2013-10-28, 16:17
Medlem
Hej,

Har fått en kallelse i dag till förhör angående misshandel.

Till saken hör att jag och exet separerat långt tidigare i år. Efter ett tag hörde hon talas om min nya flickvän och bestämde sig då för att göra livet surt för mig och använda vårt gemensamma barn som ett vapen i det hela..
Det hela har lugnat ner sig, och lyckligtvis flyter det på rätt så ok nu. Däremot var jag alltifrån misshandlare med det ena till det fjärde när helvetet var igång..
Hon gjorde också en anmälan om att jag misshandlat henne under något tillfälle på en parkering, där vi visserligen var pissed off på varandra, men jag la aldrig min hand på henne, och har ej så aldrig gjort.

Nu till saken.. Nu .. långt senare får jag denna kallelse.. jag trodde ju inte för fem öre att hennes anmälningar var något som polisen skulle gå vidare med så jag blev väldigt förvånad över denna kallelse och började ju fundera om det kanske kan vara något annat..
Jag ringer upp och hon är väldigt försiktig med vad hon säger samtidigt som jag ett par gånger frågar vad det är det rör.. Frågar sedan om det är något som hänt nu eller tidigare, då säger hon några månader sen..

Så .. Måste jag gå dit.. Kan jag avböja, kan jag prata med exet och säga att jag fått detta samt fråga henne på om hon vill få vår dotter må skit igen och återuppta stridsyxan eller om hon ska ringa denna konstapel och ta bort anmälan ?
Citera
2013-10-28, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsl

Så .. Måste jag gå dit.. Kan jag avböja,

Går du inte dit frivilligt blir du hämtad.

Citat:
kan jag prata med exet och säga att jag fått detta samt fråga henne på om hon vill få vår dotter må skit igen och återuppta stridsyxan eller om hon ska ringa denna konstapel och ta bort anmälan ?

Gör som du beskriver och ett åtal om övergrepp i rättssak kommer som ett brev på posten.
Citera
2013-10-28, 16:22
Medlem
CureMes avatar
Misshandel är ett brott som faller under allmänt åtal. Det innebär att staten genom åklagaren måste väcka åtal mot den som sannolikt har misshandlat en annan person oavsett om den misshandlade personen vill det eller ej. Syftet till det är bland annat att skydda den som utsatts för brott för ytterliggare angrepp. En anmälan om misshandel som mottagits av polisen kan inte återtas. Polisen har alltid en utredningsskyldighet i brott som faller under allmänt åtal vilket leder till att åklagaren göra en prövning av fallet.

Källa: http://lawline.se/answers/12642
Citera
2013-10-28, 17:02
Medlem
constipateds avatar
inte alls säkert du blir hämtad om du skiter i att gå på förhör.. lika stora odds att de lägger ner åtalet i bist på bevis, tid osv.. de tar tag i andra fall istället..
Citera
2013-10-28, 17:24
Medlem
Kan någon bekräfta att jag antingen blir hämtad eller att det isf läggs ner..
Jag har ingenting på mig sen någonsin, jag har aldrig heller rört henne och hon har failat enormt gällande socialstyrelsen och familjerätten med allt hon försökte. Hennes mål var att plocka bort barnet helt istället har vi växelvis nu.

Menar ni också att jag INTE borde prata med henne och att det är lönlöst eftersom det INTE går att dra in en anmälan??!! Borde det inte gå att dra in en anmälan ?
Citera
2013-10-29, 07:59
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsl
Kan någon bekräfta att jag antingen blir hämtad eller att det isf läggs ner..
Jag har ingenting på mig sen någonsin, jag har aldrig heller rört henne och hon har failat enormt gällande socialstyrelsen och familjerätten med allt hon försökte. Hennes mål var att plocka bort barnet helt istället har vi växelvis nu.

Menar ni också att jag INTE borde prata med henne och att det är lönlöst eftersom det INTE går att dra in en anmälan??!! Borde det inte gå att dra in en anmälan ?

Jo så är det.
Går man inte till förhör som misstänk läggs alltid fallet ner... Anledningen till att folk ändå döms till brott i Sverige är att brottslingarna inte känner till denna gigantiska lucka i lagen...

(ps. så går det inte till... Du blir nog hämtad istället, gärna på en obekväm tid som inte passar dig).

Nej, det går inte att dra tillbaka en anmälan för ett brott som faller under allmänt åtal. Anledningen därtill kan vara t.ex. att man inte ska ringa och hota eller på annat sätt påverka den man misshandlat.

Däremot kan ju offret vägra delta i utredningen och vägra berätta vad man vet. Då är det svårt att få till ett åtal, ännu svårare att få till en fällande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in