Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-25, 13:58
  #1
Medlem
Tjenare,

Besöker sällan denna del av forumet, men så här är det. Farsan jobbar långt hemifrån och är borta veckovis. Han vill nu skaffa sig en laptop så att han bland annat kan se på fotbollen(TV-program), skypa, surfa blocket, youtube och annat enkelt som de flesta farsor klarar av. Självklart frågar han mig, som inte har speciellt koll längre, om råd.

http://www.elgiganten.se/product/dat...6-barbar-dator - Något jag fann som verkade vettigt.

Skulle behöva lite förklaringar kring HD, RAM och processor samt lite exempel.
Vilket upplösning är HD eller står det HD-upplösning?
Vad har RAM för uppgift? (Klarar flera program samitdigt?) och vad bör den ligga på.
Processor? De flesta billiga ligger kring 1,5 GHz.

Han har lagt ribban på 3.000:-

Tack för hjälpen!
Citera
2013-10-25, 14:17
  #2
Medlem
hashish-boys avatar
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=790549#extra

kan han gå upp en 500 hundring så är detta ett vettigt val, det skulle nog gå fint med den du länkade till också men jag föredrar Intel..

4:de generationens Intel verkar vara ett lyft för bärbara då de inte blir särskilt varma och har schysst grafik intel 4400 duger livestreams och youtube med råge.

den verkar dock inte ha en optisk enhet... vilket är ett klart minus i så fall.
__________________
Senast redigerad av hashish-boy 2013-10-25 kl. 14:25.
Citera
2013-10-25, 15:27
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazgul89
Tjenare,

Besöker sällan denna del av forumet, men så här är det. Farsan jobbar långt hemifrån och är borta veckovis. Han vill nu skaffa sig en laptop så att han bland annat kan se på fotbollen(TV-program), skypa, surfa blocket, youtube och annat enkelt som de flesta farsor klarar av. Självklart frågar han mig, som inte har speciellt koll längre, om råd.

http://www.elgiganten.se/product/dat...6-barbar-dator - Något jag fann som verkade vettigt.

Skulle behöva lite förklaringar kring HD, RAM och processor samt lite exempel.
Vilket upplösning är HD eller står det HD-upplösning?
Vad har RAM för uppgift? (Klarar flera program samitdigt?) och vad bör den ligga på.
Processor? De flesta billiga ligger kring 1,5 GHz.

Han har lagt ribban på 3.000:-

Tack för hjälpen!


Jag skulle hellre köpa denna http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...b-hd7340-win_8 eftersom den har 1,75ghz processor enligt tillverkarens hemsida .
Den nedre gränsen brukar man säga ligger på c:a 1,7ghz om man vill kunna se på film ifrån Voddler , Netfilx e.t.c med högsta kvalitet , 1,5 som i ditt köpeförslag kanske går bra men det ett definitivt gränsfall .

Den har dessutom optisk läsare , cd,dvd .

Den är bättre rakt av samt billigare .

HD står för High Definition , d.v.s det du tror att det står för.
RAM förklarat http://www.ramminne.se/

Om han bara ska göra det du beskrivit ovan så räcker troligen 2.0 så 4.0gb RAM kommer att räcka mer än väl . Jag gör själv ungefär de sakerna och jag tror min dator aldrig har legat över 1.8gb`s användning .

Kan vara värt att Googla runt lite på priset , jag såg att Dustin tog 2990kr .
__________________
Senast redigerad av 1FF 2013-10-25 kl. 15:53.
Citera
2013-10-25, 21:06
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd - PC: Bärbart

//Mod
Citera
2013-10-27, 21:06
  #5
Medlem
bl-gr-ns avatar
Full-HD= står för 1920x1080 pixlars upplösning
HD Ready= står för 1280x720 - " -

Tyvärr får man inte HD på den inbyggda skärmen på en bärbar för 3000kr.
Du kommer nog få 1366x768 som är en högre upplösning en HD-Ready. Så det är ju också en slags HD men inte inom den standard som TV apparaterna har.
Dock kan en 3000kr visa Full-HD upplösning på en externskärm/TV-apparat, om datorn är utrustad med HDMI port.

Att visa Full-HD film är en annan sak mot att ha Full-HD upplösning på skärmen. Det beror på datorns grafikkort (= Hårdvaruavkodning) eller processor (= Mjukvaruavkodning).
Fast idag kan nästan alla datorer avkoda full-HD filmer men det finns en enorm variation och en klenare dator kan gå bet på de allra sämst/högst kodade filmerna.

RAM: Räcker med 2GB för att datorn ska kunna visa film, spela inte allt för avancerade spel och samtidigt surfa.
32-bitars Windows kan bara läsa 4GB, sedan kanske man mölja ner 16, 32GB ram men de kommer inte men max 4GB kommer 32-bitars Windows använda. Dock kommer RAM-minnet få delas med grafikkretsarna så av 2GB kanske 1,5GB finns för processorn.

För 64-bit Windows gäller inte 4GB regeln och minsta minne som är rekommendetat är 4GB men redan 8GB är onödigt mycket.

För 3000kr så kommer du få en väldigt klen dator, den kommer fungera för Surf, kontorsprogram, musik-, film- och bild-visning. Även redigering av foton och video från mobiler och digitalkameror.
Dock kommer inte alla HD-formats filmer kunna visas på datorn och inte heller datorspel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback