Citat:
Ursprungligen postat av
flakmopedisten
Ingen permanent lösning för er men rent allmänt ska det sägas att amerikaner kan vistas i Sverige i tre månader utan visa (dvs som turist). Hon kan alltså lämna Sverige var tredje månad över dagen, återvända, och därmed undvika deportation. Om ni bor nära Norge eller Danmark eller nära en färjeförbindelse till Finland eller Baltikum så är det ju rätt enkelt gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
flakmopedisten
Det du skriver stämmer inte. Åtminstone inte för amerikanska medborgare. Eftersom du påstår att det är förbjudet så uppmanar jag dig att redovisa källa.
Njae, nu var det allt du som började med att skriva hur reglerna ser ut för en amerikan. Då faller bevisbördan också på dig.
Enligt Migrationsverket verkar det stämma dåligt om man jämför med de normala visumreglerna:
källa
Ett visum är tidsbegränsat och gäller under högst 90 dagar per halvår. Det innebär att om du vistats 90 dagar inom Schengenområdet måste du vara utrest 90 dagar för att få ett nytt Schengenvisum.
Om du har särskilda skäl kan du få ett visum för längre tid, dock högst ett år, en så kallad D-visering. Särskilda skäl kan till exempel vara att du behöver resa till Sverige för att besöka egna barn och då stanna under mer än 90 dagar per halvår.
Alltså: Har man inte en D-visering får man vistas max tre månader inom Schengenområdet, sen kan man inte komma tillbaka förrän tre månader senare.
Menar du att person från visumfria länder (tex USA) får stanna längre i Schengen än 3 månader per halvår? Källa på det?
Citat:
Ursprungligen postat av
flakmopedisten
Sedan ska det sägas att Sverige inte prioriterar att deportera folk. Det sker sällan utom i de fall då en domstol utvisar någon som dömts för brott (vilket även det sker rätt sällan).
I praktiken tror jag inte heller att Sverige håller särskilt hårt på de formella reglerna ovan. Det går säkert bra för många att resa in/ut ur Schengen oftare än reglerna medger. Men det är lite trist att råka ut för en nitisk passpolis.
De flesta länder har en regel om att man måste ha en returbiljett ut ur landet för att bli insläppt. Jag har själv rest på enkelbiljett många gånger. Det gick bra de flesta gånger, men jag har blivit nekad inresa en gång på grund av det.