2013-10-27, 02:41
Medlem
cannabis-slampas avatar
(Jag har sökt men inte funnit någon befintlig tråd för min fråga.)

Om jag (svensk medborgare) möter en amerikansk medborgare i Sverige som utsätter mig för ett brott, kan jag då stämma personen i USA?

Ponera att amerikanen i fråga är på tillfälligt besök i Sverige och har åkt hem.
Det är knappast troligt att Sverige begär utlämning då brottet inte är extremt allvarligt och gärningsmannen är en okänd random privatperson.
I Sverige skulle det troligen rubriceras som sexuellt ofredande.
Jag är osäker på vad brottet kallas i USA, kanske sexual harassment eller något i den stilen.
Vet någon hur liknande brott benämns enligt amerikansk lag?

Om brottet har begåtts i Sverige så antar jag att själva brottmålet ska prövas i svensk domstol.
Men jag undrar om jag kan stämma civilrättsligt även i USA, oavsett om svensk domstol prövar brottmålet eller ej.

Tacksam om någon är kunnig på området och vet vad som gäller.
Vänligen avstå från gissningar och "jag tror".
Citera
2013-10-27, 03:07
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannabis-slampa

Om jag (svensk medborgare) möter en amerikansk medborgare i Sverige som utsätter mig för ett brott, kan jag då stämma personen i USA?

Ponera att amerikanen i fråga är på tillfälligt besök i Sverige och har åkt hem.
Det är knappast troligt att Sverige begär utlämning då brottet inte är extremt allvarligt och gärningsmannen är en okänd random privatperson.
Jag är osäker på vad brottet kallas i USA, kanske sexual harassment eller något i den stilen.

Om brottet har begåtts i Sverige så antar jag att själva brottmålet ska prövas i svensk domstol.
Men jag undrar om jag kan stämma civilrättsligt även i USA, oavsett om svensk domstol prövar brottmålet eller ej.

Ja. Du kan givetvis civilrättsligt stämma en amerikansk medborgare i USA. För framgång bör dock gärningen vara skadeståndsgrundande enligt amerikansk rätt.

För övrigt kan en amerikansk åklagare åtala en amerikansk medborgare i USA för brott denne begått utomlands.

Eftersom det i civilrättsliga mål endast utgår skadestånd så kanske du bör fundera på att polisanmäla vederbörande till den polismyndighet där amerikanen bor.
Citera
2013-10-27, 19:31
Medlem
cannabis-slampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Ja. Du kan givetvis civilrättsligt stämma en amerikansk medborgare i USA. För framgång bör dock gärningen vara skadeståndsgrundande enligt amerikansk rätt.

För övrigt kan en amerikansk åklagare åtala en amerikansk medborgare i USA för brott denne begått utomlands.

Eftersom det i civilrättsliga mål endast utgår skadestånd så kanske du bör fundera på att polisanmäla vederbörande till den polismyndighet där amerikanen bor.

Tack snälla för dina upplysningar!
Det låter nästan för bra för att vara sant.

Jag var helt säker på att brottet måste anmälas i Sverige och avgöras i svensk domstol.
Att ett brott som begås i Sverige kan avgöras i USA låter lovande.

Att anmäla i Sverige känns tämligen meningslöst då gärningsmannen inte är kvar här.
Om jag däremot kan få det prövat i amerikansk domstol så är det värt att fundera på.

Vet du mer om hur man går till väga rent praktiskt om man vill få det prövat i USA?
Citera
2013-10-27, 22:27
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannabis-slampa

Du får beskriva gäningen först innan vi kan se vad heter i usa

Vilken stat kom personen ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in