2013-10-28, 13:46
Medlem
Rabbahs avatar
Hej!

Under hösten av september 2012 började jag jobba på en firma i Norge som utför fiber installationer.
Har sedan dess jobbat allt från 245h, 230h,220h,180h i månaden. Många veckor var 14-16h dagar aktuella och trots det bara en halvtimmes lunch(förbjudet?), men betald eftersom vi sitter i bil.

Juni 2013 när jag egentligen skulle ha semester, lovade jag att komma upp och jobba en dag. Men bilen var trasig och alla bussar till Norge fulla. Så det gick inte likaväl. Chefen blev då arg och sa åt mig -du kan komma upp 5:e Augusti för då vill jag prata med dig och eventuellt inte ha kvar dig på firman. Vilket han egentligen inte menade, han gillar att skrämma folk nämligen.

Spenderade sommaren i Sverige och ringde chefen emellanåt under tiden där. När Augusti månad kom, försökte jag nå honom upprepande gånger (100 tals) för att se hur ställningen faktiskt låg till.

Han svarade självklart inte, har sedan dess ringt honom tusentals gånger och jag skojar inte. Att han är omöjlig att få tag på gäller inte bara mig, utan hela firman. Väldigt svår att få tag på när det inte är viktigt..

Jag är alltså fortfarande anställd på firman, eftersom han inte sagt något, inte heller har någon av oss skrivit på papper. Som ni snart kommer se är det givetvis 1 månad uppsägelse också men min fråga till er är om jag faktiskt kan kräva pengar från start efter sommaren till idag? Har ju försökt nå honom i hopp om jobb sen augusti men han har heller inte sparkat mig än då.

Chefen ifråga är en riktig gris och jag vill egentligen inte vara kvar här men jobba måste man.

Så här ser mitt arbetsavtal ungefär ut.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Ansatt som montör: Tilldelas x installationsorder varje dag, slutförd dag är när alla jobb är utförda gällande dag.

Anställningsforhold: 7 dagars turnus, 7 dagar på, 7 dagar av (man-son). Ca 168 timer hver måned.
Paus: en halvtimme
Oppsigelsetid: Efter provetid utlop 1 kalendermånad.

Provetid: 6 månader
Oppsigelsetid i provetiden: 5 dagar

Lön:
Lön per timme: 160kr
Overtidstillegg: Ingen overtidstillegg, arbete utöver 168h per månad lönas med normal times lön samt att ansatt har krav om att ta ut disse timene i form av semester.

Andra upplysningar: Stilling er fast ansettelse. Lön utbetalas efter antal arbetstimar varje månad.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Ungefär så här ser det ut.

Jag började alltså i september, var ganska rask ut med löneförhöjning. Det fick jag inte och resultatet blev en grinig chef. Dumt jag vet! Andra som började anställning senare, allt från dec 2012 - feb 2013 hade redan mer betalt sen start, trots att de följde med mig som 2a man. Några som också startat senare har också fått bättre betalt allt eftersom, frågade chefen varför inte jag fick det och svaret var: Jag liker honom och han är en kjekk mann! Trots mer efarenhet och kunskap, pga jobbat längre inom den branschen.

Har läst sjuka mail som denna chef sänt ut till anställda när det försvann en hårddisk på ett lager, där personen som gjorde detta var en rädd liten fitta, en kärring som skulle få en stor svart negerkuk i röven, osv osv.

Nåväl

Vi bor under ett tak var hyran dras från lönen, men jag har inte varit här sen förra veckan. Fick äntligen tag i honom häromdagen och då sa han 25:e Nov skall jag vara ute ur huset.
Inga problem sa jag, kort sagt. (antar att detta var uppsägelsen som gäller)

Skicka ett sms igår om att jag verkligen ville jobba de sista dagarna. Fick respons i form av sms där han frågade hur det gick med mig, och kort därpå ett nytt sms, oj jag sänte feil, kan ikke snakke nå.
Sedan dess har jag skrivit ett sms och ringt honom ett fåtal gånger utan resultat.
Många på firman är väldigt bittra över hans arrogans, but he's the boss.
240h månader får jag givetvis ut i betalning och inte semester, andra på firman når upp emot 300h!! Kan tillägga att vi hade muntligt avtal där vi ändrade mån-fre, ibland tre veckor på, en av, ibland 4 veckor på osv.

Men jag undrar om det faktiskt är möjligt för mig att kräva lön för alla dessa månader, från augusti till nu? Eller är det endast uppsägelsemånaden. Finns det andra ting jag kan göra i denna situation? Vad hade ni gjort?

Får ursäkta om det inte blev i kronologisk ordning, vill bara informera och höra vad som är möjligt.

Mvh
Citera
2013-10-28, 15:06
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Om jag har förstått det rätt är du tillsvidareanställd, med månadslön baserad på antalet faktiska arbetstimmar, dvs jämförbart med lön baserad enbart på provision. Har du inte arbetat under sommaren tills nu så har du ingen lön att hämta ut. Däremot verkar det som om om den här chefen skulle kunna hota dig med hyreskostnad för uppsägningsmånaden. Är han elak ger han dig precis så många arbetstimmar så det täcker hyreskostnaden.
Citera
2013-10-28, 15:39
Medlem
Rabbahs avatar
Misstänkte nästan det när lönen är baserad på antal timmar. Men efter 6 månader är man automatiskt fastanställd och antal timmar skiljer sig varje månad, varje dag. Har inte det någon betydelse öht? Dessa 168h dvs. Att vi inte skrivit nytt kontrakt innan är för att han inte tar sig tid, bryr sig inte.

Jag skulle väl kunna hävda så som det är. Får inte tag i min chef, därav 0 timmar. Minimum är 8h per dag och det skulle väl bli ca 104 timmar då räknat på mån-sön för uppsägningsmånad.

Jag har dessutom för mig att de drog pengar till hyra för nästkommande månad, Juli/Aug. Och då var jag inte här engång. Att han inte drog för senare månader är för jag ej jobbade där och således 0kr. Annars skulle han gjort det snabbare än något annat.

Det ser med andra ord inte ljust ut idag heller?

Edit: Är det så jävligt alltså.. Ingen garanti.. Och därför får man heller inte betalt på lediga dagar..
Senast redigerad av Rabbah 2013-10-28 kl. 16:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in