Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-16, 12:48
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
"Detta förklarar också varför QE inte leder till inflation"

Så fint, men priset på aktier/tillgångar ökar (något motsägelsefullt och i strid med definitionen av inflation - men).
Detta är klart påsitivt för alla CB; t.ex. kan fed spruta dollars ut genom öronen utan att skapa inflation.
Om du tittar tillbaka i tiden. Är det bara under rådande QE-period som "aktier/tillgångar" ökat?
Eftersom du gör så stark koppling till QE bör ju inte "aktier/tillgångar" ökat någon gång tidigare i historien.

Den exceptionellt låga räntan gör att allmänheten skuldsätter sig mer. Alla vill inte slösa upp alla pengar. De kanske slösar tillräckligt. Och vill i stället pensionsspara eller spara till barnens skolgång or whatever. Det leder till att tillgångar köps. Och att tillgångspriser åker upp. Det är ganska gammal kunskap att tillgångspriser åker upp när kreditgivningen är generös.
Citera
2014-02-16, 17:16
  #206
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Så bankerna säljer obligationer och FED betalar ingenting. Betalar bankerna ändå ränta till FED trots att de inte fått betalt för obligationerna? Eller har de bara fått reservpengar som inte går att använda? Varför säljer bankerna ens obligationer om de ändå bara tvingas acceptera FEDs låtsaspengar? Det känns ju som en förlustaffär från bankernas sida.

Om detta stämmer så undrar jag var bankerna får pengar till att köpa nya obligationer ifrån? Det måste vara enorma belopp som det handlar om med tanke på hur stor USAs skuld är. Och tidigare påståenden om att QE påverkar börserna kan ju inte heller stämma om bankernas tillgångar är inlåsta hos Fed.
Citera
2014-02-16, 19:19
  #207
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag tycket att exemplet borde ha varit tillräckligt tydligt, men om jag uttrycker mig så här då:

Antag att vid år 0 så köper FED Obligationer för 100 mdr av banksystemet. Och säljer tillbaka dessa till banksystemet efter 9 år.

1) Under dessa år kommer FED att vara ägare till obligationerna och ta räntan de bär.
2) Under dessa år kommer banksystemet att få en försumbar ränta från FED på sagda 100 mdr.
3) Under dessa år kommer banksystemet göra en årlig förlust på obligationsräntan minus räntan från FED.
4) Under dessa år kommer FED att göra en årlig vinst på obligationsräntan minus räntan till banksystemet.
5) Under dessa år kommer FED att leverera vinsten till staten.

Var hittar nu någon en vinst för banksystemet i detta? Jag ser bara en dold beskattning. Vänligen ange i vilken punkt banksystemet gör vinst.

Ja QE är naturligtvis ett sätt för staten att sno pengar utav bankerna och i slutändan ge till skattebetalarna. Det är inte alls så att bankerna var/är insolventa och behöver/behövde hjälp för att inte följa Lehman Brothers exempel..

2) Bankerna får en ränta på obligationer riskfritt och gratis som FED har köpt via dem som de annars aldrig skulle ha köpt. Eller?
Citera
2014-02-16, 19:24
  #208
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag tycket att exemplet borde ha varit tillräckligt tydligt, men om jag uttrycker mig så här då:

Antag att vid år 0 så köper FED Obligationer för 100 mdr av banksystemet. Och säljer tillbaka dessa till banksystemet efter 9 år.

1) Under dessa år kommer FED att vara ägare till obligationerna och ta räntan de bär.
2) Under dessa år kommer banksystemet att få en försumbar ränta från FED på sagda 100 mdr.
3) Under dessa år kommer banksystemet göra en årlig förlust på obligationsräntan minus räntan från FED.
4) Under dessa år kommer FED att göra en årlig vinst på obligationsräntan minus räntan till banksystemet.
5) Under dessa år kommer FED att leverera vinsten till staten.

Var hittar nu någon en vinst för banksystemet i detta? Jag ser bara en dold beskattning. Vänligen ange i vilken punkt banksystemet gör vinst.
Banken säljer väl inte obligationer p.g,a. välgörenhet. De är väl precis som alla andra företag ute efter att leverera vinst. Jag antar, rätta mig om jag har fel, att de säljer obligationer för att få in kapital och att de tror sig kunna få högre avkastning på kapitalet än vad obligationsräntan är satt på. Då spelar det ju heller ingen roll vem som köper obligationerna. Om bankerna hade gjort förlust på att sälja obligationer så hade de väl aldrig sålt dem från första början.

På dig låter det som att bankerna blir lurade till att sälja obligationer, eller att FED tvingar bankerna att lägga FEDs pengar på hög och betala ränta för dem.
Citera
2014-02-16, 19:32
  #209
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
2) Bankerna får en ränta på obligationer riskfritt och gratis som FED har köpt via dem som de annars aldrig skulle ha köpt. Eller?
Jag tror han vände på vem som betalar ränta på punkt 2. Om banken säljer en obligation så utgår jag från att de också betalar ränta för pengarna.

Precis som när en räntefond köper obligationer så betalar fonden ju inte ränta för förmånen att köpa dem. Det vore ju helt bakvänt.
Citera
2014-02-17, 01:38
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Ja QE är naturligtvis ett sätt för staten att sno pengar utav bankerna och i slutändan ge till skattebetalarna. Det är inte alls så att bankerna var/är insolventa och behöver/behövde hjälp för att inte följa Lehman Brothers exempel..
Nu var inte Lehman en bank så det är kanske inte så relevant.
Om du har något problem med vad jag skriver så får du gärna peka på var det inte stämmer.

Varför skulle inte staten sno pengar av banksystemet. Var gör staten inte sådant?
Och den federala staten i USA går med underskott, ifall du missat det, så den ser till att plocka in där det går.

Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
2) Bankerna får en ränta på obligationer riskfritt och gratis som FED har köpt via dem som de annars aldrig skulle ha köpt. Eller?
Bryt upp den meningen i delar. Den är inte läsbar.
Citera
2014-02-17, 02:09
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Banken säljer väl inte obligationer p.g,a. välgörenhet. De är väl precis som alla andra företag ute efter att leverera vinst. Jag antar, rätta mig om jag har fel, att de säljer obligationer för att få in kapital och att de tror sig kunna få högre avkastning på kapitalet än vad obligationsräntan är satt på.
Som jag skrev kan det handla om att banken vill byta löptid, eller ligga med de senaste då de är mer likvida. Dvs man säljer en och för likviden köper man en annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Då spelar det ju heller ingen roll vem som köper obligationerna.
Nej, det spelar ingen roll vem som köper så länge man får en likvid som kan användas för ett köp. Men det jag pekar på är att FED inte har något likvid att leverera.

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Om bankerna hade gjort förlust på att sälja obligationer så hade de väl aldrig sålt dem från första början.
Hur vet banken att FED ska poppa upp som köpare?

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
På dig låter det som att bankerna blir lurade till att sälja obligationer, eller att FED tvingar bankerna att lägga FEDs pengar på hög och betala ränta för dem.
Nej, jag har inte uttalat en stavelse om att bankerna skulle bli lurade. Då får du läsa en gång till.

Banken vill sälja av någon ovidkommande anledning, och lägger ut den till försäljning. En köpare accepterar affären och det visade sig vara FED. Det finns inget lurendrejeri eller tvång i det. Däremot är jag ganska säker på att banken inte har rätt att backa ur affären när det står är klart att FED är köpare.
Citera
2014-02-17, 02:18
  #212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag tror han vände på vem som betalar ränta på punkt 2. Om banken säljer en obligation så utgår jag från att de också betalar ränta för pengarna.

Precis som när en räntefond köper obligationer så betalar fonden ju inte ränta för förmånen att köpa dem. Det vore ju helt bakvänt.
Nej, men nu har ni gått helt i baklås.
Det handlar om en statsobligation. Staten betalar ut ränta till innehavaren vid vissa tidpunkter. Eventuell upplupen ränta manifesteras i priset. Men det är inte det vi talar om.
När det gått ett år har FED fått räntan den bär och banksystemet har fått väldigt mycket mindre.

Det som händer i praktiken är att FED lånar av banksystemet till en försumbar ränta och köper obligationer för lånesumman som bär en mycket högre ränta. Det ger en vinst för FED som sedan lämnas till staten.

Vad är det som är konstigt eller svårt att förstå med det. Det här är inga konstigheter.
Citera
2014-02-18, 09:58
  #213
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nej, det spelar ingen roll vem som köper så länge man får en likvid som kan användas för ett köp. Men det jag pekar på är att FED inte har något likvid att leverera.
Varför har FED inga likvider att betala? De är ju FED, och hela QE handlar ju om att de trycker nya pengar.

Men låt oss säga att FED är panka och inte har något att betala med. Berätta för mig hur transaktionen går till när bankerna säljer FED obligationer och inte får något för dem. Är inte det som att ge bort obligationerna?

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Hur vet banken att FED ska poppa upp som köpare?
Du säger ju ovan att det inte spelar någon roll vem som köper. Så länge de får likvider är väl bankerna nöjda.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nej, jag har inte uttalat en stavelse om att bankerna skulle bli lurade. Då får du läsa en gång till.
T.ex.:
Citat:
Var hittar nu någon en vinst för banksystemet i detta? Jag ser bara en dold beskattning. Vänligen ange i vilken punkt banksystemet gör vinst.
Din agenda verkar vara att påvisa att antingen (1) så vill bankerna inte sälja obligationer men gör det ändå, (2) bankerna kan inte räkna och gör förlust på varje krona de säljer i obligationer, eller (3) FED får bankerna att sälja obligationer till dem men slutför transaktionen utan att betala.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Banken vill sälja av någon ovidkommande anledning, och lägger ut den till försäljning. En köpare accepterar affären och det visade sig vara FED. Det finns inget lurendrejeri eller tvång i det. Däremot är jag ganska säker på att banken inte har rätt att backa ur affären när det står är klart att FED är köpare.
Jaha, och? Bankerna sålde obligationer även innan FED började med QE. Med QE är ju den enda skillnaden att det finns en ännu större efterfrågan på bankens obligationer, vilket driver upp priserna och höjer lönsamheten för bankerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det som händer i praktiken är att FED lånar av banksystemet till en försumbar ränta och köper obligationer för lånesumman som bär en mycket högre ränta. Det ger en vinst för FED som sedan lämnas till staten.
Du menar att bankerna skulle sätta låneräntan till en lägre procent än obligationsräntan? Och att bankerna inte ser att FED lånar pengar för mängder av miljarder (QE?) och går till samma bank och handlar obligationer för dem med högre ränta? Låter inte det absurt?
Citera
2014-02-18, 22:17
  #214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Varför har FED inga likvider att betala? De är ju FED, och hela QE handlar ju om att de trycker nya pengar.
Tja, vad skulle FED ha gjort så att de fått inkomster? Delat ut reklam?
Har du läst i Aftonbladet att det handlar om att trycka nya pengar?
Nu har jag redogjort för hur det går till. Har din pengatryckar-källa gjort det?

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Men låt oss säga att FED är panka och inte har något att betala med. Berätta för mig hur transaktionen går till när bankerna säljer FED obligationer och inte får något för dem. Är inte det som att ge bort obligationerna?
Nu blir det lite komiskt här. Nåväl. Banken lägger ut Obligationen till försäljning. FED slår till. Banken överför obligationen till FED. FED krediterar bankens konto hos FED med likvidbeloppet.

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Du säger ju ovan att det inte spelar någon roll vem som köper. Så länge de får likvider är väl bankerna nöjda.
Ja, problemet är att FED inte levererar en likvid. Utan FED köper på kredit.

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
T.ex.:
Och det är klinisk rent på något som helst inslag av att bankerna blir lurade. Du har drömt det.

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Din agenda verkar vara att påvisa att antingen (1) så vill bankerna inte sälja obligationer men gör det ändå, (2) bankerna kan inte räkna och gör förlust på varje krona de säljer i obligationer, eller (3) FED får bankerna att sälja obligationer till dem men slutför transaktionen utan att betala.
Min agenda har varit att förklara för dig hur det ligger till.
* Har du något problem med den agendan?
* Anser du att jag avvikit för den agendan?

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jaha, och? Bankerna sålde obligationer även innan FED började med QE. Med QE är ju den enda skillnaden att det finns en ännu större efterfrågan på bankens obligationer, vilket driver upp priserna och höjer lönsamheten för bankerna.
Obligationer handlas på en andrahandsmarknad.
FEDs köp driver upp priserna och ned räntan.
Att bankerna med QE får lägre effektiv ränta på sina obligationsinnehav, hur får du det till att lönsamheten ökar?

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Du menar att bankerna skulle sätta låneräntan till en lägre procent än obligationsräntan? Och att bankerna inte ser att FED lånar pengar för mängder av miljarder (QE?) och går till samma bank och handlar obligationer för dem med högre ränta? Låter inte det absurt?
Nja, det går inte att följa vad du skriver. Dela upp det i mer detaljer/transaktioner.

QE är inte i sig mer eller mindre absurt än att FED kan ändra räntan. Eller att staten kan ändra reservkravet. Det man gjort är i praktiken att öka reservkravet, även om det inte formellt är så. Och det är staten i sin lagliga rätt att göra.

Personligen tycker jag det är mycket mer absurt att staten i Sverige har beslutat att en dator är en TV-mottagare.
Citera
2015-05-18, 10:47
  #215
Medlem
KRLVKs avatar
Tittade precis på den här videon, och där framgår det att ECB kommer släppa ut 1 biljard (1 trillion) EUR på marknaden. Det är ungefär lika mycket tillgångar som finns hos balansräkningarna hos börslistade företag (i Eurozonen, tolkar jag det som).

https://youtu.be/EJ6RmNDRDO0?t=1m30s (FT.com)

Med andra ord så ska alltså ECB skapa lika mycket pengar på marknaden som det finns tillgångar hos börsföretagen i Europa.

Har det sagts något om över hur lång tid det här kommer att ske? Vad får det egentligen för konsekvenser när man nästan "dubblar" mängden pengar som motsvarar tillgångarna i europeiska publika företag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback