2013-10-24, 14:34
Medlem
HeresJohnnys avatar
Bokade en resa som jag senare funderade pa att omboka. Ringer flygbolaget och de ger mig den goda nyheten om att jag kan gora det helt utan extra kostnad da det skett en tidsandring i resplanen. Jag skulle alltsa fa 100% pengarna tillbaka trots att tidsandringen bara var 5min! Men enligt deras policy sa sker det alltsa alltid nar det forekommer en tidsandring som aviseras i god tid.

Men forst var jag tvungen att kontakta resebyran jag bokade genom. De ville inte alls hjalpa till och sa att jag bara skulle vara berattigad till ca 30% av vardet oavsett hur mycket flygbolaget ville betala mig.

Jag berattar detta till flygbolaget och de meddelar mig att istallet for att begara ut pengarna sa kan jag valja att spara dom som kredit till nasta gang jag vill resa med dom.

Haromdagen ringer jag for att boka en resa och da meddelar dom mig att de har skickat tillbaka pengarna till resebyran som kontaktat dom och sagt att jag begart pengarna tillbaka???

Jag ringer resebyran och papekar att jag inte har bett dom gora detta och att jag mycket hellre hade haft pengarna liggandes som kredit. De sager att kommunikationen har brustit.

.....

Sjukt irriterande. Forlurar runt 6000kr pa det har. Kan jag ta till rattsliga atgarder?
Citera
2013-10-27, 14:19
Medlem
arwens avatar
r inte juridiskt kunnig s kan tyvrr inte rda dig. Lter ju fruktansvrt lurigt av resebyrn.

Av rent intresse, vilket flygbolag och vilken resebyr?

Hoppas det lser sig fr dig
Citera
2013-10-27, 17:52
Medlem
oviktigts avatar
Har du ngot av detta skriftligt?
Citera
2013-10-28, 17:08
Medlem
HeresJohnnys avatar
Resebolaget ar Flygstolen och flygbolaget ar TAM.
_____

Uppdatering.
Fatt ett mejl fran Flygstolen

Citat:
Vi har nu underskt fallet vidare och ftt kontakt med flygbolaget som dementerar de uppgifter ni uppgett.
Nr det r en biljett som r utstlld och gs av en resebyr s r det resebyrn som bestmmer ver biljetten.
Flygbolaget har ingen rtt att bestmma att kunden fr ha pengarna tillgodo fr inkp av ny biljett vid ett senare tillflle.
De har informerat oss i juni att ni avbokat resan med dem och att ni ftt information om att ni ska kontakta oss fr terbetalning.
De har inte godknt att ni kan ha pengarna tillgodo eftersom bokningen tillhr oss.

Vi beklagar men vi kan inte erbjuda mer pengar n de 3902 sek som vi erbjudit tidigare idag.

Fick flera muntliga bekraftelser pa att jag hade pengarna till godo. Skriftligt har jag ett kvitto dar dar det star att jag har avbokat resan och att jag har ett ar pa mig att boka ett nytt samt koden for att gora en ny bokning...
Citera
2013-10-28, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HeresJohnny
Resebolaget ar Flygstolen och flygbolaget ar TAM.
_____

Uppdatering.
Fatt ett mejl fran Flygstolen

Fick flera muntliga bekraftelser pa att jag hade pengarna till godo. Skriftligt har jag ett kvitto dar dar det star att jag har avbokat resan och att jag har ett ar pa mig att boka ett nytt samt koden for att gora en ny bokning...
Det r alltid flygbolaget som ger bestmmelserna...Flygstolen kr med lgner....Detta ser du enklast genom att finna den tio (10) siffriga biljett numret...De tre frsta siffrorna anger vilket flygbolag biljetten r utstlld p, fljt av ett bindestreck och drefter sjlva flygbiljett numret.....En IATA ansluten resebyr [i][b]frmedlar endast[b] flygbiljetter. IATA byrn r inte och har aldrig varit ett flygbolag. Smidigast s tar du reda p de specifika reglerna fr just den bokningsklass du har p din flygbiljett hos flygbolaget du skulle resa med..
Citera
2013-10-28, 18:43
Medlem
kiwigurkas avatar
Anml till allmnna reklamationsnmnden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in