2013-10-27, 13:08
Medlem
Thunderas avatar
Hej, jag glömde betala en räkning till x. Inbetalningen blev försenad med 10 dagar. Betalade dag 10.

Dag 11 kom ett brev från x. I brevet lät x berätta att en inkassoavgift på 180 kr kommer att läggas på nästa månads faktura. Ringde då till x. Berättade att räkningen redan betalats och att transaktionen utförts dag 10.

x sade att de inte hade registrerat min betalning. Jag lät då berätta att min bank registrerat en transaktion till x dag 10.

Nu har denna månads faktura anlänt och likt förbannat har x låtit lägga till en inkassoavgift på 180 kr. Vad säger lagen om detta?
Citera
2013-10-27, 13:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thundera
Nu har denna månads faktura anlänt och likt förbannat har x låtit lägga till en inkassoavgift på 180 kr. Vad säger lagen om detta?

Om betalningen är _bokförd hos mottagaren_ efter det att inkassobrevet genererats så är påminnelseavgiften helt i sin ordning.

Så, vilket datum står på inkassobrevet?
Vilket datum fick mottagaren sina pengar?
Citera
2013-10-27, 13:53
Medlem
Gissningsvis har mottagaren fått sina pengar dag 11 medan påminnelsen skickades iväg senast dag 10.
Citera
2013-10-27, 13:56
Medlem
Thunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om betalningen är _bokförd hos mottagaren_ efter det att inkassobrevet genererats så är påminnelseavgiften helt i sin ordning.

Så, vilket datum står på inkassobrevet?
Vilket datum fick mottagaren sina pengar?
OK, har inte fakturan hos mig men jag borde väl kunna begära ut ett ex.

Dom påstår att dom fått inbetalningen den 11:e trots att det klart och tydligt står på min bank att transaktionsdatumet är den 10:e. Anledningen är så klart att jag fick inkassoavgiften den 11:e.

Jag undrar ju också om det inte är praxis att en betalningspåminnelse skickas före x tar det hela till inkasso? Jag har varit kund hos x i över ett år. Har alltid betalat.

Det faktum att de 1. ljuger om transaktionsdatum, 2. inte skickat betalningspåminnelse får mig att misstänka att jag inte behöver betala 180 kr.
Citera
2013-10-27, 13:56
Medlem
Thunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Gissningsvis har mottagaren fått sina pengar dag 11 medan påminnelsen skickades iväg senast dag 10.
Transaktionsdatument är den 10:e. Det står så klart och tydligt på min internetbank.
Citera
2013-10-27, 14:05
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Transaktionsdatument är den 10:e. Det står så klart och tydligt på min internetbank.

Det är datumet när mottagaren bokför beloppet på sitt konto som gäller. (I de flesta fall).

Det är inte alltid samma som transaktionsdatum på din internetbank.
Senast redigerad av miikos 2013-10-27 kl. 14:08.
Citera
2013-10-27, 14:07
Medlem
Citat:
transaktionsdatumet är oväsenligt, det står säkert i ditt avtal att pengarna ska vara mottagaren tillhanda ett visst datum, då är det oväsentligt när du betalade. Sen är det obestridigt att du faktiskt varit sen med din inbetalning. Egentligen hade dom inte ens behövt vänta tio dagar innan inkasso. Nej det finns inga lagar som reglerar huruvida dom måste betala påminnelseavgift eller inte. I princip kan dom skicka det tillinkasso direkt när det förfallit till betalning.
Citera
2013-10-27, 14:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Det spelar ingen roll. Det datumet är när DIN bank tar hand om ärendet. Det är valutadatumet (alltså när pengarna finns hos mottagaren) som är det viktiga.

Edit: Det hade visst redan rattvisaarbra skrivit....
Citera
2013-10-27, 14:25
Medlem
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här