2013-10-06, 02:24
Medlem
Hej kära flashback. Jag har länge hängt på detta underbara forum och idag har jag en fråga till er.

Jag har länge haft tankarna att läsa Nationalekonomi på högskolan. Det finns väl egentligen bara 4 skolor jag kan tänka mig.

Göteborg Universitet
Uppsala
Stockholm
Lund

Pga att dessa är de mest respektabla att ta en ekonomiutbildning och detta bör det göra lättare att få jobb. Även ifall jag vet att jag nästan i alla fall måste även ta en master.

Kollade lite på statistik och garvade lite för mig själv för betygsinflationen. Har själv ~17 utan några meritpoäng. Vilket jag varken kommer in på något av ovanstående skolor. Men ska göra HP nu i höst och hoppas att jag får minst 1.1 som var intagningen i bla Lund och Göteborg. Helt sjukt att det krävs runt 18-20 i betyg men bara 1.1 på HP.

Anledningen att jag gör denna tråd är för att jag undrar vad jag kan få för jobb i framtiden. Jag är en politisk intresserad man UTAN någon som helst bundenhet till något parti.

Det jag vill syssla med är Inflation i Sverige, arbetslöshet i sverige, statskuld är extremt intressant.

Jag vet att Nationalekonomi nästan endast är terori. Vilka jobb kan jag få i framtiden. Vilka möjligheter har jag att ta en master i så jag kan komma ännu högre upp?

Hur ser vägen ut för att få en tjänst där jag räknar ut Sveriges statsskuld eller mäta inflationen i ett land?

Tanken är att jag vill veta allt, innan jag ens vågar ansöka till en utbildning som tar minst 3 år, förmodligen 5 år med en master. Vilka möjligheter finns det att jobba utomlands?

Den sista men allra viktigaste frågan. Hur ser arbetsmarknaden ut i en 10 års period för Nationalekonomer? Det pratas ofta om att det är många ekonomer som kommer ut, och att marknaden är mättad. Men hur ser det ut för nationalekonomer?
Senast redigerad av Freakonomics 2013-10-06 kl. 02:27.
Citera
2013-10-06, 09:07
Medlem
Obs. Detta är endast min synvinkel och jag har ett helt annat synsätt än vad du har.

Varför inte självstudera de ämnen du precis radade upp. Jag har gjort det och jag skulle hävda att på många plan är det fullständigt värdelöst att plugga nationalekonomi i syfte att skaffa ett arbete som går att leva på i framtiden.
Citera
2013-10-06, 11:22
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freakonomics
Men ska göra HP nu i höst och hoppas att jag får minst 1.1 som var intagningen i bla Lund och Göteborg. Helt sjukt att det krävs runt 18-20 i betyg men bara 1.1 på HP.

Om du är smart och får bra på högskoleprovet (>=1.6) så kan det vara värt att istället gå ett 300HP-program och utbilda dig till civilingenjör i teknisk fysik. Då får du en stenhård grund att stå på, och kan jobba inom väldigt många fält. Tex nationalekonomi om du pluggar in några terminer ekonomi också. Vill du sen byta till nåt annat fält så har du mycket att välja på.

Klarar man inte av att ta sig igenom teknisk fysik med godkända betyg så tvivlar jag på att man blir en särskilt bra nationalekonom. Oavsett intagningspoäng för ekonomikurserna tror jag också man får det svårt med för låga HP-poäng.

När man väl jobbat ett tag så är det erfarenhet och kontakter som gäller. Men i början skulle jag påstå att du har ett försprång med en tuff utbildning där du läst mycket mer matte än dina konkurrenter.
Citera
2013-10-06, 13:45
Medlem
alumniundersökning av dem som skrev kandidatuppsats i nek på su 2009-2012:
http://www.ne.su.se/utbildning/studieinformation/alumni

masterprogrammet:
http://www.ne.su.se/english/education/alumni

Förmodligen finns det liknande undersökningar från de andra skolorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in