Jag blev dubbelfakturerad fr ngra mnader sen av en myndighet. Det rrde sig om tv separata fakturor som min ex-sambo redan hade betalat. Ringde och frklarade, och frgade om fakturorna kunde makuleras. Frst sa de att det inte gick, utan att pengarna skulle terbetalas till exet. Jag skulle betala och be henne erstta mig. Jag tjatade lite eftersom jag frstod att jag aldrig skulle se pengarna igen isfall, och till slut gick de med p att makulera fakturorna istllet.
Nsta mnad kom det en pminnelse, fast bara p *ena* summan, s jag ringde igen och de bekrftade att bda fakturorna var tgrdade och jag kunde bortse frn pminnelsen.
Lng historia kort, det har gtt vidare till inkasso, kronofogden och tingsrtten. Myndigheten ndrade sig och sa att pengarna hade terbetalats till exets konto, men hon sa att hon aldrig sett ngra pengar och jag trodde henne. Till slut visade det sig att myndigheten hade fel. De hade aldrig terbetalat ngonting, men kommer att gra det nu i veckan.
So far so good.
Men... nu vill de att jag ska st fr kostnaderna de dragit sig i och med att rendet gtt vidare till de olika instanserna, plus rnta p summan. r det verkligen rimligt att jag ska behva betala det? Pengarna har trots allt betalats i tid och funnits hos myndigheten under hela processens gng, enda skillnaden r att hon betalade och inte jag... Det rr sig inte om ngra stora summor, men det tar verkligen emot att betala nr allting har varit deras misstag frn brjan.
Borde jag ifrgastta detta?