Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Neo
Kör nolva 20mg sänk sedan till 10mg resten av kuren medan du kollar upp ditt östro så slipper du få gyno under tiden du dialar in din ai.

Mvh

20 mg tills kliandet försvinner helt eller när bör jag sänka till 10 mg?
Citera
2023-07-18, 21:11
Medlem
ExplosiveMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trambala

Du kan ju köra 20 mg tills du känner att det är dags att ta dina blodprover. Sen när du får svaret på östradiol kan du ju se om du ska sätta in AI eller inte. Om det visar sig att det blir nödvändigt med AI, kan du i samma veva sänka nolvan till 10 mg och köra den i typ två veckor till. Efter de två veckorna har din AI hunnit börja verka fullständigt och ansamlats i ditt system. Då slutar du med nolvan under kurens gång.

Jag råder dig dock att ta ett blodprov, bara på ditt östradiol, redan nu. Då ser du direkt om du måste sätta in AI. Sen tar du din mer utförliga blodpanel om typ 4-6 veckor och då får du ju ditt östradiolvärde igen. Då kan du se om din AI dos var korrekt eller måste justeras.

Det är trots allt din första kur och du har ingen aning om hur din kropp reagerar. Du kanske omvandlar till östro väldigt lätt. Eller så inbillar du dig bara bröstkänningarna. Bättre du inte gissar och gå ta blodprov.
Senast redigerad av ExplosiveMonkey 2023-07-18 kl. 21:15.
Citera
2023-07-18, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trambala

Ja kör nolva utan AI på mina kurer för kraschar mitt östro för lätt och mår bra med högt östro, inga problem.

Kan ta AI om jag vill få bättre libido o fixa välmående och vätskan osv, men tar nolva just för att slippa tänka på gyno.

När jag körde AI förut så krascha jag antingen eller så.kliade brösten, skit svårt för mig att få i. Rätt dos.

Rekommenderar att köra nolvan bara för o skydda så du inte utvecklar gyno om du nu ska lägga in AI också under tiden du justerar AIn.
Citera
2023-07-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ja kör nolva utan AI på mina kurer för kraschar mitt östro för lätt och mår bra med högt östro, inga problem.

Kan ta AI om jag vill få bättre libido o fixa välmående och vätskan osv, men tar nolva just för att slippa tänka på gyno.

När jag körde AI förut så krascha jag antingen eller så.kliade brösten, skit svårt för mig att få i. Rätt dos.

Rekommenderar att köra nolvan bara för o skydda så du inte utvecklar gyno om du nu ska lägga in AI också under tiden du justerar AIn.

Jo, däremot är det rekommenderat att undvika Nolva under kur om möjligt eftersom det bromsar gainsen något.

Körde du Arimidex? Aromasin som jag har är lite lättare och tänkte kanske börja med en ännu enklare dos på 6,25 mg två gånger i veckan. Måste bara hitta nåt sätt att bryta ner tabletten i 4 delar på...

Jag tänker också att om jag håller östrot på normal nivå med AI så behöver jag inte heller oroa mig för gyno. Men i vilket fall som helst så behöver jag nog lämna ett blodprov.
Citera
2023-07-25, 16:20
Medlem
Citat:

Jag körde min första kur nu tidigare i sommar och är inne på min PCT nu och min erfarenhet är exakt det du beskriver, om jag inte kraschar östrot så kliar istället brösten. Det kändes omöjligt att hitta en balans.

Däremot Nolvadex, som flera menar är sämre för kroppen än AI:n, visade sig vara hur bra som helst nu när jag kör den under PCT:n. Kände genast en förbättring i välmåendet och att känningarna i brösten som fortsatte även efter sista sticket, försvann. Helt utan biverkningar dessutom. Vet inte om biverkningar kommer mer ju längre man tar nolva, men från vad jag har läst här verkar många beskriva det som att antingen är du den typen som får biverkningar och märker det omedelbart, eller så är du inte det.

Jag tänkte göra som du på min nästa kur, bara köra nolva under kuren. Men vad är egentligen problemet med att ha högt östro under kuren? Får du bara vätska och minskad libido eller får du även problem med annat? Vilka doser kör du på preparaten (ungefär) och nolva under kur?

För jag kan absolut stå ut med vätska och minskad libido, det är dans på rosor jämfört med lågt eller nollat östro.
Citera
2023-07-25, 19:15
Medlem
hmm, haft sjukt mild gyno sedan tonåren. alltså verkligen på gränsen till att man inte kan urskilja att det ens är gyno, förutom när jag har vissa tröjor på mig och står i vissa vinklar. väääldigt små kännbara körtlar. funderat på att ta en kombo nu i höst och ta en utlandssemester och operera bort det samtidigt (funderat på det i flera år, men aldrig haft tid och inte velat göra det under sommarsemestern heller).

vet någon vart man bör vända sig? Hittade den här länken: https://wellness-travels.com/gynecom...urgery-abroad/ som då är Litauen för 2300-2900 euro allt inkluderat, resor och så också om jag förstått saken rätt. men såklart, någon annan är ju alltid billigare, och det verkar ju inte vara ett särskilt avancerat ingrepp så.

tänkte mest höra om någon här vänt sig utomlands för att fixa det? såg att svenska priser är närmare 50 tuss typ överallt, vilket känns som borderline svindleri när man kan få lite sightseeing i något Baltland samtidigt som man sparar rätt stora summor pengar.
Citera
2023-12-29, 16:36
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Tjenare!

Har kurat mkt förr i tiden för 10 + år sen och gått av och på, ibland låg jag på långa kurer som var upp åt ett år. Men då cruisade jag på rätt låga doser testo e emellanåt, hade en idé på den tiden om att aldrig gå av.

Saker och ting hände och jag fick tillslut nog och hoppade av o h körde en power pct med nolva clomid och hcg. Fick väl tillbaka testoproduktionen något sånär, men tror den varit konstant låg sista 10 åren som ren, det har lätt till att man lagt på sig en hel del fett och numera räknas jag som grovt överviktig med 125 kilo och förlorat inte all, men en hel del av den muskelmassan jag en gång hade, för cirka ett år sen började det klia i högra bröstet och det visade sig att det var en gynoknöl som börjat växa, förmodligen pga av låg testo och en allt högre fett procent så aromatiserar man ju mer och mer och östrot skjuter ju i höjden. Det blir som en ond spiral av låg testo och en allt högre och stigande Östro.

Jag bestämde mig när jag såg hur det högre bröstet började bli puffy nippel och började anta konturen av ett kvinno bröst, inte påtagligt så det syns med en t-shirt på men ändå tillräcklig för att jag själv ska notera det när jag speglar mig i profil.

Blev skraj och köpte hem ralofixen vilket jag tagit nu i ungefär 8månader. Gynon har stannat av men känner under fettet att små knölar finns kvar så raloxifenet har ju inte eliminerat gynon utan bara hejdat den från att utvecklas mer.

Jag går nu och funderar på att hoppa på en deffkur på enbart testo e för att snabbare gå ned i vikt för det känns nästan omöjligt med min låga testoprodd att effektivt gå ned i vikt och samtidigt behålla muskler, orkar ju fan knappt ta mig till gymmet när arbetsdagen är slut. Gympassen blir allt mer sällan av. Saknar det där drivet jag får när jag går på testo..

Vad kan jag göra i min situation? Tror ni det funkar att hoppa på 250mg testo e e5d och lägga sig på ett kaloriunderskott med lchf model typ broccoli och kött/kyckling 5 dagar i veckan börja gymma igen 4dagar i veckan samt öka upp promenaderna/cardio? Samtidigt hoppa på en ai som aromasin eller adex direkt från kursstart eller fortsätta med raloxifenen och när den är slut (har för någon månad kvar) gå på en ai?

Förstår ni mitt problem? Vill alltså börja kura lite lätt men har den där satans gynoproblematiken i högra bröstet kvar.

Vad jag förstår så går det inte att bli av med den helt utan att operera? Kan säga att raloxifene har dämpat och tryckt tillbaka körtlarna men dom finns likt förbannat där i mindre format…

Konstiga är att vänstra bröstet är helt normalt och där har jag inte en tillstymmelse till gynokänning.

Under alla åren jag gick på testo så hade jag aldrig en tillstymmelse till tendens att få gyno utan den kom nu på äldre dagar förmodligen på grund av för låg androgen aktivitet och för hög aromatisering av min tilltagande övervikt.

Hjälp någon??
Senast redigerad av Fritjoffandersson 2023-12-29 kl. 16:40.
Citera
2024-01-28, 13:09
Medlem
Hej!

Ligger på min första kur Testo E 250mg e5d. Efter 3dje sticket kändes bröstvårtor väldigt ömma, vet att det kan bli så med kändes obekväma och överkänsliga, började käcka nolva direkt. Märkte ingen skillnad med nolvadex. Tog ett östrogentest som visade 294 pmol/L, började käcka arimidex 0.5mg eod, gick ner till 0,25mg eod och nästa östrogentest visade 114pmol/L, känningarna la sig och allt kändes bra. Kände en öm punkt typ 1cm från vårtgården när detta började som försvann sen när östrogenet gick ner.

Nu ett par veckor senare ( inne på 9e sticket) så tycker jag det känns som någon aktivitet händer i brösten. Bröstvårtorna är inte alltid styva dock, inte ömma. Men kan vara lite ömt bakom bröstvårtorna, kan gå från höger till vänster sida, tycker brösten ser lite mer pluffsiga ut. Det gör inte ont, kan mer kännas anspänt bakom bröstvårtorna, lite brännande känsla ibland, kan gå från höger till vänster sida. Svårt att beskriva men som att någon aktivitet pågår. Dock somsagt inte ont på det sättet man läst om, att man knappt kan få på sig en t-shirt, men det är somsagt inte bara känsliga nipples utan känns mer bakom nippelsen i brösten.

Är det ens möjligt att få gynokänningar när östrogenet ligger på 114 (ligger fortfarande där)? Det är värdet som jag även har normalt när jag inte är ON? Eller är det bara ”puffy” känslan jag känner som kan bli när man ligger på?

Väger ca 90kg,många års gymerfarenhet och tränar aktivt 5 dagar i veckan, gjort i många år. Har väl alltid vart lite hängig runt mage/bröst, den typen av kroppsform.

Testo e 250mg E5d
Arimidex 0,25mg eod
Finasterid 1mg ED ( haft på recept i flera år utan känningar)
Nolvadex 10mg dag, dock ej tyckt att det blivit varken bättre eller sämre med nolvan så jag har tänkt att sluta med den och spara tills PCT. Samma märke som adex så bör va äkta.

Letro finns hemma.

Tacksam för svar.
Citera
2024-10-28, 08:17
Medlem
Hej, har en klump på 4cm i ena bröstet och en på 2.5 i andra bröstet, mätt av sjukvård och bekräftat som gyno, kan det ske på 5-6 veckor testo 200mg ew? Har haft 0 känningar, inget pirr, klåda, ömhet eller något sånt, kände i duschen en dag att det ena bröstet hade en klump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in