Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-09, 11:31
  #1
Medlem
Kapten6345s avatar
Ja som sagt så har jag en USB som jag misstänker kan innehålla virus, vill inte stoppa in den i datorn pga av att det kanske sprids. Men jag är nyfiken på innehållet och är inte helt säker på om det verkligen innehåller virus men vill alltid vara på den säkra sidan.

Finns det något sätt att öppna och se innehållet utan att datorn ska ta skada av potentiellt virus?
Citera
2013-11-09, 11:38
  #2
Medlem
dethalvabarnets avatar
Valfri linux dist burk?
Citera
2013-11-09, 11:49
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten6345
Ja som sagt så har jag en USB som jag misstänker kan innehålla virus, vill inte stoppa in den i datorn pga av att det kanske sprids. Men jag är nyfiken på innehållet och är inte helt säker på om det verkligen innehåller virus men vill alltid vara på den säkra sidan.

Finns det något sätt att öppna och se innehållet utan att datorn ska ta skada av potentiellt virus?

Öppna det i en sandbox ?... , Toolwiz time freeze eller Sandboxie , finns även andra .

Om det är frågan om en snabb engångs grej så ladda ner TTF eftersom det är enklast att använda samt gör en systemavbildning innan du öppnar Usb`et .

Det finns tester på hur säkert TTF är på att isolera datorn och det är VÄLDIGT säkert , googla .


http://www.toolwiz.com/downloads/
Citera
2013-11-09, 11:50
  #4
Medlem
Kapten6345s avatar
Tackar tackar, ska prova!
Citera
2013-11-09, 12:03
  #5
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten6345
Tackar tackar, ska prova!


Ett sätt att ytterligare göra det ofarligt är att ladda ner något register samt MBR back up program och köra de först och sen aktivera Toolwiz .

Du kan återställa datorn med dem om du ändå skulle få det som är det enda som kan passera Sandbox program nämligen vissa sällsynta virus samt tyvärr de flesta men väldigt ovanliga rootkits .

Sen efteråt görs såklart en vanlig scan av något bra program t.e.x MBAM , ju fler olika scanrar desto bättre , och sen är allt okej igen .
__________________
Senast redigerad av 1FF 2013-11-09 kl. 12:09.
Citera
2013-11-09, 15:56
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten6345
Tackar tackar, ska prova!


Hur gick det ?
Citera
2013-11-10, 23:47
  #7
Medlem
Kapten6345s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hur gick det ?


Tack och lov så verkade programmet fungera och det var inga virus eller någon trojan skit på usb stickan!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback