2013-10-28, 19:33
Medlem
Så jag beställde en flaska rakskum från gents, står tydligt på deras sida att den ska vara på 200 ml men fick bara hem en flaska med 100ml. Antar att dom gör sig skyldiga till nått brott men vad? http://www.gents.se/recipe-ultra-sen...aving-foam.htm
Citera
2013-10-28, 19:40
Medlem
bjornebarns avatar
Ja, det står tydligt 200 ml och det finns ingen anledning för dig som kund att misstänka att det är en felskrivning. Därmed har du rätten på din sida. Skriv till dem lite snällt så skickar de antagligen bara en ny tub till dig, alternativt ger dig pengarna tillbaka. Skriv argt till dem om du vill behöva bråka (du kommer dock vinna isf).
Citera
2013-10-28, 19:45
Medlem
Jo men vad för slags brott gör dom sig skyldiga till? Tänkte att jag kudne hota med att dra in polisen ifall dom inte skickar en likadan flaska till mig.

Jag vill inte behöva skicka tillbaka flaskan för att få pengerna tillbaka, jag har betalat för en 200ml flaska då ska jag fan få det också.. Men skulle inte förvåna mig ifall lagen i Sverige säger annat.
Citera
2013-10-28, 20:10
Medlem
Hur vore det att kontakta företaget och höra innan du börjat hota med polisanmälan?
Citera
2013-10-28, 20:24
Medlem
RuleBritannias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Jo men vad för slags brott gör dom sig skyldiga till? Tänkte att jag kudne hota med att dra in polisen ifall dom inte skickar en likadan flaska till mig.

Jag vill inte behöva skicka tillbaka flaskan för att få pengerna tillbaka, jag har betalat för en 200ml flaska då ska jag fan få det också.. Men skulle inte förvåna mig ifall lagen i Sverige säger annat.

Brott?

För brott krävs uppsåt eller i vissa fall oaktsamhet. Det är med säkerhet inte fallet i din situation, utan handlar om den mänskliga faktorn. En anställd på företaget har helt enkelt packat ned fel vara.

Här har vi att göra med fel på vara enligt 16 § Konsumentköplagen. Då har du, lite förenklat, rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet enligt 22 § samma lag.

Polis?

Du kontaktar inte polis i dessa fall, säger du det till personerna på kundtjänst så kommer du bli utskrattad. Antingen kontaktar du ARN eller så tvistar du i domstol.

Kontaktar du företaget ifråga så kommer de utan tvekan att hjälpa dig. De flesta företag är rädda om sitt varumärke.
Citera
2013-10-28, 20:30
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:

Men du är ju helt infantil. Skriv ett snällt och trevligt, kort och koncist, email till dem där du förklarar att det blev fel. Du kommer minst få en ny likadan flaska utan något arbete från din sida, och om du har tur så får du extra kompensation. Om du dock håller en sådan ton kan du räkna med att de kommer att krångla med dig, för att till sist precis uppfylla de krav de har på sig enligt lagen.
Citera
2013-10-28, 20:35
Medlem
Citat:

Du vill ha pengarna tillbaka samt behålla flaskan? Det låter rimligt om företaget anser det vara tillräckligt med goodwill.

Men att blanda in polis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in