• 2
  • 3
2013-10-27, 01:15
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nej, det där fungerar inte. Man får befinna sig i max tre månader under en sexmånaders-period i Sverige. Med andra ord får hon isf växla, tre månader Sverige - tre månader utanför EU fram och tillbaka.
Det du skriver stämmer inte. Åtminstone inte för amerikanska medborgare. Eftersom du påstår att det är förbjudet så uppmanar jag dig att redovisa källa.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-10-27 kl. 02:08.
Citera
2013-10-27, 02:21
Medlem
Gtths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nej, det där fungerar inte. Man får befinna sig i max tre månader under en sexmånaders-period i Sverige. Med andra ord får hon isf växla, tre månader Sverige - tre månader utanför EU fram och tillbaka.

Det ni kan börja med att göra om ni känner att tiden rinner iväg är att ansöka om förlängning på hennes nuvarande visum. Då får hon stanna i upp till tre månader till.

Sedan vad gäller ansökan så skall den göras ifrån hemlandet, eller ifrån det närmsta svenska ambassad/konsulat i de fall det inte finns i hemlandet. Man måste även vänta utanför EU tills man får sitt tillstånd, även om det inte brukar hända något om man väntar i Sverige efter att intervjun har gjorts. Om man har synnerliga skäl får man dock söka ifrån Sverige och även befinna sig i Sverige medan man väntar. De fakta (om jag förstod dig rätt) att hon inte har någon familj eller vänner i USA, att hon inte kan klara av ekonomin där, är sådant som kan räknas som synnerliga skäl. Jag ser dock att du skall prata med en jurist och det är nog det bästa ni kan göra.

Detta var väll exakt vad jag letade efter. Har filat ihopp ett dokument med alla punkter angående sociala och ekonomiska aspekter som jag skickat till en jurist jag talat med.

Worst case, hon åker tillbaka och ansöker. Gör intervjun (efter någon månad eller två?) och kommer hit omedelbart efteråt.

Best case, vi får tillstånd att ansöka här i Sverige, det beviljas och vi kan äntligen koppla av och bygga för framtiden.

Tack för alla svar och all hjälp. Det betyder verkligen mycket!
Citera
2013-10-27, 02:23
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Ingen permanent lösning för er men rent allmänt ska det sägas att amerikaner kan vistas i Sverige i tre månader utan visa (dvs som turist). Hon kan alltså lämna Sverige var tredje månad över dagen, återvända, och därmed undvika deportation. Om ni bor nära Norge eller Danmark eller nära en färjeförbindelse till Finland eller Baltikum så är det ju rätt enkelt gjort.

Citat:
Det du skriver stämmer inte. Åtminstone inte för amerikanska medborgare. Eftersom du påstår att det är förbjudet så uppmanar jag dig att redovisa källa.

Njae, nu var det allt du som började med att skriva hur reglerna ser ut för en amerikan. Då faller bevisbördan också på dig.

Enligt Migrationsverket verkar det stämma dåligt om man jämför med de normala visumreglerna: källa
Ett visum är tidsbegränsat och gäller under högst 90 dagar per halvår. Det innebär att om du vistats 90 dagar inom Schengenområdet måste du vara utrest 90 dagar för att få ett nytt Schengenvisum.
Om du har särskilda skäl kan du få ett visum för längre tid, dock högst ett år, en så kallad D-visering. Särskilda skäl kan till exempel vara att du behöver resa till Sverige för att besöka egna barn och då stanna under mer än 90 dagar per halvår.
Alltså: Har man inte en D-visering får man vistas max tre månader inom Schengenområdet, sen kan man inte komma tillbaka förrän tre månader senare.

Menar du att person från visumfria länder (tex USA) får stanna längre i Schengen än 3 månader per halvår? Källa på det?

Citat:
Sedan ska det sägas att Sverige inte prioriterar att deportera folk. Det sker sällan utom i de fall då en domstol utvisar någon som dömts för brott (vilket även det sker rätt sällan).

I praktiken tror jag inte heller att Sverige håller särskilt hårt på de formella reglerna ovan. Det går säkert bra för många att resa in/ut ur Schengen oftare än reglerna medger. Men det är lite trist att råka ut för en nitisk passpolis.

De flesta länder har en regel om att man måste ha en returbiljett ut ur landet för att bli insläppt. Jag har själv rest på enkelbiljett många gånger. Det gick bra de flesta gånger, men jag har blivit nekad inresa en gång på grund av det.
Citera
2013-10-27, 04:55
Medlem
Vi hade samma problem.

Jag hade varit gift i många år, vår dotter var svensk medborgare (blev automatiskt vid födseln), min fru är amerikansk (och brasiliansk) medborgare (ska egentligen inte spela någon roll men det verkar dock som att ursprungslandet gör det enklare eller svårare beroende på vilket det är).

Vi kom till Sverige för att vår dotter hade ett medfött höftledsfel som krävt 7 omfattande operationer att få ordning på. I samband med att vi kom hit 2009 ville vi bosätta oss här. För min del spelade det egentligen ingen roll annat än rent praktiskt då jag hade ett Svenskt företag (som jag drev från annat land med kompanjon bosatt i Sverige) och då vårt fokus låg på vår dotters bästa samt att vi visste att vi skulle behöva vara här en längre period. Vi var således inställda på att bosätta oss i Sverige och leva här, vilket vi nu även gör sedan ett par år tillbaka.

2009 var min fru här på ett turistvisum och vi var i januari 2010 tvungna att åka tillbaka till Brasilien där vi bott för att hon skulle söka visum vilket inte gick att göra från Sverige. Det spelade ingen roll att vi varit gifta i många år, att hon var mamma till en svensk medborgare som då var 1.5 år gammal och således behöver sin mamma.

Vi sökte först många alternativ för att söka uppehållstillstånd på plats i Sverige och ställde sjukt många frågor samt hörde oss för om våra möjligheter till Migrationsverket men det var i slutändan bara att gilla läget och bege oss åter till Brasilien och där söka uppehållstillstånd. Det tog ca 6 månader trotts att det var en ren formalia samt att vi hade synnerliga skäl och förtur i handläggningen, innan vi kunde åka tillbaka till Sverige.

Allt gällande migration tar tid men regelverket ser ut som det gör och det kan man inte ändra på bara sådär. Det måste ske politiskt och det tar tid. Vet att diskussioner om ändring sker men det har pågått under flera år och kommer nog ta ett par år till innan det finns något beslut och innan det är genomfört.

Din fru kommer nog att få räkna med att åka till sitt hemland och söka därifrån. Om hon inte har någon där så är det tufft men ändå bara att gilla läget. Fokusera i ställer på hur ni ska göra det på bästa och enklaste sätt. Tex. hyra en lägenhet för handläggningstiden, se om hon kan få något tillfälligt arbete i sitt hemland etc. göra vardagen så enkel som möjligt tills uppehållstillståndet blivit beviljat.

Ingen idé att gräva ner sig och försöka finna genvägar för sådana finns inte utan det skäl bara en massa tid och energi. Acceptera i istället att det är som det är och lägg tiden samt energin på att göra det bästa ni kan utifrån gällande situation.
Citera
2013-10-27, 11:42
Medlem
Hon kommer inte från EU- land - låt henne söka azyl o få typ 58 kr om dan
+ hyresbidrag - då kan ingen kasta ut henne innan ansökan är prövad - och
hon får jobba under tiden - och får hon jobb kan hon via jobbet hålla sig kvar
i landet - tiden löper på och hon blir etablerad
Citera
2013-10-27, 20:03
Medlem
Gtths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Hon kommer inte från EU- land - låt henne söka azyl o få typ 58 kr om dan
+ hyresbidrag - då kan ingen kasta ut henne innan ansökan är prövad - och
hon får jobba under tiden - och får hon jobb kan hon via jobbet hålla sig kvar
i landet - tiden löper på och hon blir etablerad

A0rta, Tack för ditt svar. Kan bara bara tänka mig hur frusterande det måste varit för er. Men nu kunde ni faktiskt åka tillbaka ihopp vilket är en så mycket bättre lösning än att din fru hade varit tvungen själv att åka tillbaka.

Men hur som helst.. Tack för din information. Jag hoppas er dotter mår bättre idag!

Markvii, kan vi verkligen göra det? Visserligen har vi många olika skäl att kunna göra det(?). Ska inte gå in på för mycket detaljer men det finns mer saker än att familj och vänner saknas. Finns människor i hennes direkta omgivningen i hemstaden som utsatt henne för grova våldsbrott m.m.

Skulle vi kunna söka asyl för henne? behöver vi kunna bevisa grunderna för detta, och isåfall, hur ska vi då gå till väga? Du får det att låta så enkelt.

Kanske därför migrationsverket jag var på.. Var så oerhört smockfullt..
Citera
2013-10-27, 20:17
Medlem
Frågan är ju om hon måste lämna in ansökan från US. Har ni undersökt om det går att lämna in via någon ambassad?

Stalltipset är ju annars att du/ni behöver juridisk hjälp ifrån en kompetent advokat.
Citera
2013-10-27, 20:49
Medlem
Gtths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Frågan är ju om hon måste lämna in ansökan från US. Har ni undersökt om det går att lämna in via någon ambassad?

Stalltipset är ju annars att du/ni behöver juridisk hjälp ifrån en kompetent advokat.

Tyvärr är informationen luddig. Ja, det ska ansökas från US och från en svensk ambassad/konsulat. Men om omständigheter är andra så finns det undantag. Men när a0rta här ovanför beskrev sin situation så förstår man ju att Migrationsverket är helt inkompetenta, iallafall till en stor grad. Suck.

Jag är i mail kontakt med en jurist just nu, och försöker se vad som kan göras.
Men såklart är all information från vare sig Flashback eller en jurist är välkommet. Så mycket kött på benen som går hjälper oss just nu.
Citera
2013-10-27, 22:45
Medlem
TS ha ha ha - ni måste dra ihop en vettig ansökan och leva på tidsfaktorn
att få den utredd - påstå rätt mycket - det handlar INTE OM ATT FÅ AZYL
utan att få tiden att gå.

Som Azylsökande kan man etablera ett förhållande med inföding och i
Ert fall kommer man aldrig att med framgång kunna hävda skenäktenskap
Citera
2013-10-28, 18:28
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gtth
Tyvärr är informationen luddig. Ja, det ska ansökas från US och från en svensk ambassad/konsulat. Men om omständigheter är andra så finns det undantag. Men när a0rta här ovanför beskrev sin situation så förstår man ju att Migrationsverket är helt inkompetenta, iallafall till en stor grad. Suck.
Huvudregeln är att man ansöker från sitt hemland, inte i Sverige. Att ha en make i Sverige är inte skäl för undantag. Att ha make och barn är inte skäl för undantag. Saken har redan prövats i Europadomstolen (länk).

Alla har rätt att ansöka om asyl men en sådan från en amerikansk medborgare kommer att bedömas som uppenbart ogrundad, särskilt om hon vistats i Sverige i två månader utan att tillkänna ge sitt skyddsbehov för svenska myndigheter. Fattigdom och bostadslöshet är inte asylskäl. Jobba får hon inte göra medan hon väntar och troligen blir hon utvisad kombinerad med återreseförbud.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in