Jag erkände då jag litade på polismannens ord. När jag kommer hem upptäcker jag att jag ligger någon millimeter på rätt sida om lagen. Vad ska han säga om det? Han bara gjorde endast en snabbare översyn med sina fingrar och kände lite. Förstår att mina odds är små men vad kan han säga mot mig om jag bestämt hävdar att han har fel? Han tog ju inte precis några fotografier.
Sen gällande den andra förseelsen, En anordning med externt batteri, en siren utdragen till motorrummet och en knappsats inne i kupén som min kompis fingrar på. Låt säga att en student sitter och visslar och tutar i en öppen bil. Får då föraren böter för onödigt störande buller? (122 A)
Citat:
Oj. Ja men då är det klart. Enligt 14:e paragrafen i vägtrafikförordningen så utgår inte böter om polismannen särskriver. Bara att höra av sig till åklagaren så löser det sig...
Nej, men allvarligt talat så har du erkänt förseelsen.
Jag skulle aldrig (ALDRIG!) göra det du planerar med däcken. Byta skall du självklart göra men inte neka till gärningen sedan. Sådana saker har alltid en tendens att komma tillbaka och bita dig i rumpan. Ta detta som en kostsam lärpeng.
Att ta bilen till Bilprovningen kommer inte att vara bevis för att du har kört på lagliga däck just för att åklagaren kommer tro att du har gjort som du tänkte göra...
Nej, men allvarligt talat så har du erkänt förseelsen.
Jag skulle aldrig (ALDRIG!) göra det du planerar med däcken. Byta skall du självklart göra men inte neka till gärningen sedan. Sådana saker har alltid en tendens att komma tillbaka och bita dig i rumpan. Ta detta som en kostsam lärpeng.
Att ta bilen till Bilprovningen kommer inte att vara bevis för att du har kört på lagliga däck just för att åklagaren kommer tro att du har gjort som du tänkte göra...
Jag är inte dum i huvudet som du verkar tro. Påpekade inte att jag kunde slippa boten pga särskrivningen. Fick personligen ett litet skratt när jag läste adressen. Totalt irrelevant.
Inte nog med bevis nej men vad har polisman för bevis? Hans ord mot mitt. Principen att hellre fria än fälla gäller inte här då? De ska ju bevisa motsatsen - Att jag bytt däck på bilen under kommande dagar...
Citat:
Det hela kommer ju att bli en trovärdighetsfråga. Å ena sidan polismannens uppgifter från platsen, å andra sidan ditt påstående att du mätte i efterhand och upptäckte att polisen mätt fel och totalt missuppfattat mönsterdjupet TILLSAMMANS med ditt erkännande av detta på plats.
Jag tänker inte påstå att det aldrig någonsin kommer att lyckas (eller kanske redan har lyckats) att köra denna fint, men det låter verkligen inte som något en klok och insiktsfull person bör lägga tid på. Att du skulle lyckas med att överklaga denna dom (för ditt erkännande innebär att du, så att säga, "dömt dig själv") håller jag för helt osannolikt.
Jag tänker inte påstå att det aldrig någonsin kommer att lyckas (eller kanske redan har lyckats) att köra denna fint, men det låter verkligen inte som något en klok och insiktsfull person bör lägga tid på. Att du skulle lyckas med att överklaga denna dom (för ditt erkännande innebär att du, så att säga, "dömt dig själv") håller jag för helt osannolikt.
Trovärdighetsfråga ja, men om jag bestämt hävdar min rätt och har bevis i form av fräscha besiktningspapper. Kanske inte gäller som bevis men det är inget jag har till min nackdel. Polismannen har ju inga direkta bevis förutom hans egen uppfattning då han smekte mina däck med sina frusna fingrar den kvällen. Jag satt kvar i bilen under hela förloppet då jag inte fick lämna bilen. Litade såklart på hans ord och skrev under. Men vad händer om han har fel? Då har ju jag rätt. Att jag skulle bytt däck i efterhand, hur ska polisen bevisa detta? De kanske inte låter troligt men vad kan de säga mot sitt försvar?
Sen gällande den andra punkten om onödigt störande buller. Är det jag som förare som får den i mitt register plus 1000;- riksdaler i penningbot? Även om passageraren sitter och tutar på en externt monterad tuta med separat batteri? (alternativt hänger ut ur rutan och tutar med en handhållen gastuta)
Att jag erkände båda dessa punkter var för att jag dels inte sett mönsterdjupet med egna ögon och dels för att jag inte känner till lagen vilket jag vid tillfället antog att utbildad polisman gjorde. Anledningen till att jag vänder mig hit är just för att jag inte själv är helt hemma på ämnet men leker med tanken att slingra mig ur.
Jag är en klok person och vill helst slippa p.g.a noteringen i belastningsregistret. Även om det inte är en allvarlig företeelse så vill jag vara clean. Bötern är bara ett surt tillägg.
Citat:
Du har redan erkänt och laga kraftvunnen dom är utdelad. Finns inget att överklaga, hade du invändningar så hade du din chans på plats.
Att byta däck och fiffla, tror du att åklagaren är född igår. Att du är ensam med din bil ett antal timmar/dygn efter och sedan skall hävda att polismannen hade fel gör dig bara korkad inför åklagaren.
Att byta däck och fiffla, tror du att åklagaren är född igår. Att du är ensam med din bil ett antal timmar/dygn efter och sedan skall hävda att polismannen hade fel gör dig bara korkad inför åklagaren.
Som sagt så erkände jag då jag litade på polismannens uppskattningar och kunskaper. Kunde inte själv gå ut och titta för att ha invändningar då han bad mig stanna i bilen. Blev tillsagd när jag var på väg ut. Byta däck gör jag ju inte officiellt. Markeringen på däcket kanske heller inte är exakt då däcket kan vara ett måndagsexemplar med en lite förhöjd nivåmarkering. Han mätte inte djupet med skjutmått. Är markeringen till för att underlätta vid kontroller eller är den där för att konsumenten ska lättare hålla koll på när det är dags att byta däck? I så fall så kan jag mycket väl tänka mig att den markeringen har en marginal på plussidan. Dels av säkerhetsskäl och dels av den anledningen att vi lever i ett konsumtionssamhälle som går ut på att köpa, köpa, köpa...
Inte ens om jag faktiskt hade tillräckligt mönsterdjup? Det jag menar är att alla gör fel. Jag har även begått misstag i mitt yrke. Polisen gör också fel. Ord står mot ord och vad har jag att bevisa? Hellre friar de än fäller?
Citat:
Du verkar inte veta hur däck kontrolleras.Tvärs över mönsterdjupen går en förhöjning som markerar minsta förslitning.Alltså när däcket kommit i höjd med dessa "markeringar" är det minsta godkända förslitning.
Det här finns runt om hela däcket.
http://www.dackweb.se/default.aspx?d=4&u=16
Om du ska byta däck så ska det bästa däcken sitta bak på en framhjulsdriven bil.detta för att undvika sladd.
Det här finns runt om hela däcket.
http://www.dackweb.se/default.aspx?d=4&u=16
Om du ska byta däck så ska det bästa däcken sitta bak på en framhjulsdriven bil.detta för att undvika sladd.
Läste du hela mitt inlägg så hade du sett att jag redan noterat detta. Kan tillägga att jag har körkort. Btw, Visste du att solen är en stjärna
![Whoco5](https://static.flashback.org/img/smilies2/whoco5.gif)
Exakt!
Citat:
Ok,ja jag kanske förmedlar en gammal myt som gällde då bromssystemet var annorlunda uppbyggt på 80-90tal.
Stämmer att bromssystemen är annorlunda uppbyggda idag.Bakbromsarna används ju nästan aldrig.
Det går säkert att fundera fram och tillbaka,men har det gjorts några praktiska prov ?...biltidningar brukar vara pigga på att testa det mesta........![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)
Stämmer att bromssystemen är annorlunda uppbyggda idag.Bakbromsarna används ju nästan aldrig.
Det går säkert att fundera fram och tillbaka,men har det gjorts några praktiska prov ?...biltidningar brukar vara pigga på att testa det mesta........
![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)
Bilen i fråga är ifrån denna period. Framhjulsdriven också. Vilket som är bäst handlar nog mer om hur situationen är?
AMEN!