Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-08, 10:09
  #13
Medlem
Marlboromans avatar
Lerums kommun är en lugn och bra kommun! Men för mycket villa för pengarna så är området runt olofstorp bra för det ligger långt bort från stan men ändå inte. Lycka till!
Citera
2013-11-08, 10:11
  #14
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Landvetter är nog en bra investering på sikt, med tanke på den kommande järnvägen.

Den där järnvägen, jag har också hört att det planeras för järnväg till Landvetter Flygplats men har inte sett konkreta ritningar etc. Det gör ju att det kan vara småsurt att köpa någonstans där man sedan får flytta för att järnvägen skall fram och att ha tågen nästgårds skapar ju oljud med.

Oljuden där kommer ju från flyget med men just tågljuden stör ju en del även i Lerum, Stenkullen, Floda etc längs pendeln till Alingsås.

Alehållet går ju också pendlar till/ifrån nu med så det fungerar fint med och det är väl åt Ale, Kungälvs hållet folk alltmer kommer flytta tror jag då det neråt Kungsbacka till redan är välbyggt och dyrt.
Ale är ju dessutom trevligt vad jag vet, att det inte finns massa att göra är ju logiskt då det har närheten till Gbg.
Citera
2013-11-08, 10:58
  #15
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Den där järnvägen, jag har också hört att det planeras för järnväg till Landvetter Flygplats men har inte sett konkreta ritningar etc. Det gör ju att det kan vara småsurt att köpa någonstans där man sedan får flytta för att järnvägen skall fram och att ha tågen nästgårds skapar ju oljud med.

Oljuden där kommer ju från flyget med men just tågljuden stör ju en del även i Lerum, Stenkullen, Floda etc längs pendeln till Alingsås.

Alehållet går ju också pendlar till/ifrån nu med så det fungerar fint med och det är väl åt Ale, Kungälvs hållet folk alltmer kommer flytta tror jag då det neråt Kungsbacka till redan är välbyggt och dyrt.
Ale är ju dessutom trevligt vad jag vet, att det inte finns massa att göra är ju logiskt då det har närheten till Gbg.
Det är väl i princip klart att det ska byggas ut till flygplatsen från Mölnlycke och att Mölndals station ska ansluta till Mölnlycke station? Sedan är väl inget klart förrän första spadtaget tagits. För att återknyta till ämnet så kommer ju inte den järnvägen gå förbi Landvetter samhälle då huvuddelen av det ligger på norra sidan motorvägen och ganska långt ifrån Mölnlycke men ändå tillräckligt nära för att inte motivera en station mellan Mölnlycke och flygplatsen.
__________________
Senast redigerad av ArneIII 2013-11-08 kl. 11:04.
Citera
2013-11-08, 12:10
  #16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Det här med inga hyreshus blir nog ett problem i Partille om du inte köper i Öjersjö men där kan jag tänka mig att det blir för dyrt. Partille är väldigt litet och 5 miljoners kåkar ligger i princip granne med de värsta hyreshusområdena. Men det är lugnt ändå, det viktigaste är att kolla upp vilken grundskola dina barn kommer placeras i. Så att det området du bor i inte hör till hyresområdets skolområde. Ibland skiljer bara en gata de olika delarna åt.

Även om det är fritt skolval så går närhetsprincipen först, dvs barn om bor inom skolområdet har förtur gentemot andra.

Öjersjö skall man se upp med för många hus där är överbelånade och det finns risk för prisrekyl. Det är många som köpt och belånat hus som snarare är värda runt 4 miljoner för över 5 miljoner eller mer.

Ett tips är att lägga bud på de hus i Öjersjö som säljs på kronofogdens auktioner.
Landvetter ligger intill Öjersjö och har humanare prisnivåer som dock ändå är ganska osäkra i dagens läge.
Citera
2013-11-08, 12:22
  #17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Det är väl i princip klart att det ska byggas ut till flygplatsen från Mölnlycke och att Mölndals station ska ansluta till Mölnlycke station? Sedan är väl inget klart förrän första spadtaget tagits. För att återknyta till ämnet så kommer ju inte den järnvägen gå förbi Landvetter samhälle då huvuddelen av det ligger på norra sidan motorvägen och ganska långt ifrån Mölnlycke men ändå tillräckligt nära för att inte motivera en station mellan Mölnlycke och flygplatsen.

På tal om det så såg jag i google att stationshuset finns kvar på flygfotot men är rivet på google street-bilden. Tågen stannar inte längre i Landvetter sen runt 20 år tillbaks, dvs det finns ingen järnvägstrafik till/från Landvetter och såväl stationen/hållplatsen och rangerbangården/industrispåret är borta.

Vad som är på gång är att järnvägen skall flyttas ca 500 meter söderut och att en del hus på Furuvägen kommer att rivas i samband med detta. Man bör alltså inte köpa några av de billiga husen på Furuvägen och Grönbackevägen innan det är helt klart vad som händer där. Jag har bekanta som bor där, men de kommer troligtvis inte att påverkas eftersom järnvägen troligen kommer att flera hundra meter söder om deras hus. Området i övrigt kan rekommenderas då det är mysigt men priserna något lägre pga närheten till flygplatsen och dess buller.
Citera
2013-11-08, 12:25
  #18
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Öjersjö skall man se upp med för många hus där är överbelånade och det finns risk för prisrekyl. Det är många som köpt och belånat hus som snarare är värda runt 4 miljoner för över 5 miljoner eller mer.

Ett tips är att lägga bud på de hus i Öjersjö som säljs på kronofogdens auktioner.
Landvetter ligger intill Öjersjö och har humanare prisnivåer som dock ändå är ganska osäkra i dagens läge.
Kul att du säger det då jag alltid föreställt mig Öjersjö som ett sådant område. Ett slags nyriksgetto för människor som inte vill bo nära Björndammen. Samtidigt så har väl kommunen släppt på en hel del mark som gjort det möjligt att bygga nytt och flott. För jag kan inte tänka mig att gamla Öjersjö är överbelånat, eller?
Citera
2013-11-08, 19:40
  #19
Medlem
ace_secs avatar
Antingen mot Kungälv/Stenungsund, med bra närhet till havet.

Eller Landvetter, inget stök!
Citera
2013-11-12, 15:54
  #20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Behöver lite tips, brainstormar lite. Funderar på Göteborg då jag kan komma in på utbildning där. Tänker mig bostadsrätt för max 1,1m UNGEFÄR. Gärna nära universitetet men inget krav, dock är då relativt invandrarbefriad pendeltåg ett krav istället. Har kollat lite på hemnet och läst en del, gamlestaden bojkottar jag i.a.f. Men runt Lunden kanske? andra förslag?

OPS.... Såg att det snackades villa här nu...
Citera
2013-11-12, 23:22
  #21
Medlem
ace_secs avatar
För 1,1 mille får man tyvärr ganska lite, så fort du närmar dig city.

Närmast Universitet för de pengarna skulle jag påstå är Lunden, Kville (Hisingen), Majorna.
Citera
2013-11-12, 23:31
  #22
Medlem
För 1,1 och bo "bra", är nog västra centrum (linné, masthugget, majorna) att glömma. Möjligen att man hittar en "förvuxen städskrubb" för den summan, men då bor man ju knappast "bra". Bra områden + "lågbudget" inom Gbg = kolla i härlandatrakten (om du har tur). Alternativt kranskommunerna men hellre de än Bergsjön, Angered etc.
Citera
2014-04-03, 14:12
  #23
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Amhult i Torslanda i västra Göteborg är nybyggt och fint, med både villor och lägenheter. Sedan är Torslanda bra över lag. mer välbärgade människor, låg arbetslöshet, inga utländska ungdomsgäng mm.
Särö och Kullavik är bra med men kostar en del. Sedan vissa delar av Hovås och Askim är också bra.
Långedrag, Fiskebäck och Saltholmen är lite dyrare kanske.
Annars kring Kungälv norr om Göteborg är lite lägre priser än centrala Göteborg.
Kolla Hemnet gärna =)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback