• 1
  • 2
2013-10-29, 13:14
Medlem
Jag sitter med hyreskontraktet framför mig nu. Står inget om öppettider där så vet inte hur man gör då. Antar att restaurangägaren inte får göra som de vill.

Ang störningar så står det:

"Hyresgästen är medveten om att det är av synnerlig vikt för Hyresvärden att verksamheten i lokalen inte stör övriga hyresgäster, boende eller kringboende. Hyresgästen förbinder sig därför att se till att verksamheten inte är störande."

Är det något annat jag bör kolla efter?
Citera
2013-10-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xepp
Jag sitter med hyreskontraktet framför mig nu. Står inget om öppettider där så vet inte hur man gör då. Antar att restaurangägaren inte får göra som de vill.

"Hyresgästen är medveten om att det är av synnerlig vikt för Hyresvärden att verksamheten i lokalen inte stör övriga hyresgäster, boende eller kringboende. Hyresgästen förbinder sig därför att se till att verksamheten inte är störande."

Jag tror det är decibel nivån som går som regel då, att det ska vara inom den efter 22. Håller dom på att göra om? Ska troligen vara innertak för att dämpa ljudet osv. Vilka förvaltar huset?
Citera
2013-10-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurgen
Jag tror det är decibel nivån som går som regel då, att det ska vara inom den efter 22. Håller dom på att göra om? Ska troligen vara innertak för att dämpa ljudet osv. Vilka förvaltar huset?

Ja de håller på att göra om nu och väntas väl öppna inom 2-3v.
Förvaltar huset.. öh.. vi boende antar jag!?
Citera
2013-10-29, 13:42
Medlem
Citat:
Ja de håller på att göra om nu och väntas väl öppna inom 2-3v.
Förvaltar huset.. öh.. vi boende antar jag!?

Ok, får ta upp det på nästa möte ni har och kolla med reglerna. 22 är dock standard för musiken. Du kan själv ringa och boka mätning om det inte följs
Citera
2013-10-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurgen
Ok, får ta upp det på nästa möte ni har och kolla med reglerna. 22 är dock standard för musiken. Du kan själv ringa och boka mätning om det inte följs

Får göra det. Menar du att man måste ha 25dB efter 22 på musiken? Varifrån ska det mätas? I lokalen eller i tex vår lägenhet?
Citera
2013-10-29, 14:33
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Man skall ju alltid se till att skriva in tydligt i ett hyreskontrakt under vilka tider verksamheten får bedrivas när det finns boende ovanför och det handlar om den här typen av verksamhet.

Eftersom det inte står något om detta så får resturangen ha öppet under vilka tider som helst dock givetvis med beaktande av myndigheternas tillstånd.

Däremot är det som flera har varit inne på begränsat av att det inte är störande och förs oväsen än vad som är acceptabel ljudnivå. Som ovan sagts finns det ganska bestämda riktlinjer.
Citera
2013-10-29, 14:54
Medlem
Citat:
Får göra det. Menar du att man måste ha 25dB efter 22 på musiken? Varifrån ska det mätas? I lokalen eller i tex vår lägenhet?

" Verksamhetsutövaren har ansvaret för att de boende inte störs av musikbuller. Denne kan bli tvungen att utreda den egna påverkan på omgivningen. Det kan vara i form av bullermätningar i och/eller utanför en boendes bostad. Visar utredningarna att riktvärden överskrids kan nästa steg bli att verksamhetsutövaren tvingas vidta åtgärder för att sänka bullernivåerna. Allt på verksamhetens bekostnad.

Även om fastighetsägaren har ett ansvar att se till att bostaden är i ett sådant skick att den uppfyller gällande normer och standarder för boendemiljö så är det ändå verksamhetsutövaren som alstrar bullret som har det primära ansvaret för att störningarna upphör."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in