Citat:
Ursprungligen postat av
spirates
Jo men vad för slags brott gör dom sig skyldiga till? Tänkte att jag kudne hota med att dra in polisen ifall dom inte skickar en likadan flaska till mig.
Jag vill inte behöva skicka tillbaka flaskan för att få pengerna tillbaka, jag har betalat för en 200ml flaska då ska jag fan få det också.. Men skulle inte förvåna mig ifall lagen i Sverige säger annat.
Brott?
För brott krävs uppsåt eller i vissa fall oaktsamhet. Det är med säkerhet inte fallet i din situation, utan handlar om den mänskliga faktorn. En anställd på företaget har helt enkelt packat ned fel vara.
Här har vi att göra med fel på vara enligt 16 § Konsumentköplagen. Då har du, lite förenklat, rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet enligt 22 § samma lag.
Polis?
Du kontaktar inte polis i dessa fall, säger du det till personerna på kundtjänst så kommer du bli utskrattad. Antingen kontaktar du ARN eller så tvistar du i domstol.
Kontaktar du företaget ifråga så kommer de utan tvekan att hjälpa dig. De flesta företag är rädda om sitt varumärke.