2013-11-02, 20:16
Medlem
till att börja med: satans jävla helvete satans skit.

backade på min mosters HELT nya merca... sitter och väntar på att dom ska komma in så jag kan släppa bomben.. men min fråga är, vems försäkring går det på? läst runt lite och det är väl antagligen min försäkring den går på eftersom deras bil stod still och jag var vållande men vad kommer det gå på? jag är nyexaminerad och arbetslös med inte allt för stora tillgångar. tror bilen jag använde var helförsäkrad och det är ( förhoppningsvis) deras också för om den endast är trafikförsäkrad går det på mer enligt vad jag läst.. några heads ups eller dyl?

fan, sitter o kallsvettas... helt ny merca...och va gör smidiga jag.. backar på den, TVÅ gånger, trodde det var vår mur jag kört på först och girar om och träffar biljäveln IGEN. ingen fest för mig ikväll, förstod direkt att det blev att sorgesupa hemma i rummet framför braveheart
Citera
2013-11-02, 20:28
Medlem
GundamSs avatar
Otur men sånt kan hända (tydligen), ny bil = vagnskadegaranti, självrisk ca 5000:-.
Du får betala hennes självrisk till ditt försäkringsbolag, ingen skadad, det är väl huvudsaken...
Citera
2013-11-02, 20:30
Medlem
Spelar ingen roll vad du har för försäkring på den bilen du körde bara att det finns försäkring, du kommer få betala en självrisk som varierar lite beroende på bolag osv men mellan 3000-5000 är normalt.

Och då täcker det för skadorna på mercan, har du helförsäkring på din bil så täcker den även skadorna på din bil!
Citera
2013-11-02, 20:33
Medlem
ps870s avatar
Du är vållande så det går på din försäkring. Du kommer att få betala x antal tusen i självrisk och tappa bonusklass. Prismässigt har det ingen betydelse om det är en Mercedes eller en gammal Volvo du backar in i.
Så det är bara att betala självrisken och såklart klart ersätta eventuella utlägg din moster får då hon blir utan bil några veckor. Sedan förutsätter jag att du lägger av med bilkörning resten av dit liv.
Citera
2013-11-02, 20:46
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Du är vållande så det går på din försäkring. Du kommer att få betala x antal tusen i självrisk och tappa bonusklass. Prismässigt har det ingen betydelse om det är en Mercedes eller en gammal Volvo du backar in i.
Så det är bara att betala självrisken och såklart klart ersätta eventuella utlägg din moster får då hon blir utan bil några veckor. Sedan förutsätter jag att du lägger av med bilkörning resten av dit liv.

Vållande till skada ska ta det på sin försäkring som du säger.
Men finns det fortfarande bonussystem? Trodde det försvann för länge sedan.
Citera
2013-11-02, 21:09
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Vållande till skada ska ta det på sin försäkring som du säger.
Men finns det fortfarande bonussystem? Trodde det försvann för länge sedan.

På min senaste räkning står det att jag ligger i högsta/ bästa bonusklass så det finns kvar

Edit: Kikade precis på räkningen, det står att priset baseras på bonusklasserna så det finns kvar iaf hos mitt bolag.
Senast redigerad av ps870 2013-11-02 kl. 21:31.
Citera
2013-11-03, 00:21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Tråden avhandlar en försäkringsjuridisk fråga.

Vi flyttar tråden till Samhälle - Juridik.

/ Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in