2013-10-27, 11:02
Medlem
five_angelss avatar
Jag blev dubbelfakturerad fr ngra mnader sen av en myndighet. Det rrde sig om tv separata fakturor som min ex-sambo redan hade betalat. Ringde och frklarade, och frgade om fakturorna kunde makuleras. Frst sa de att det inte gick, utan att pengarna skulle terbetalas till exet. Jag skulle betala och be henne erstta mig. Jag tjatade lite eftersom jag frstod att jag aldrig skulle se pengarna igen isfall, och till slut gick de med p att makulera fakturorna istllet.
Nsta mnad kom det en pminnelse, fast bara p *ena* summan, s jag ringde igen och de bekrftade att bda fakturorna var tgrdade och jag kunde bortse frn pminnelsen.
Lng historia kort, det har gtt vidare till inkasso, kronofogden och tingsrtten. Myndigheten ndrade sig och sa att pengarna hade terbetalats till exets konto, men hon sa att hon aldrig sett ngra pengar och jag trodde henne. Till slut visade det sig att myndigheten hade fel. De hade aldrig terbetalat ngonting, men kommer att gra det nu i veckan.

So far so good.

Men... nu vill de att jag ska st fr kostnaderna de dragit sig i och med att rendet gtt vidare till de olika instanserna, plus rnta p summan. r det verkligen rimligt att jag ska behva betala det? Pengarna har trots allt betalats i tid och funnits hos myndigheten under hela processens gng, enda skillnaden r att hon betalade och inte jag... Det rr sig inte om ngra stora summor, men det tar verkligen emot att betala nr allting har varit deras misstag frn brjan.

Borde jag ifrgastta detta?
Citera
2013-10-27, 11:11
Medlem
Galvestonens avatar
Av rent principskl borde du det, fast jag tror du lr f svrt att vinna mot staten.
Citera
2013-10-27, 13:03
Medlem
sebnies avatar
Frgan r, vad r det fr fakturor?
Varfr betalar ditt ex dina fakturor?

Rent juridiskt, har du orsakat strulet genom att till exempel lta exet betala fakturan trots att det r du som ska betala den, s kan det mycket vl vara s att pengarna betraktas som ej betalda fram tills att det r utrett.
Nu vet jag inte vad det r fr myndighet heller, men myndigheten kan se i sina postgirologgar vilket namn som str p bankkontot.

Normalt sett, om ditt ex har orsakat dig kostnader i form av fakturor, s r det INTE juridiskt korrekt att ge henne fakturorna och lta henne betala.
Utan det juridiskt korrekta r att sjlv betala fakturan, och sedan ligga ute med pengarna - fr att sedan krva ditt ex p pengarna via en separat process.

Och d fr du givetvis betala de kostnader och rntor som du drar p dig under utredningens gng. Vem ska annars betala dem kostnaderna?

Sedan sger du att pengarna kommer terbetalas till exet. D r ju fakturorna korrekta frn frsta brjan - och d fr du betala alla kostnader som har orsakats av att fakturorna gtt vidare. Om du betalar en faktura och betalningsmottagaren anser att betalningen inte r godtagbar av ngon anledning, och terbetalar pengarna, s mste du korrigera problemet och betala igen. Det kan mycket vl vara s att myndigheten ansg att det inte var okej att lta ditt ex betala pengarna ven om det r hon som orsakat det hela.
D skall du sjlv betala pengarna fr att sedan krva ditt ex p pengarna.

informationen i trden r vldigt knapphndig. Vad r det fr myndighet. Vad rr fakturorna?
Myndigheter brukar vara rtt petiga med just sdant som "vem betalade" m.m.
Senast redigerad av sebnie 2013-10-27 kl. 13:08.
Citera
2013-10-27, 14:09
Medlem
five_angelss avatar
Det r utbildningsfvaltningen, blir tveksam nu om det r ngon 'myndighet' eg men frgan r ju densamma...

Nr vi separerade skickade de rkningarna fr barnomsorgen till hennes nya adress i hennes namn, men barnen fortsatte att vara skrivna hos mig. Varken hon eller jag visste att det var 'fel', och det kom fram frst nr jag rkade nmna det fr skolexpeditionen ngra mnader senare. D kom det tv rkningar, ett fr varje barn, bakdaterat till separationen. Ena rkningen makulerades som sagt, men inte den andra, trots det att jag ringde flera gnger och blev frskrad om att bda var makulerade i systemet.
Det var frst efter det att rendet gick till inkasso som de brjade pst att summan hade terbetalats. Vilket det inte hade, medger de nu.

I och med det s innebr det att pengarna till barnets omsorg har alltid funnits hos dem. Om det nu spelar ngon som helst roll vilken frlder det r som betalar, hur kunde de d makulera den ena 'skulden' men inte den andra?
Citera
2013-10-27, 14:40
Medlem
sebnies avatar
Fast d skulle ju pengarna terbetalas till exet i vilket fall som helst om barnet r skrivet hos dig. S vad menar du med att "Frst sa de att det inte gick, utan att pengarna skulle terbetalas till exet. Jag skulle betala och be henne erstta mig. Jag tjatade lite eftersom jag frstod att jag aldrig skulle se pengarna igen isfall"?

Det r ju ditt ex's pengar och d ska du aldrig f se dem pengarna igen?

Fakturorna till dig var ju korrekta.

Och pengarna skulle terbetalas till exet, drfr lg fakturan aktiv i systemet. Bara det att sjlva den fysiska handlingen av att skicka tillbaka pengarna var nnu inte gjord, men pengarna var "undanlagda" fr att skickas tillbaka till exet och drmed kvarstod betalningskravet.
Hur som helst, var glad ver att dem makulerade EN faktura. Dem hade haft rtten p sin sida om de inte makulerat ngot, och bara terbetalat rubbet till ditt ex, varav du sedan hade ftt processa mot ditt ex fr att f igen dina pengar fr omsorgen.

S det r bara att betala alla avgifter, inkasso m.m. och se glad ut.

Det r s med allting. Till exempel om en kompis t mig kper en vara p faktura t mig som jag ska betala, s r det inte juridiskt korrekt att kompisen skickar sin faktura till mig och att jag betalar den. Betalningsmottagaren har full rtt att neka betalningen och krva att betalningen utfrs personligen av kompisen.
Det korrekta r att kompisen betalar och drefter att jag betalar till kompisen.

Mnga gr helt felaktigt att dem tar "genvgen" genom att lta ngon annan betala ngons fakturor "t" ngon annan (i det hr fallet tog TS genvgen att exet fr betala TS barnomsorgsfakturor fr att det finns en verenskommelse att exet skall betala detta), och d uppstr sdana hr problem som TS problem.

Det korrekta i det hr fallet skulle vara att fakturorna, vid separationsdatumet lggs om korrekt, varav TS sedan krver av exet att exet ska stta in pengar p TS konto. Och vgrar exet s fr TS ligga ute med pengarna och helt enkelt processa mot exet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in