2013-10-25, 11:10
Medlem
arwens avatar
Hej!

Igår på jobbet ringde jag upp en yrkeskontskt för att boka möte. Personen ifråga berättar att h*n är ledig och inte har kalender med sig. Jag hör h*n säga "ok här kommer polisen". Sedan uppstår tumult hör skrik och samtalet bryts. Försöker ringa upp igen inget svar. Ringer ca 15min senare varpå en polis svarar. Jag hör min kontakt skrika "rör inte min mobil stäng av den" men polisen pratar alltså med mig ändå. Polisen berättar att personen blivit gripen misstänkt för ett brott som ska ha begåtts ca 10min innan ingripandet.
Min fråga är nu, har polisen rätt att mot den gripnes vilja svara i mobiltelefon som ringer?
Mobilen var alltid beslagtagen iom en kroppsvisitation i samband med gripandet och inte som en utredningsåtgärd på uppdrag av förundersökningsledare.
Personen i fråga delgavs misstanke men försattes på fri fot. Har idag träffat personen som mår dåligt av det inträffade och upplever det jobbigt att polisen svarade i telefonen och därmed avslöjade för personen i luren att det skett ett gripande. 24 tim efter det inträffade fanns ännu inget ärende upprättat hos polisen och således ingen förundersökning inledd.

Jag förstår att om en polis beslagtar mobil i utredningsstadiet får de använda den som de vill. Men gäller samma sak vid beslag i samband med kroppsvisitation?

Jag hoppas att ni som väljer att svara i den här tråden kan isolera den juridiska frågeställningen. Jag vill inte diskutera moralitet eller skuldfrågan då jag inte har en aning eller brottets beskaffenhet utöver det som ovan nämnts.

Tack på förhand
Citera
2013-10-25, 11:13
Medlem
DrBums avatar
Dom kan ju anta att det är utav intresse att svara för undersökningen eller liknande terminologi.

Sedan att dom delger dig att hon är misstänkt är väl en annan femma, målet är väl ändå inte belagt med sekretess? Dvs, offentligt..
Citera
2013-10-25, 11:23
Medlem
arwens avatar
Så de får disskutera vem som gripits och delgivits misstanke för vad osv? Redan innan förundersökning är inledd?
Citera
2013-10-25, 11:38
Medlem
Bergakungens avatar
Det låter helt tänkbart att en polis skulle svara i den gripnes telefon. Här kan det antas föreligga fara i dröjsmål, litet beroende på brottet och omständigheterna. Det är tillåtet. Det är också tillåtet att låta bli. Telefonen kan helt rimligt uppfattas som ett redskap för att underlätta brott, till exempel köp av sexuell tjänst eller narkotikahandel.

Däremot låter det helt orimligt att polisen som svarar spontant börjar berätta för en okänd uppringare att telefonens ägare är gripen. Här anar jag att TS rent faktiskt ställt (och kanske fått) frågor av typen "vem är du" och "Varför svarar du i xxx:s telefon". Att ett samtal då kan utvecklas i en riktning där det framgår att telefonens ägare är gripen är kanske inte smart, men det är inte nödvändigtvis ett brott.
Citera
2013-10-27, 13:46
Medlem
arwens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det låter helt tänkbart att en polis skulle svara i den gripnes telefon. Här kan det antas föreligga fara i dröjsmål, litet beroende på brottet och omständigheterna. Det är tillåtet. Det är också tillåtet att låta bli. Telefonen kan helt rimligt uppfattas som ett redskap för att underlätta brott, till exempel köp av sexuell tjänst eller narkotikahandel.

Däremot låter det helt orimligt att polisen som svarar spontant börjar berätta för en okänd uppringare att telefonens ägare är gripen. Här anar jag att TS rent faktiskt ställt (och kanske fått) frågor av typen "vem är du" och "Varför svarar du i xxx:s telefon". Att ett samtal då kan utvecklas i en riktning där det framgår att telefonens ägare är gripen är kanske inte smart, men det är inte nödvändigtvis ett brott.

Jag har en yrkesmässig relation till den personen jag ringde, att vi har kontakt är bundet av sekretess. Jag presenterade mig därför med Förnamn Efternamn och inget mer, polisen i andra luren uppgav sitt namn och att den personen jag sökte gripits misstänkt för skadegörelse.
Citera
2013-10-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arwen
polisen i andra luren uppgav sitt namn och att den personen jag sökte gripits misstänkt för skadegörelse.
Låter som skitsnack. Polisen har tystnadsplikt gällande personliga förhållanden som denna fått till sig i tjänsten.
Citera
2013-10-27, 22:16
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arwen
Jag har en yrkesmässig relation till den personen jag ringde, att vi har kontakt är bundet av sekretess. Jag presenterade mig därför med Förnamn Efternamn och inget mer, polisen i andra luren uppgav sitt namn och att den personen jag sökte gripits misstänkt för skadegörelse.

Er kontakt bunden av sekretess? Någon av er advokat eller journalist?
Att en polis svarar är som redan sagts helt ok att han/hon säger att ägaren är gripen misstänkt för skadegörelse är inte ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in