• 3
  • 4
2013-11-01, 14:11
Medlem
Schmojsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Tack för detta. Lagen ändrades på den punkten år 2005 och dess tidigare lydelse var, såvitt jag kan se, att provet kunde ta av annan personal är legitimerad. Vettig bestämmelse för övrigt. Märkligt dock att lagen inte inkluderat även legitimerade biomedicinska analytiker. Dessa är enormt kompetenta i att ta blodprover (de sysslar med det hela dagarna) men samtidigt är det en väldigt liten yrkesgrupp och de arbetar främst på stora sjukhus och kan nog inte fylla någon funktion i övrigt på tex ett häkte där häktessköterskan/häktesläkaren är den som antagligen tar blodprover åt polisen och sköterskor/läkare arbetar med så mycket mer än att ta blodprov på dessa ställen.

Just bestämmelsen om leg. sjuksköterska/läkare är väldigt gammal. Se hänvisat rättsfall, särskilt skiljaktiga justitierådets historiska genomgång (spoiler).

I övrigt har jag inga närmre rättspolitiska synpunkter på vem som bör få ta blodprov, men av rättsfallet framgår också att det inte var ett hinder mot att tillmäta provet ett högt bevisvärde med beaktande av att laboratorieassistenten var mkt erfaren av sådana prov, hade följt föreskrifter osv.
Citera
2013-11-01, 17:15
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Tydligen inte, generellt sett verkar folk ha missat också att så länge man har abonnemang så sparas också smsen hos operatören och kan sedan begäras ut av polisen

det där stämmer inte.
Citera
2013-11-01, 17:44
Medlem
Jag eller mina föräldrar har ej blivit kontaktade, var ca 1 vecka sedan nu han blev av med mobilen, kommer dom kontakta eller skiter dom i det, eller brukar det ta längre tid för de?
Citera
2013-11-01, 23:02
Medlem
Mah3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
För att rökat bara är spårbart i ett dygn i blodet, medans det är spårbart i urinet i dagar/veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av KebabRullad
skulle gissa på att de antingen blir för mycket jobb för polisen så dom struntar i det, eller att de tar lite längre tid innan du blir testad så thc't hinner gå ur din kropp

Okej, tack!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in