2013-11-01, 20:56
Medlem
Hej!
Jag har bestämt mig för att starta ett företag och utan att säga för mycket så ska jag försöka förklara vad det är jag behöver hjälp med.

Jag ska fråga X antal personer om de vill ha sina företag med i min tidning. Om de nu väljer att binda upp sig via mitt företag för en årsavgift för t.ex 999kr/år, hur skriver jag ett avtal och vad kallas det? Finns det någon specifik mall jag kan använda mig av?
Citera
2013-11-01, 21:37
Medlem
DrBums avatar
Dvs. att du säljer reklamplatser-

Det är väl bara att skriva ett kontrakt där du anger
  • Bindningstid
  • Utformning utav reklam inslaget
  • Hur ofta det kommer att visas
  • Pris för tix X
  • Vad som sker om köparen vill dra sig ur och ej vara med i tidningen
  • Förlängnig om ej tjänsten sägs upp
  • Uppsägningstid

Detta är en del saker du kan tänka på.
Mallar låter jag det vara osagt vart dom kan finnas. Det finns säkerligen en del punkter som kan läggas till i detta så som att du inte har/eller har friheten att avbryta när DU vill, utan återbetalning utav erlagd betalning tex.
Vad som sker vid en tvist eller liknande..?
Citera
2013-11-01, 22:57
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopedpower
Hej!
Jag har bestämt mig för att starta ett företag och utan att säga för mycket så ska jag försöka förklara vad det är jag behöver hjälp med.

Jag ska fråga X antal personer om de vill ha sina företag med i min tidning. Om de nu väljer att binda upp sig via mitt företag för en årsavgift för t.ex 999kr/år, hur skriver jag ett avtal och vad kallas det? Finns det någon specifik mall jag kan använda mig av?

Kolla hur avtalen ser ut hos andra företag som sysslar med blufffakturor.
Citera
2013-11-02, 01:45
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Kolla hur avtalen ser ut hos andra företag som sysslar med blufffakturor.
Menn nu är inte detta ett bluffföretak fattar du va eller? Det kan vara seriöst fattar du eller?
Mann säljer anonnser i ett företak som inte startat kanske - ok - men det kan gå bra senare!!
Mann skall ha med ngn kluasul som:
- "om annonnserna inte ger någon efekt är det köpares ansvar" och
- "annonserna publiseras altid vid rätt tillfälle som avgöras av säljaren"
- "om köparen vill häva kop skall han betala in ett skadeståndsbelopp på 700 skr"
Fattar du att detta är seriöst och då kräva bra formulering på svenska språket
Citera
2013-11-03, 00:01
Medlem
miikoss avatar
Kan vara bra att skriva i avtalet att reklamskatt är inräknat. Spelar kanske ingen roll, där är ju ända ni som ska betala den. Men det skadar nog ej att vara tydlig.

(utgivare av en periodisk publikation ska annars ha ett grundavdrag på 50 Mkr. Så om tidningen inte blir allt för stor, så blir det ingen punktskatt att betala).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in