Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-29, 22:50
  #1
Medlem
monarpedens avatar
Hej!

Min gamla laptop börjar fallera så är i stort behov utav en ny. Dock är jag extremt okunnig när det gäller prestanda och så vidare angående datorer och behöver därför hjälp!

Jag kommer för det mesta använda datorn till surfing samt Microsoft Office olika program. Det är viktigt att datorn är snabb och inte laggar, då den jag har nu är väldigt seg.

Jag har tänkt mig att datorn får kosta omkring 5 000 kr och skärmen skall vara 13-14 tum.

Eftersom RAM-minne, processorer och dylikt inte säger mig något ber jag därför er om råd utefter informationen ovan.

Tack på förhand
__________________
Senast redigerad av monarpeden 2013-10-29 kl. 23:07. Anledning: Skärmstorlek
Citera
2013-10-29, 22:58
  #2
Medlem
laptopdatorer i dag kostar runt tretusen och upp. priserna har stagnerat litegrann. prestanda likaså, detta eftersom datorer nublivit så snabba att dom kommit ikapp behoven förkunderna utan att kosta mer egentligen,,,

men lite variation finns det

med dom krav du har på prestanda har du råd att titta på en lite lättare plattare snyggare dator om du vill lägga ut 5+000. gå till närmaste butik utan att pasera gå

hur gammal är din nuvarand dator?
Citera
2013-10-29, 23:10
  #3
Medlem
monarpedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosters.Hallon
laptopdatorer i dag kostar runt tretusen och upp. priserna har stagnerat litegrann. prestanda likaså, detta eftersom datorer nublivit så snabba att dom kommit ikapp behoven förkunderna utan att kosta mer egentligen,,,

men lite variation finns det

med dom krav du har på prestanda har du råd att titta på en lite lättare plattare snyggare dator om du vill lägga ut 5+000. gå till närmaste butik utan att pasera gå

hur gammal är din nuvarand dator?

Tackar för svar. Okidoki, har du någon tips på något särskilt märke som är bättre än något annat?

Har kikat lite på den här: http://www.netonnet.se/art/dator/lap...h/190797.5055/

Vad tror du om den?
Citera
2013-10-30, 01:32
  #4
Medlem
Det enda du behöver funderar på är det etiska, tangentbordet och om du vill ha toutch eller inte.
Enda som d skulle kunna fundera över prestandamässigt är om du ska satsa på att få en SSD eller inte, många fördelar med ssd (främst mindre värme, mindre ljud och snabbare)

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...s=l=s147474052
Med SSD,USB 3 och HDMI
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback