2013-10-14, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Det ser ut s i budgeten och det lter s nr politiker pratar (att skattemiljarderna gr till det och det) men staten r trots allt utgivare av valutan, och kan nr som helst skapa tillrckligt med pengar fr att kpa allt som r till salu i sin egen valuta. Pengar r siffror i datorer, staten kan skapa hur mycket som helst genom knapptryckningar (vilket ju Federal Reserve gr fr fullt i skrivande stund). Det finns inget stt fr staten att f brist p knapptryckningar.

Dremot vill man grna upprtthlla illusionen av att knapptryckningarna kan ta slut fr att inte vervldigas av krav p att staten ska bekosta bde ditt och datt. Frmodligen r det en nyttig illusion. De flesta politiker r antagligen s indoktrinerade att de tror p illusionen sjlva.
Finanspolitiken och penningpolitiken skts inte av samma personer, och de har helt olika ml.
Citera
2013-10-14, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forren1
Jag frstr att banker kan "skapa" pengar. Men fr att kunna gra det s mste de frn f en mnniska att gra en insttning av pengar, sedan kan de anvnda sig av FRB och skapa pengar. Men min frga r vart kommer den dr frsta insttningen p banken infrn. Hur skapades de frsta Svenska kronorna? Var inte det s att centralbanken skapade de frsta pengarna genom att kpa obligationer som de gr i USA nu?
Har du fortfarande inte frsttt att svenska banker inte har reservkrav?
Citera
2013-10-14, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Finanspolitiken och penningpolitiken skts inte av samma personer, och de har helt olika ml.

Min analys bygger p att centralbanken r en del av staten, det r en statlig myndighet. Centralbanken skter penningpolitiken p uppdrag av staten utifrn ml som staten bestmmer.
Citera
2013-10-14, 11:55
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Jag frstr att banker kan "skapa" pengar. Men fr att kunna gra det s mste de frn f en mnniska att gra en insttning av pengar, sedan kan de anvnda sig av FRB och skapa pengar. Men min frga r vart kommer den dr frsta insttningen p banken infrn. Hur skapades de frsta Svenska kronorna? Var inte det s att centralbanken skapade de frsta pengarna genom att kpa obligationer som de gr i USA nu?

Banker behver inga insttningar, de skapar egna insttningar vid lnetillfllet och drmed ltsas att de ftt in pengar, men i verkligheten stts det aldrig in ngra pengar innan ett ln beviljas. Dessa phittade insttningar utgr nu 97% av penningmngden i Sverige enligt SCB. 97% av penningmngden r fordringar p svenska kronor, men inte svenska kronor i sig.
Citera
2013-10-14, 12:51
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Banker behver inga insttningar, de skapar egna insttningar vid lnetillfllet och drmed ltsas att de ftt in pengar, men i verkligheten stts det aldrig in ngra pengar innan ett ln beviljas. Dessa phittade insttningar utgr nu 97% av penningmngden i Sverige enligt SCB. 97% av penningmngden r fordringar p svenska kronor, men inte svenska kronor i sig.

skapar egna insttningar? Men om vi sger att hela Sveriges ekonomi nollstlls och det inte finns en enda krona kvar. Vart kommer den frsta Svenska kronan komma frn d? Har skapades den frn frsta brjan i sverige?
Citera
2013-10-14, 13:00
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
skapar egna insttningar? Men om vi sger att hela Sveriges ekonomi nollstlls och det inte finns en enda krona kvar. Vart kommer den frsta Svenska kronan komma frn d? Har skapades den frn frsta brjan i sverige?

Du kommer bli kunnigast av alla p detta forum fr du r minst brydd att stlla frgor. Svenska kronor kan bara riksbanken skapa. Det gr de i form av kontanter eller reserver. Bankerna kan skapa fordringar p SEK, det r de pengar som du har p ett bankkonto. Dessa fordringar r inte SEK men vi handlar med dem som om de vore det.
Citera
2013-10-14, 13:57
Medlem
Citat:
Min analys bygger p att centralbanken r en del av staten, det r en statlig myndighet. Centralbanken skter penningpolitiken p uppdrag av staten utifrn ml som staten bestmmer.
Regeringen, som beslutar ver finanspolitiken, kan inte sga t Riksbanken, som beslutar ver penningpolitiken, att trycka mer pengar fr att tcka eventuella underskott, skattesnkningar eller vad det nu kan tnkas vara.

Skulle det du sger stmt s skulle bland annat Vnsterpartiet anvnt det som be-all and end-all-argument, Sovjetunionen, Kuba och Nordkorea skulle varit otroligt rika lnder. Vill du kanske utveckla din analys till att beskriva varfr s inte r fallet?
Citera
2013-10-14, 14:00
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Du kommer bli kunnigast av alla p detta forum fr du r minst brydd att stlla frgor. Svenska kronor kan bara riksbanken skapa. Det gr de i form av kontanter eller reserver. Bankerna kan skapa fordringar p SEK, det r de pengar som du har p ett bankkonto. Dessa fordringar r inte SEK men vi handlar med dem som om de vore det.

Det r mitt ml! haha! Visst skapar riksbanken SEK genom att kpa obligationer? Om dessa betalas av s blir det inte mycket pengar svar i systemet pga FRB funkar lika effektivt att implodera penningmngden som den r p att expandera penningmngden. Blir det inte shr?
Citera
2013-10-14, 15:30
Medlem
Citat:
Jag skulle vga gissa p att den allra frsta svenska kronan gjts p uppdrag av Riksbanken i slutet av 1800-talet nr kronan ersatte riksdalrarna.

Om Sverige skulle byta valuta (ett mer troligt scenario, med ungefr samma effekt som det du talar om) s skulle tillgngarnas vrde vxlas om till den nya valutan. Bankerna skulle skapa betalmedel p samma stt som tidigare, fast i den nya valutan i stllet fr i SEK, Riksbanken skulle leverera mynt och sedlar till bankernas kunder som fortfarande vill ha kontanter precis som tidigare, fast i den nya valutan... Detta frutstter att ingenting frndras, men det r ju ingen id att diskutera potentiella frndringar nr du vill frst hur det fungerar i dag

Citat:
Det r mitt ml! haha! Visst skapar riksbanken SEK genom att kpa obligationer? Om dessa betalas av s blir det inte mycket pengar svar i systemet pga FRB funkar lika effektivt att implodera penningmngden som den r p att expandera penningmngden. Blir det inte shr?
Det r helt fantastiskt att du fortfarande inte frsttt att Sverige inte har reservkrav. I vrigt menar du nog kontrahera/krympa, implodera r ngot helt annat.
Citera
2013-10-14, 18:28
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Det r helt fantastiskt att du fortfarande inte frsttt att Sverige inte har reservkrav.

Vad r det jag inte frstr?
Citera
2013-10-14, 19:30
Medlem
Citat:
Regeringen, som beslutar ver finanspolitiken, kan inte sga t Riksbanken, som beslutar ver penningpolitiken, att trycka mer pengar fr att tcka eventuella underskott, skattesnkningar eller vad det nu kan tnkas vara.

Regeringen kan inte gra det fr att riksdagen har bestmt det i en lag. Det r med andra ord en sjlvptagen begrnsning ur statens synvinkel.

Citat:
Skulle det du sger stmt s skulle bland annat Vnsterpartiet anvnt det som be-all and end-all-argument, Sovjetunionen, Kuba och Nordkorea skulle varit otroligt rika lnder. Vill du kanske utveckla din analys till att beskriva varfr s inte r fallet?

Pengar och rikedom r som bekant inte samma sak, att staten kan producera hur mycket pengar som helst betyder inte att samhllets resurser r obegrnsade eller att staten kan kpa saker som folk inte vill slja.

Fr vrigt tycker jag inte det jag sger har ngon politisk frg, det r bara en beskrivning av hur en suvern, flytande fiatvaluta fungerar. Alan Greenspan verkar hlla med, han r ju ingen ultrakommunist direkt (c:a 0:52): http://www.youtube.com/watch?v=h3cY6_z0ceg
Citera
2013-10-14, 21:14
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Regeringen kan inte gra det fr att riksdagen har bestmt det i en lag. Det r med andra ord en sjlvptagen begrnsning ur statens synvinkel.

Pengar och rikedom r som bekant inte samma sak, att staten kan producera hur mycket pengar som helst betyder inte att samhllets resurser r obegrnsade eller att staten kan kpa saker som folk inte vill slja.

Fr vrigt tycker jag inte det jag sger har ngon politisk frg, det r bara en beskrivning av hur en suvern, flytande fiatvaluta fungerar. Alan Greenspan verkar hlla med, han r ju ingen ultrakommunist direkt (c:a 0:52): http://www.youtube.com/watch?v=h3cY6_z0ceg

Hmm, varfr sitter Greenspan dr och sger att det r 0% chans att USA defaultar nr Obama sger att det finns en risk. r det slutligen upp till kongressen i USA ven om de inte hjer skuldtaket att besluta om obligationerna blir betalda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in