2013-10-31, 09:30
Medlem
CoopColas avatar
Hej! Igår var jag på en större affärskedja och är i akut behov av pengar och har senaste tiden utökat min sjukkassa på denna verksamhet (inga moralkakor), snatteri och försäljning. Råkade torska och det kom väktare samt polis till plats efter ett tag. Tröjans värde var 599kr men det räknades som stöld för att jag aktivt hade försökt klippa sönder larmet och hade saxar, tänger etc på mig.

Jag hade även en långärmad tröja på mig med ett hål på (som om det skulle suttit ett larm där). Den hävdade jag att jag köpte av "en kille på stan" och råkade ha på mig vid tillfället, vad den kommer ifrån är inte relevant för denna tråd. Jag gick in med helt uppdragen jacka, så på kameror kan man omöjligt se ifall jag hade den på mig eller inte. Jag hävdar som sagt att jag hade den på mig när jag kom in i butik och det finns ingen som sett mig med öppen jacka/att jag tar på mig den tröjan.

Jag nekade skadegörelse med erkände stölden. Jag kommer driva detta till domstol och de sa att jag kanske har rätt till advokat (dryga snutar givetvis), men kommer jag det? Jag var oskyldigt inblandad i en eko/id-kapningsbrott tidigare och hade då en jävligt bra advokat, kan jag få välja henne utan att behöva betala själv?

Senast redigerad av CoopCola 2013-10-31 kl. 09:42.
Citera
2013-10-31, 09:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Hej! Igår var jag på en större affärskedja och är i akut behov av pengar och har senaste tiden utökat min sjukkassa på denna verksamhet (inga moralkakor), snatteri och försäljning. Råkade torska och det kom väktare samt polis till plats efter ett tag. Tröjans värde var 599kr men det räknades som stöld för att jag aktivt hade försökt klippa sönder larmet och hade saxar, tänger etc på mig.

Jag hade även en långärmad tröja på mig med ett hål på (som om det skulle suttit ett larm där). Den hävdade jag att jag köpte av "en kille på stan" och råkade ha på mig vid tillfället, vad den kommer ifrån är inte relevant för denna tråd. Jag gick in med helt uppdragen jacka, så på kameror kan man omöjligt se ifall jag hade den på mig eller inte. Jag hävdar som sagt att jag hade den på mig när jag kom in i butik och det finns ingen som sett mig med öppen jacka/att jag tar på mig den tröjan.

Jag nekade skadegörelse med erkände stölden. Jag kommer driva detta till domstol och de sa att jag kanske har rätt till advokat (dryga snutar givetvis), men kommer jag det? Jag var oskyldigt inblandad i en eko/id-kapningsbrott tidigare och hade då en jävligt bra advokat, kan jag få välja henne utan att behöva betala själv?

(Sätt själv in valfri moralkaka, men det behöver du, din nolla )

Din rätt till ombud är absolut och fullständig. Det väljer du själv, men tar också det ekonomiska ansvaret för ombudet.

Däremot är din rätt till offentlig försvarare beroende av om ditt brott bedöms som tillräckligt allvarligt för att vara fängelsevärdigt. Det finns också andra skäl att beakta, till exempel om du är mycket ung, mycket dum eller har andra personliga egenskaper som gör det uppenbart olämpligt att låta rättsväsendet ge sig på dig utan ombud som tar vara på dina rättigheter.

Hade jag varit ditt ombud hade jag pekat på att du troligen behöver vård för missbruksproblem som du inte kan styra över. Finns det några som helst anständiga förklaringar (jag stjäl för att mina barn skall kunna äta, typ) lägger man fram det också, och även där påpekar att någon form av samhällsinsatser är bättre än brutala straff. Det är vad ett ombud kan göra för dig.

Är du bara en girig fan som konsumerar upp dina tjuveriförtjänster finns inget som kan hjälpa dig.
Citera
2013-10-31, 09:55
Medlem
CoopColas avatar
Jag utväntar adhd-utredning, sjukskriven just nu pga psykiska problem, äter medicin dagligen. Har tät kontakt med öppenvård, kan det "hjälpa" mig?
Citera
2013-10-31, 10:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag utväntar adhd-utredning, sjukskriven just nu pga psykiska problem, äter medicin dagligen. Har tät kontakt med öppenvård, kan det "hjälpa" mig?

Javisst. Såpass "rättvis" är rättvisan. Det kunna vara en bra ide att ta kontakt med åklagaren (som är den som bestämmer vilken support du kan få) och tala om att din personliga situation är sådan att du behöver ett ombud till rättegången. Då nämner du detta och då får du möjligtvis ett offentligt ombud. .
Citera
2013-10-31, 10:04
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Javisst. Såpass "rättvis" är rättvisan. Det kunna vara en bra ide att ta kontakt med åklagaren (som är den som bestämmer vilken support du kan få) och tala om att din personliga situation är sådan att du behöver ett ombud till rättegången. Då nämner du detta och då får du möjligtvis ett offentligt ombud. .
Okej. Men eftersom gripet skedde igår så det kommer ta en stund innan jag får papper hem va?
Citera
2013-10-31, 10:18
Medlem
Citat:

Observera dock att åklagaren i det fallet möjligtvis kommer till den åsikten att det är lämpligt med rättspsykiatri. ADHD, psykiska problem, medicinering, kontakt med öppenvård osv i kombination med upprepad brottslighet lutar åt att detta är en person som inte bör vara ute i samhället utan istället vårdas bak lås och bom.
Citera
2013-10-31, 10:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Okej. Men eftersom gripet skedde igår så det kommer ta en stund innan jag får papper hem va?

Ja, så är det. Det troliga är att du får ett strafföreläggande och då bör du agera, annars blir det kallelse till en rättegång.

Jag hoppas att du inser att du nu satt dig i skiten såpass att samhället kommer att ge dig ett straff, det kan inget ombud ändra. Men straffet kan ju bli mer meningsfullt än att du får böter du måste stjäla ihop.
Citera
2013-11-01, 07:19
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ja, så är det. Det troliga är att du får ett strafföreläggande och då bör du agera, annars blir det kallelse till en rättegång.

Jag hoppas att du inser att du nu satt dig i skiten såpass att samhället kommer att ge dig ett straff, det kan inget ombud ändra. Men straffet kan ju bli mer meningsfullt än att du får böter du måste stjäla ihop.
Klart jag ska få ett straff. Jag är ingen "buhu jag har växt upp i förorten utan pappa och har adhd. samhället är dumma mot mig"

Jag står för vad som hänt och jag vill bara ha information om vad jag har för rättigheter,
Citera
2013-11-01, 08:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Klart jag ska få ett straff. Jag är ingen "buhu jag har växt upp i förorten utan pappa och har adhd. samhället är dumma mot mig"

Jag står för vad som hänt och jag vill bara ha information om vad jag har för rättigheter,

Avd. för "Familjeliv" måhända, men ta chansen att göra något konstruktivt åt det hela, och en möjlighet är att via ditt ombud hitta någon form av straff som inte bara är destruktivt.

Men som jag sa, du har alltid rätt till ett ombud, men för skitsaker som är självklara får man inte låna samhällets kreditkort för att betala advokaten. Jag tror inte det är SÅ viktigt att ha ett ombud att du skall snatta ihop till dennes arvode.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in