Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-13, 15:38
  #1
Medlem
Hej, jag har börjat studera c++ nyligen, allting går som smort MEN detta är ju bara början :/ Jag är rädd att senare så kommer det komma matte involving shit som jag kommer HATA! Jag har alltid varit väldigt intresserad i programmering och jag har lekt runt med det sänn jag var typ 10... Men detta är ju i en skola Saken är att jag hatar matte, jag är inte jätte bra i matte och den enda anledning jag gjorde det i HS var för alla sa att en programmerare behöver vara väldigt bra på det, är det någon som kan C++
flytande? hur mycket matte kommer jag stöta på? (Jag suger inte totalt på matte men jag är inte otroligt bra heller, jag avskyr helt enkelt det) jag vill bli spelprogrammerare eller app developer, något den stilen
__________________
Senast redigerad av DeveOfficial 2013-10-13 kl. 15:58.
Citera
2013-10-13, 15:51
  #2
Medlem
Jooncs avatar
Det beror helt på vad du ska programmera. Du kan ha en 30-årig karriär som C++ programmerare utan att behöva kunna någon matematik utöver det alla lär sig på gymnasiet, medan andra programmeringsjobb kräver att du har 150 HP matematik.
Citera
2013-10-13, 15:56
  #3
Medlem
Spel-programmering.
Citera
2013-10-13, 15:58
  #4
Medlem
Hör inte den här tråden hemma i Psykologiforumet? Om du har programmerat sen du var 10 år, skulle du väl inte ha några problem att lära dig det på väldigt kort tid om du bara ville. Om du har någon motvilja eller spärr mot matematik, prova där.
Citera
2013-10-13, 16:00
  #5
Medlem
Du har kanske rätt, men sen vill jag också veta hur mycket matte jag kommer stöta på.så tråden stannar.
Citera
2013-10-13, 16:09
  #6
Medlem
Tror du bara behöver kunna upp till lineär algebra och grundläggande högskolematematik, men vad vet jag.
Citera
2013-10-13, 16:18
  #7
Medlem
Det beror på vad du ska köra för spelprogrammering. Om det är 3D-grafik och det ska vara mycket rörelse är det väl klart att det kommer innebära en hel del matte?
Citera
2013-10-13, 16:23
  #8
Medlem
Nej, indiespel, typ 2d, etc, etc. Kanske lite script till game engines
Citera
2013-10-13, 16:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeveOfficial
Nej, indiespel, typ 2d, etc, etc. Kanske lite script till game engines

Löjligt lite matte, typ 10 stycken trigonometriska regler och 10 stycken derivataregler som man ändå kan slå upp om (när) man glömmer dem. Det kan vara bra att veta vad längden mellan en cirkels mittpunkt och en punkt på dess runtomlinje heter (radie), vad pi är, formeln för cirkelns, rektangelns och triangelns area, omkrets och vinkelsumma, att accelerationen är tids-derivatan av hastigheten som är tids-derivatan av sträckan och att jordens gravitation är ca 9.8 m/s2. Att dela upp kraftvektorer i två komponenter är också bra, men det lär man sig göra på 10 minuter, allvarligt.

Om du läser och förstår C++-konstruktioner och hur de hänger ihop, ska inte matten vara några problem.
Citera
2013-10-13, 23:37
  #10
Medlem
droles avatar
Om du ska koda spel, framförallt 3D, är jag imponerad om du lyckas göra det utan att använda rätt mycket matte.
Citera
2013-10-14, 22:54
  #11
Medlem
Der_Richters avatar
Linjär algebra är nyttigt om det nu är indiespel du vill syssla med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback