2013-10-23, 23:57
Medlem
SvartAces avatar
I mars månad detta år satt jag i ett möte med handläggare. Hon informerade mig om hur utredningen skulle gå till, att handläggningstiden normalt är upp till tre veckor. Jag fick skriva på kontrakt och hon tyckte förutsättningarna såg goda ut. Om det var någonting jag kom på i efterhand kunde jag höra av mig till hennes mejl som hon hävdade att hon kollar två gånger per dag. Finfint!

Jag gick därifrån med orden "du kommer få hem ett papper via brev och beslutet kommer på posten om några veckor". Två månader gick och jag började fundera på var det där beslutet tagit vägen egentligen, så jag skickade iväg ett mejl. Inget svar från handläggaren på över en månad och inget beslut i brevlådan. Jag drog iväg ett nytt mejl. Ett till. Och ytterligare ett. Sen fick jag fetspunk och kontaktade hennes chef. Då hade det gått drygt fem månader. Fick ett någorlunda ursäktande mejl dagen därpå där handläggaren förklarade att mitt ärende hade hamnat i arkiv av misstag. Drygt en månad senare kom beslutet: nekad till ersättning på grund av att vederbörande (alltså undertecknad) inte hade medverkat i utredningen.[/b]

Jag blev skogstokig. Jag har sökt kontakt i 7 månader utan att få svar och de påstår att jag inte medverkat? De ville få både underlag från psykiatrin på att jag hade behov av att flytta hemifrån (vilket inte var relevant då det vare sig gällde min psykiska hälsa eller ungdomsboende) samt ett utdrag över mina inkomster (vilket jag uppgett saknas utöver det sedvanliga studiebidraget på 1050, uppgifter de redan fått alltså). Jag glömde bort att överklaga inom tidsramen, så det alternativet är nu kört.

Vände mig till Soc i grannkommunen där jag studerar, men de tar inte emot mig där så jag måste krypa tillbaka till det urusla kontoret i min hemkommun och göra om ansökan.

Jag fyller 21 nästa år och studerar ett fjärde år på gymnasiet.

Nu till mina frågor:
-Är det möjligt för mig att få någon form av upprättning? Jag tycker att jag blev illa behandlad. Att av misstag arkivera ärenden kan väl hända vem som helst, men hon har ju ignorerat mina meddelanden. Går inte att nå handläggaren via telefonen heller.
-Finns det något jag bör tänka på nu när jag gör om min ansökan?
-Övriga tips och råd?
Citera
2013-10-24, 00:05
Medlem
BigFatCones avatar
Det här ska du ju anmäla till socialnämnden i din kommun, så där får det inte gå till.
Citera
2013-10-24, 00:56
Medlem
SvartAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det här ska du ju anmäla till socialnämnden i din kommun, så där får det inte gå till.

Nej jag menar det. Jag hoppas att jag var ett specialfall, kan tänka mig hur det skulle vara för någon som har det värre än mig att utsättas för det här!
Citera
2013-10-24, 01:47
Medlem
MrZippermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartAce
Nej jag menar det. Jag hoppas att jag var ett specialfall, kan tänka mig hur det skulle vara för någon som har det värre än mig att utsättas för det här!

Varför skall du få pengar gratis, bara sådär? Kan du inte skaffa ett arbete vid sidan av dina studier, du är ändå (snart) tjugoett år.
Citera
2013-10-24, 08:43
Moderator
Gordon Blixts avatar
Vad har du sökt bistånd till för något? Gymnasiestuderande ska normalt försörjas av underhållsskyldiga föräldrar.
Citera
2013-10-24, 09:06
Medlem
kibokos avatar
Också intresserad varför soc ska försöja dig. Kan dom även försörja min 3åring så att jag slipper pytsa för honom?

Förvisso wikipedia men tror detta är korrekt

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B...B6rjningsplikt

Försörjningsplikt är föräldrars eller vårdnadshavares ansvar för sina barns försörjning och den regleras främst i Föräldrabalken 6 kap.
I Sverige gäller försörjningsplikten till dess att barnet fyller arton år eller dessförinnan ingår äktenskap. Men om barnet studerar på gymnasienivå eller motsvarande kvarstår försörjningsplikten upp till 21-årsdagen.
Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter men skall i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Försörjningsplikt råder även mellan gifta makar (giftorätten). När en av makarna saknar försörjning är den andre maken skyldig att försörja den andre.

Vet folk som av praktiska skäl flyttade hemifrån under gymnasiet men då var det likförbenat deras föräldrar som fick slanta.
Citera
2013-10-24, 09:15
Medlem
gato12s avatar
Går att överklaga beslut till Förvaltningsrätten.

Och sedan finns det redan en stor tråd om socialbidrag; https://www.flashback.org/t1345419
Citera
2013-10-25, 22:19
Medlem
arwens avatar
Att du får avslag och att ärendet skötts dåligt är två skilda saker.
Generellt så är dina föräldrar försörjningsskyldiga för dig om du studerar på gymnasienivå tills du fyller 21.

Tycker dock du kan kontakta Socialstyrelsen som granska socialtjänsten.
Citera
2013-10-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arwen

Tycker dock du kan kontakta Socialstyrelsen som granska socialtjänsten.

Tillsyn över socialtjänsten utövas numera inte av Socialstyrelsen utan av IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Formulär för att anmäla ett ärende finns på deras webbplats ivo.se

I fråga om försörjningsstöd är dock avslag ett sundhetstecken från socialtjänsten. På tok för mycket av våra gemensamma medel delas ut till folk som borde kunna klara sin försörjning på egen hand, men det var som det så vackert heter på detta forum ot.

Eder tillgivne vän i nöden

Hector G
Citera
2013-10-27, 08:02
Medlem
arwens avatar
Sorry. My bad!
Citera
2013-10-27, 08:06
Medlem
Det är väldigt störigt med dålig kommunikation. Dock så tror jag inte att socialen har någon skyldighet att hjälpa dig flytta hemifrån om du inte har särskilda skäl till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in