• 1
  • 2
2025-03-02, 12:09
Medlem
Pinoputchins avatar
100 mg Metoprolol kl 06:00 samt 100 mg Metoprolol kl 18:00, inte så farligt eller?
Citera
2025-03-02, 12:46
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
100 mg Metoprolol kl 06:00 samt 100 mg Metoprolol kl 18:00, inte så farligt eller?
Om du har fått det ordinerat av din läkare är det inte farligt. Det är maxdosen av metoprolol, men om man har en besvärlig arytmi kan det behövas. Ganska ofta till och med.
Citera
2025-03-02, 13:01
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Om du har fått det ordinerat av din läkare är det inte farligt. Det är maxdosen av metoprolol, men om man har en besvärlig arytmi kan det behövas. Ganska ofta till och med.
Jag var tidigare ordinerad 100+75 dagligen. Numera 50+50 dagligen. Efter att Multaq blev suspenderat i och med att jag gjorde ett nyligt ingrepp så har jag alltså nu bara 50+50 Metoprolol per dag. Dock uppstod nyss irriterande arytmi tillfälligt i 2 dygn, men det kan visst vara så under läkeprocessen. Tänkte då om extra Metoprolol kanske kunde förebygga flimmer under tiden. Detta är dock bara egna funderingar.
Citera
2025-03-02, 13:22
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag var tidigare ordinerad 100+75 dagligen. Numera 50+50 dagligen. Efter att Multaq blev suspenderat i och med att jag gjorde ett nyligt ingrepp så har jag alltså nu bara 50+50 Metoprolol per dag. Dock uppstod nyss irriterande arytmi tillfälligt i 2 dygn, men det kan visst vara så under läkeprocessen. Tänkte då om extra Metoprolol kanske kunde förebygga flimmer under tiden. Detta är dock bara egna funderingar.
Jag hade inte rekommenderat dig att själv mixtra med medicinerna. Vet inte vilken typ av ingrepp du gjort (ablation?), men det allmänna rådet brukar vara att fortsätta med oförändrad medicinering tills nästa återbesök.

Om du haft mycket arytmibesvär, och vet säkert att ditt blodtryck är normalt, kanske du skulle kunna gå tillbaka till din tidigare medicinering (100+75). Men tycker ändå du skall ta upp det med din läkare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in