra röster på sin höjd).
Citera
2013-09-19, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trtrtrtr
Nu vet jag att din högsta önskan är att omfamna de Geers lem med dina söta små pojkläppar. Det är den enda rimliga slutsatsen jag kan dra av ditt ständiga lismande. Lyckligtvis för de Geer och oss andra är han inte lagd åt det hållet.

Hursomhelst... jag förstår att detta är ett känsligt ämne på grund av ovanstående, men om du tänker efter i teorin så vet du att bara en sak kan vara nummer ett. Detsamma gäller för en kristen. Om du frågar en kristen vad han sätter först av rasen (folket, nationen etc.) och Gud, vad tror du han svarar då? Det blir lika fel oavsett vad han svarar, då endast en kan stå först.

Sen säger jag inte att en så kallad kristen nationalist inte kan göra nytta för kampen rent praktiskt. En blåneger skulle kunna dela flygblad åt oss, klibba, skänka pengar, designa hemsidor och organisera demonstrationer. Dock blir en sån sak givetvis olustig med tanke på att han är neger och inte kan vara svensk, varken nu eller imorgon. På samma sätt blir det lite olustigt när en kristen tror att han är en riktig nationalist i själ och hjärta. Att förklara detta för honom och hans vita riddare blir lite som när ett par tvingas förklara för sin tolvåriga negerunge att han är adopterad.

Det värsta i soppan är ändå det faktum att en så kallad kristen nationalist per definition har dubbla lojaliteter. Detta kan återspegla sig praktiskt på olika sätt. Ibland mindre, men påfallande ofta mer. Den så kallade kristna nationalisten försöker påfallande ofta att förgifta andra nationalister med sitt gamla dravel. Får man inte övertyga andra verbalt tänker ni nu? Visst får man det, men det gör inte den splittrande kristendomen mindre oönskad i rörelsen. Med anledning av detta var det alltså ett klokt beslut av SvP att inte ställa upp i kyrkovalet.

Man bör även ha i åtanke att den kristna moralen till stor del är densamma som den nuvarande vänster-liberala moralen som varit avgörande för att vi nu befinner oss i den kris som vi gör. Den senare är till stor del endast en vidareutveckling av den förra och innehåller till stor del samma värdesystem. Både kristendomen och vårt nuvarande moraliska system talar exempelvis om jämlikhet som något positivt, de innehåller båda samma vördande av det svaga och det sjuka, samma förnekande av liv, samma slavmoral i Nietzscheanska termer. Förvisso, gud är död och kristendomen och dess gud har väldigt liten betydelse idag men på ett sätt så lever hela dess värdesystem vidare och dagens kulturmarxistiska samhälle är till stor del en produkt av kristendomen.

Visst kan en kristen person vara en nationalist, jag vill dock hävda att en kristen person alltid kommer att vara hämmad i någon mån av sin tro och det värdesystem som är en så central del av deras religion. Detta gör att en kristen inte kommer att kunna attackera den nuvarande ordningen på samma sätt som en hedning kan göra då man inte ser världen på samma sätt och har ett liknande värderingssystem som fienden. Detta är även det som gör att kristna aldrig kommer vara framgångsrika i sin strävan att motarbetade det nuvarande systemet.

Vad gäller kyrkovalet så känns det spontant som att det vore ganska meningslöst att slösa resurser på detta. Detta bästa det kommer att ge är en kortvarig propaganda seger utan någon egentlig politisk betydelse vilken kommer att ske helt på bekostnad av viktigare valsatsningar såsom riksdagsvalet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in