Citat:
Försök läs denna text med en god ton. Jag vet att den är väldigt negativ men detta är min uppfattning av C som jag vill dela med mig av, mest för att jag antar att jag har fel och hoppas på att ni kan lära mig att tänka om.
Bli inte arga på mig nu men fan vad jag börjar ogilla programmering. Det tär så helvete på en när man ska lära sig programmering. Om man ska jobba med programmering så kommer man ju fan gå in i väggen innan man blivit 30. Man blir så jävla snurrig i huvudet av att programmera, man känner sig otroligt sliten i huvudet efter en dags programmering. Och fy banne i helvete vad slut man är i huvudet om det går dåligt när man programmerar, om man inte riktigt förstår allt till fullo. Man är ju helt SLUT i huvudet efter det.
Jag undrar varför man ens lär sig C? Det är inte speciellt användarvänligt om du jämför det med PHP. I C måste du definiera datatyperna på precis allt fan du gör. Jag har tröttnat så förbannat på C. Varför i helvete är en sträng egentligen chars som är ihopsatta i en array? I PHP är det så jävla mycket enklare, du bara skriver $namn = "Lper". Så SJUKT mycket mer användarvänligt och allt går snabbare, det ser cleanare ut och man blir mindre snurrig i huvudet!
C känns mer riktat mot linuxanvändare som tror att de är häftigare ju svårare kod de skriver; Att skriva i assembler ger så jävla mycket creds. C, som ändå är ett högnivåspråk, men ändå ett "lägre" språk än PHP, är också jävligt coolt att skriva i eftersom det är svårare än töntiga språk som PHP som är lättanvändliga.
Varför lär man sig ens C? C känns ju bara så jävla krångligt jämfört med alla andra högnivåspråk.
Bli inte arga på mig nu men fan vad jag börjar ogilla programmering. Det tär så helvete på en när man ska lära sig programmering. Om man ska jobba med programmering så kommer man ju fan gå in i väggen innan man blivit 30. Man blir så jävla snurrig i huvudet av att programmera, man känner sig otroligt sliten i huvudet efter en dags programmering. Och fy banne i helvete vad slut man är i huvudet om det går dåligt när man programmerar, om man inte riktigt förstår allt till fullo. Man är ju helt SLUT i huvudet efter det.
Jag undrar varför man ens lär sig C? Det är inte speciellt användarvänligt om du jämför det med PHP. I C måste du definiera datatyperna på precis allt fan du gör. Jag har tröttnat så förbannat på C. Varför i helvete är en sträng egentligen chars som är ihopsatta i en array? I PHP är det så jävla mycket enklare, du bara skriver $namn = "Lper". Så SJUKT mycket mer användarvänligt och allt går snabbare, det ser cleanare ut och man blir mindre snurrig i huvudet!
C känns mer riktat mot linuxanvändare som tror att de är häftigare ju svårare kod de skriver; Att skriva i assembler ger så jävla mycket creds. C, som ändå är ett högnivåspråk, men ändå ett "lägre" språk än PHP, är också jävligt coolt att skriva i eftersom det är svårare än töntiga språk som PHP som är lättanvändliga.
Varför lär man sig ens C? C känns ju bara så jävla krångligt jämfört med alla andra högnivåspråk.
Äsch... Du är bara frustrerad för att du inte har greppat det än, men det kommer. Titta på dig själv... Varför försöker du lära dig C? Är det för att vara ball, eller är det för att PHP saknar något du behöver?
Jag har programmerat python i tretton år och började med C för lite mer än två år sedan. Det berodde på att python inte hade hastigheten jag behövde i vissa moment. Jag skrev då en del algoritmer i C och kompilerade dem som python moduler. Det var förbannat bökigt med typer (och dess storlekar), minnesallokeringar och pekare i början (kommandes från Python), men det var verkligen en befrielse när jag slutligen fick grepp på det.
Jag vill hävda att Python, Java och liknande språk är mycket mer komplexa än C i det stora hela. Jag är mycket bekvämare med C än Python idag, eftersom det är så enkelt i sitt utförande. Python har till exempel alltid gett mig huvudvärk för att jag haft problem att ta designbeslut. Det finns för många flummiga alternativ. Jag har suttit och spekulerat bort många timmar eftersom jag inte kan besluta hur jag ska bemöta problemen mest effektivt. Det här går mycket lättare i C eftersom det är betydligt snävare.
Sedan har jag aldrig kunnat greppa OOP riktigt. Jag är kanske dum i huvudet, men det fungerar inte i min hjärna. Jag hamnar alltid i hönan-eller-ägget-runkande när det blir komplext. Nu är ju inte Python beroende av OOP, men vill man vara effektiv med det så är det en klar fördel om man kan det. Med den möjligheten utraderad i C känner jag mig mycket mer bekväm och självsäker, vilket gör det mycket lättare för mig att utveckla. Det blir mer kod att skriva, men jag tycker det är värt det. Jag tar igen det på att saker faktiskt blir gjorda och färdiga.
Senast redigerad av FaderBerg 2013-11-15 kl. 10:29.
Senast redigerad av FaderBerg 2013-11-15 kl. 10:29.