• 2
  • 3
2013-09-26, 19:39
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nej, så är det inte.
Herregud. Till skillnad från dig ogillar jag att gödsla med ord utan tror att mina medmänniskor är intelligenta nog att kunna förstå utan att man skall förklara som för ett barn. Men jag får väl göra det.
Citat:
Att de planekonomiska härskarbyråkraterna skapar miljarder kronor ur tomma intet och skänker bort dem till de mäktigaste politiska särintressena, är ett unikt politiskt fenomen, baserat på det våld som staten utöver mot sina offer för att verkställa orders blinda efterlydnad. Byggnadssnickare jobbar inte på det sättet. De skapar tvärtom nånting som är av värde för andra människor istället, och alla som skapar välstånd är mycket väl medvetna om hur viktigt det är att måttenheter hålls stabila över tid. Hur viktigt det är att inte penningmängden ökas, eftersom det orsakar kaos, nedläggning, massarbetslöshet, depression när härskarna skapar fler pengar och stoppar dem i egna fickor på alla arbetare, alla pensionärers, alla bidragstagares, och alla sparares bekostnad. Du vet, alla socialstpampars ideal!
Helt ofantligt hur mycket text du lyckas kräka ur dig som åter igen inte har med någonting i diskussionen att göra.
Citat:
Nej, inte alls. Du avslöjar din bottenlösa okunnighet. Att dela in måttenheter på ritningar i allt fler enheter bygger inga hus. Ändringar av antalet enheter som penningmängden är indelad i, skapar inget välstånd. Det ahndlar uteslutande om omfördelning av andras köpkraft och versktälls av mäktiga härskare med våldsmakt nog att med sin monopolpenningmakt tvinga andra att lyda deras befallningar att arbeta gratis åt dem.
Den som avslöjar nånting är snarare du.
Citat:
Byggherrar ändrar aldrig meterindelningens antal enheter. Därför att det finns en feedback, ett incitament, mellan handling och konsekvens för byggaren. Men den statsbyråkrat som för tillfället besitter posten "Centralbanksordförande" har inga incitament att begränsa penningskapandet cohg indelandet av meterskalan i allt fler och slumpmässiga enheter. Än slank han till 500%. Än slank han till -0.25%. Än vet ingen vart han slinker härnäst, kaosrisken är totaliserad av statens ränteplanekonomi. Det enda vi kan konstatera är att statens planekonomiska fantasiränta inte har nånting alls med verklighetens tidspreferenser att göra, och att den därför orsakar depression efter depression.
Ytterligare en wall of text med dravel. Låt se om det finns hopp. Jag ska försöka få fram min poäng så att även en 5-åring förstår. Jag ber om ursäkt till andra som eventuellt trillar över detta inlägg, jag menar inte att förolämpa er intelligens.

Du jämförde, och jämför fortfarande, längdmått med pengar.

En meter är en meter, och använder du din meter år 2000 så får du ett lika långt stycke som om du använder din meter år 2020.

Om du har en ritning på ett hus som byggdes år 2000 så kan huset byggas efter exakt samma ritning år 2020 och huset blir exakt lika dant.

Det finns mycket riktigt ingen som helst poäng med att ändra definitionen på en meter så att man får mindre och mindre stycke för en meter hela tiden. Så långt är du helt korrekt.

Men det förekommer ingen tillväxt på stycket för en meter. Stycket är lika långt år 2000 som år 2020. Man tar ritningen och sina stycken och huset blir likadant.

I ekonomin förekommer dock tillväxt. Om man, likt byggindustrin, inte ändrar definitionen på en krona (inte ökar penningmängden), så får du dubbelt så långt stycke år 2020 som du fick år 2000 för samma krona. Penningvärdet har dubblats.

Till skillnad från längdmåtten, som INTE har dubblats.

Din jämförelse faller alltså direkt.

Om det hade varit tillväxt inom längdmått (hur många gånger tar det innan du fattar?) så hade 1 meter givit dig ett stycke år 2020 som var dubbelt så långt som stycket du fick för en meter år 2000.

Alltså; Om det hade varit tillväxt inom längdmått så hade man varit tvungen att anpassa ritningarna löpande, om man vill bygga ett hus som är exakt likadant som det man byggde tidigare.

Ännu tydligare; Om man skaffar sig en massa stycken enligt ritningen år 2020 så får man stycken som är dubbelt så långa som de stycken man skaffade sig enligt ritningen år 2000. För att bygga ett hus som är exakt likadant måste man alltså halvera alla längdmått på ritningen, och alla stycken man då skaffar sig blir då lika långa som de stycken man skaffade sig år 2000.

Men så är det ju givetvis inte. Det sker ingen tillväxt inom längdmåtten.

Inom ekonomin sker däremot en tillväxt. Igen; Du får dubbelt så långt stycke år 2020 som du fick år 2000 för samma krona. Penningvärdet har dubblats.

För att få samma stycke för 1 krona år 2020 som man fick år 2000 så måste kronans värde vara densamma. 1 krona = ett stycke av år 2000 längd, även år 2020.

Om man får exakt samma stycke år 2020 som år 2000 så har inflationen/deflationen varit 0. Det har inte varit någon inflation. Kronan är värd exakt lika mycket år 2000 som år 2020. Värdet på kronan är detsamma. Penningvärdet är oförändrat.

Om man får ett stycke som är dubbelt så långt så har kronans värde ökat. Per definition deflation. Om man får ett stycke som är hälften så långt så har kronans värde minskat. Per definition inflation.

Ditt tjatande om tjänstemän har absolut inget som helst med detta att göra. Totalt off topic, och du har ingen jävla aning om vad min "ståndpunkt" är angående detta.

Du påstår däremot, på fullt allvar kryddat med diverse förolämpningar, att det är inflation om man får samma stycke år 2020 som år 2000. Detta trots att definitionen för inflation är penningvärdesförsämring. Trots att man får samma stycke så hävdar du att värdet på kronan har minskat.

Du hävdar, verkar det som, att inflationen är 0 om pengarna istället ÖKAR i värde, och man får MER stycke för pengarna år 2020.

Nu är ju inflation definierat, så att din personliga åsikt att Wikipedia har fel är knappast nåt att bry sig om. Dock inte sagt att du inte får definiera precis vad som helst hur som helst.

Jag vet inte om jag kan bli tydligare än så här. Att du inte förstod min poäng förra och förrförra gången kan jag inte hjälpa, men förhoppningsvis är det åtgärdat nu.
Citera
2013-09-26, 21:04
Medlem
Smulhamsterns avatar
En meter är en meter, men om det nu skulle råda inflation på mått (vilken diskussion, suck... ) så att en meter bara är hälften så mycket värd efter 20 år så har man inte mer verklig boyta oavsett om man kallar det för 20 kvm eller 40 kvm.

Var det inte det som var den huvudsakliga poängen? Det samma gäller då även penningmängden, som väl var det som var trådens ämne och inte den teoretiska deflationen av en tumstock...
Citera
2013-09-26, 22:04
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
En meter är en meter, men om det nu skulle råda inflation på mått (vilken diskussion, suck... ) så att en meter bara är hälften så mycket värd efter 20 år så har man inte mer verklig boyta oavsett om man kallar det för 20 kvm eller 40 kvm.

Var det inte det som var den huvudsakliga poängen? Det samma gäller då även penningmängden, som väl var det som var trådens ämne och inte den teoretiska deflationen av en tumstock...
Så vad du säger är att inflation inte spelar någon som helst roll, eller?
Citera
2013-09-27, 15:12
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ytterligare en wall of text med dravel.
Tala för dig själv. Skillnaden är att din egen wall of text här är full av logiska fel och verklighetsfrånvända påståenden och inte förmår förkalra någon observation av verkligheten.

Citat:
Men det förekommer ingen tillväxt på stycket för en meter.
Nä. Tillväxten är real. Det förekomemr en tillväxt i antalet hus, och därmed i summan av alla hus längd.

Varför borde meterstandarden förändras för att det byggs mer?
Varför borde penningvärdet förändras för att det produceras mer?

Förändringar av måttstandarder bara orsakar kaos och förvirring och sämre möjligheter för välståndsskapande. Inflation ödelägger samhället. Och man måste vara groteskt mentalt handikappad om man inte fattar att anledningen till att härskarna använder statsvåld för att skapa inflation som ett självändamål, är att det ju betyder att de skapar trillions of dollars ur tomma intet och spenderar på det de vill. På exakt samma sätt som vilken penningförfalskare som helst skapar nya pengar ur tomam intet som en metod för att stjäla andras välstånd.

Lögnen om att penningförfalskning är jättebra när den politiska adeln begår den, men dålig när alla andra gör exakt samma sak, avslöjar hur dumma i huvet alla som "tror att inflation är bra" faktiskt är.

Citat:
Inom ekonomin sker däremot en tillväxt. Igen; Du får dubbelt så långt stycke år 2020 som du fick år 2000 för samma krona. Penningvärdet har dubblats.

För att få samma stycke för 1 krona år 2020 som man fick år 2000 så måste kronans värde vara densamma. 1 krona = ett stycke av år 2000 längd, även år 2020.
Duitt reseonamng bygger på etablerad makroekonomisk teori, och vilket barn som helst uisner direkt det uppenbara felet i grundanatagandet som resten av felaktigheterna sen vilar på.

+ Det finns bara en vara som är pengar.
+ Det finns miljoner andra slags varor.
+ Alla relativpriser mellan alla slags varor förädnras hela tiden.

= Alltså kan ökad pennignmängd, förändringa v en enda parameter, omöjligen ge någon prisstabilitet. Tvärtom orsakar inflationen bara ökat kaos i prissättningen eftersom ingen kan gissa hur många trillions of dollars som den politiska adeln när som ehlst väljer att skapa ur tomma intet och hur den poltiiska adeln väljer att betala bort dessa nya trillions of dollars för att bjuda upp prsier på olika varor i olika takt. Inflation är planlöst kaos, precis som vilken annan form av kriminalitet som helst.

Om trästocken stiger i pris, men spikarna faller i pris. Vilken inflation får då de båda att förbli oförändrade i pris???

Citat:
Om man får exakt samma stycke år 2020 som år 2000 så har inflationen/deflationen varit 0. Det har inte varit någon inflation. Kronan är värd exakt lika mycket år 2000 som år 2020. Värdet på kronan är detsamma. Penningvärdet är oförändrat.
Lustigt nog får man en bra segelbåt för samma mängd guld både idag och för tusen år sedan i Mälardalen, och en moderiktig kostym idag som för 2000 år sedan i Rom. Material och design har förändrats, men guldets köpkraft består långsiktigt väldgit stabilt. T.s. från infaltionsfiatvalutor som den godtyckligt påhittade SEK-penningmängden som rasar med över 99% varje sekel som följd av härskarnas kaotiska inflationsplundring. Med 2%:målet är planen att en miljon SEK under 1000 år ska förvandlas till 0.16 öre. Om guld och silver hade följt den trenden så hade ingen letat efter vikingaskatter idag, de som i silver och guld är lika värdefulla idag som när de grävdes ned för tusen år sedan. Ingen komemr att gräva upp fiatpengar om tusen år, inte ens mångmiljonbyten från de största rånen kommer att vara värda ett enda öre i framtiden, enligt centralbankernas inflationära plundringsplaner.

Verklgiehten är atty guld och silver saknar inflation medan alla fiatpengar snabbt görs helt värdelösa av penningförfalskarna som tvingat fram och suger ut fiatvalutan. Sådan är verkligheten. Varför förnekar du verkligheten? Vem försöker du lura?

Citat:
Ditt tjatande om tjänstemän har absolut inget som helst med detta att göra. Totalt off topic, och du har ingen jävla aning om vad min "ståndpunkt" är angående detta.
Nä, just det. Makroidioterna har ju antagit bort hela incitamentsteorin när det kommer till STATLIGA aktörer. Staten antas vara Gud, därför är slutsatsen alltid att staten bör göra allting. Genom att göra den politiskt beställda slutsatsen till ett antagande, så slipper makroidiotekonomerna använda konceptet resonemeang mellan antagande och slutsats. Inte konstigt att makroekonomin blivit ett sånt katastrofalt och gravt förnedrat och allmänt hatat fiasko.
Senast redigerad av Fri 2013-09-27 kl. 15:16.
Citera
2013-09-28, 12:05
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanakerblom
Hej,

Jag skulle vilja påpeka att jag tror att inflationen ligger på ungefär 2% per år, idag.

"Vad är det som är intressant med det, det tror väl redan många, kanske du frågar dig?"
Jo, när jag skrev: "inflationen" så menade jag pris inflationen, inte den monetära inflationen.

Med den monetära inflationen menas de nya pengar som görs av staten och den är betydligt högre.
Om ni söker på inflation på Wikipedia kommer ni se en graf till höger, M1 där visar den monetära inflationen som är väl över 5% per år. (Här är en länk till grafen: http://imgur.com/edit)

"Hur kommer det sig att pris inflationen inte stiger lika mycket som den monetära inflationen?"
Jo, eftersom vår produktivitet ökar pressar det ner priserna och maskerar den monetära inflationen.

Ingen vet hur stor den monetära inflationen är, helt enkelt eftersom skapandet av pengar genomförs decentraliserat i vårt land (i princip genom skuldsättning). Det finns inte ens någon definition av pengar som är allmänt accepterad och därför finns en hel mängd mått på pengar med olika innebörd. Statens påverkan på penningmängden inskränker sig till att dirigera vissa styrmekanismer, t.ex. Riksbankens styrränta.

Monetär inflation är alltså både svårstyrbar och svårmätbar. Istället används prisinflation för att mäta inflationen eftersom det är enklare att mäta.
Citera
2013-09-28, 15:20
Medlem
Celenos avatar
Suck. Inte ett enda rätt. Jag lägger ner nu. Förresten, är det inte du som hävdar att oljan aldrig någonsin kommer att ta slut?
Citera
2013-09-28, 17:12
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Suck. Inte ett enda rätt. Jag lägger ner nu. Förresten, är det inte du som hävdar att oljan aldrig någonsin kommer att ta slut?
Jo, oljan kommer aldrig någonsin att ta slut. Har du något exempel på något mineral som någonsin har tagit slut? Makroidiotekonomerna, peak:arna och klimatdomedagarna är alla sekter som bygger på uppenbart falska premisser, falsifierade prognoser och ogiltigt resonemang. Det är därför de alltid har fel om allting.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in