• 2
  • 3
2013-11-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Nej att du inte vet hur jag definierar vänskap förvånar mig inte. Däremot kan man få sig ett visst humm om vad jag skulle göra för mina vänner i det riktiga livet, när jag ägnar både tid och tankekraft åt en för mig helt okänd människa på internet. Men jag gör oss båda en tjänst då och sluta skriva i din tråd, så får vi hoppas att det löser sig med din kompis.

Sen kan du sluta skriva han/hon eftersom du själv skriver att det är en honom.

Jag uppskattar dina råd och tar dem till mig, även om jag hade vissa synpunkter på dem.
Angående att jag skrev han/hon var inte för att dölja min kompis identitet. Jag syftade på den som skrev ett inlägg du svarade på och inte min kompis.

Citat:
Ursprungligen postat av zeerK
Jovars, hade en vän som åkte dit, tog hans telefon, kikade sms och dylikt, sedan var den kanske 50% ( slumpartat) då ingen av oss tidigare blivit dömda för något narkotikabrott som fick åka in på pisseprov hos polisen, är du 18+ och inte bor hemma så kommer dom isåfall till din bostadsadress och knackar på , är du skriven hos mor och far så kommer dom dit. Dom kom rätt lämplig tid för mig och polarna, efter-jobbet-tid dvs 17-19. Jag fick sitta i förhör men hade varken rökt,köpt eller hanterat något olagligt, fick åka in på förhör då mitt namn nämndes i konversationer, behövde inte visa mig oskyldig till något heller, de var inte dumma, så jag fick gå. Håll dig ren bara, det är inte hela världen att vara utan rökat ett tag, speciellt inte när du har idrott och skolgång att lägga fokus på kanske. Hoppas det löser sig bra.

Tack så jättemycket för informationen!

Citat:
Ursprungligen postat av PowerXL
Asså vad snackar du om? Vadå du vill inte lämna honom i sticket? Han frågade om du ville ha gräs för han skulle till Chris och du sa ja, varför inte? Är han jagad av bängen vill du inte ha gräs av honom. End of story.

Btw vad menar du med att han var i skolan och 'du hörde' när han pratade om att han torskat och han skulle bort i 8 månader? Varför frågade du honom inte bara vad som hänt?
Ni var ju vänner?

Tar man in gräs från Köpenhamn så tar man en fet risk. Men som sagt frågade han dig och vad du borde göra är att ringa upp honom och kolla om det är han som svarar, eller åka hem till honom och fråga vad fan han håller på med! Hela denna tråden är fett oklar och det verkar ligga ett stort mysterium i hela grejen om det nu är sant.

Du såg han i skolan men du frågade inte hur det gick med ditt gräs utan du 'hörde att han torskat' , senare skriver samma kille att han vill ha sina pengar men du har fortf inte fått ditt gräs?

Samtidigt vill du ha idečr för hur du ska göra för att du inte vill lämna han i sticket men du har fortfarande inte gjort något? Förutom att svara ja när han frågade om du ville ha smugglat gräs, vilket han troligen har frågat fler om ?

Han har uppenbarligen problem med pengar och något mer. Jag vill hjälpa honom men samtidigt inte ha kontakt med honom då de antagligen har span på honom.

Han kom till skolan en kort stund idag. Vi var flera som satt i samma rum. I princip ingen vet att jag brukat cannabis jag kunde därför inte ställa frågor om cannabis. Att gå till ett separat rum var inte att alternativ vid tillfället.

Jag har sagt ja till att jag ville att han skulle smuggla gräs åt mig. Men det är inte den främsta anledning till att jag vill ge honom hjälp som jag nämnde ovan i detta inlägg.
Citera
2013-11-14, 02:32
Medlem
EddieMeduzaRaggers avatar
Låter som en shitty situation, minst sagt.
Som någon undrade tidigare, får man fråga hur mycket gräs det handlar om?
Citera
2013-11-14, 05:05
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karashinsama
Cannabis kan mycket väl utlösa psykoser som ligger latent och vi kan inte annat än att anta att det är det som han/hon avsåg.
Vi kan inte anta något alls faktiskt.

Citat:
Aldrig hört talas om hasch-psykos?
Jorrå men det är ju som bekant en myt, i alla fall i ordets ursprungliga betydelse.
Citera
2013-11-14, 11:25
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Aldrig hört talas om hasch-psykos?

Ja? Samt att det är en myt. Har för mig att en "hasch-psykos" defineras i att man blir jävligt "paranoid".
Det blir jag varje gång när jag är ute och kör bil efter att ha rökt på kvällarna.. tror att varenda jävla bil bakom mig är snuten.
Så då får jag en "hasch-psykos" varje gång jag röker antar jag..
Citera
2013-11-14, 13:29
Medlem
KingRats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenta
Det är väl olagligt i Sverige att "framkalla brott"? Alltså, att polisen t.ex. planerar möten för att sätta dit någon?

Citat:
Ursprungligen postat av 16.20
Ja det är olagligt.

Dock inte olagligt att locka fram bevis (stor skillnad), vilket polisen gör om de skriver från hans facebookkonto. Det händer exempelvis att poliser utger sig för att vara minderåriga och skickar sms till människor som är misstänkta för att köpa sex, och erbjuder dem tjänster. Någonting polisen gör för att eventuellt kunna stärka sin bevisning.
Citera
2013-11-14, 13:33
Medlem
Be han ta med det till skolan bara så ger du han pengarna samtidigt som du får rökat? Sen röker du bara inte på ett tag just in case att du kmr bli kallad till pisseprov (och om det nu skulle hända då vägrar du pissa utan väljer blodprov, fast om du nu har varit ren i två månader så är det nog ingen fara att pissa..), du ville ju ändå spara de tills nyår? Ni gör affären i skolan, sen låter du rökat vara tills nyår bara. Ge han inga pengar i förskott..

Du skriver bara "ta med det till skolan så löser vi det där."

Skriv inte mer än den meningen.
Senast redigerad av Chooba 2013-11-14 kl. 13:38.
Citera
2013-11-14, 16:13
Bannlyst
Citat:
Cannabis kan mycket väl utlösa psykoser som ligger latent och vi kan inte annat än att anta att det är det som han/hon avsåg.

Jämför man Storbritannien 1970 mot 2010 så har cannabisanvändningen ökat med 20 gånger under dom 40 åren. Trots detta ligger antalet psykoser och schizofrenifall på nästan exakt samma andel, faktiskt så har dom gått ner något men det är inom den statistiska felmarginalen.

Av amerikanska stater som infört medicinsk bruk och legaliserat har ingen heller flaggat för ökad risk.
Citera
2013-11-14, 18:39
Medlem
Han skulle väl ta in till några bara och så torska han de så han blev skyldig pengar, och nu blir han utpressad till att fixa fram pengarna. Då tänker han råna/blåsa dig/dina vänner på pengar. Därför han är så desperat nu. De är iaf vad jag tror.
Citera
2013-11-14, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingRat
Dock inte olagligt att locka fram bevis (stor skillnad), vilket polisen gör om de skriver från hans facebookkonto. Det händer exempelvis att poliser utger sig för att vara minderåriga och skickar sms till människor som är misstänkta för att köpa sex, och erbjuder dem tjänster. Någonting polisen gör för att eventuellt kunna stärka sin bevisning.

Det har du helt rätt i. Men i detta fallet hade de behövt använda hans Facebook-konto vilket vore att klassa som dataintrång.

Men har redan försäkrat mig om att idioten som skrev till mig faktiskt var han.

Citat:
Ursprungligen postat av Chooba
Be han ta med det till skolan bara så ger du han pengarna samtidigt som du får rökat? Sen röker du bara inte på ett tag just in case att du kmr bli kallad till pisseprov (och om det nu skulle hända då vägrar du pissa utan väljer blodprov, fast om du nu har varit ren i två månader så är det nog ingen fara att pissa..), du ville ju ändå spara de tills nyår? Ni gör affären i skolan, sen låter du rökat vara tills nyår bara. Ge han inga pengar i förskott..

Du skriver bara "ta med det till skolan så löser vi det där."

Skriv inte mer än den meningen.

Har redan löst det. Gjorde ett byte ā la agent-style där vi inte ens träffades. Kommer stanna på den säkra sidan och inte ha det hemma eller röka det föräns allt kulminerat.
Citera
2013-11-26, 19:10
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Har varit ren i över två månader nu men i söndags ringde en klasskompis och sa att han var på väg till chriss och undrade om jag ville ha. Jag tyckte att det skulle sitta fint nu innan nyår så jag sa ju givetvis ja. Hör varken av honom på måndag eller tisdag och han dyker inte heller upp i skolan.

På onsdag skriver han över Facebook att han behöver pengarna nu. Jag säger då att jag kan ge honom det tidigast på torsdag då jag har annat för mig idag. Han börjar därefter tjata som fan om att han verkligen behöver pengarna. Jag fattar direkt att något inte står rätt till då hans språkbruk är förändrat och han inte är den som brukar tjata. Ser honom en halvtimme senare i skolan där jag hör honom berätta att han blev tagen av polisen på väg hem i måndags och att de har hans mobil. Han påstår också att han kommer försvinna en tid framöver (upp till 8 månader). Han yttrar inte ett ord till mig just då. Nu senare så hör han av sig igen och börjar tjata. Jag börjar bli irriterad på honom då han skriver sådant till mig då han uppenbarligen är misstänkt av polisen(det var en större mängd han skulle ta in).

Sedan kommer det skumma. Saker han skriver stämmer inte alls överens med det som han sa i skolan. Han sa i skolan att han blev tagen och att de tog hans mobil, men skriver till mig att han har att sälja. Jag frågade dessutom en grej om när vi sågs på ställe x idag. Han svarade som om vi hade träffats där, när vi egentligen träffades på ställe y och aldrig besökte ställe x.

Jag börjar nu fundera i lite olika banor. Kan det vara så att polisen använder hans Facebook-konto via hans mobil? Vet mycket väl att det är olagligt men undrar om någon varit med om något liknande tidigare.
En annan möjlighet vore att han är i stort behov av pengar och därav försöker blåsa mig.

Sista möjligheten jag kan tänka mig är att han på något sätt ändå fick med sig hem till Sverige och faktiskt vill sälja det till mig. Det känns verkligen inte trovärdigt då han inte vore dum nog att närma sig mig om han kanske har span på sig. Vi har redan massvis med sms och liknande mellan varandra, att då försöka sälja med span vore riktigt efterblivet. Har redan sett till att städa hemma hos mig då en husis inte hade varit helt oväntad.

Hur tror ni att det ligger till?

PS:
Moralfråga! Vore det fel av mig att vägra handla av honom nu trots att jag sa tidigare att jag ville ha? Ska jag riskera att själv bli tagen för att hålla mitt ord som gavs under andra förutsättningar?
DS.
Nå TS får man fråga hur det har gått? Fått någon strul med polisen eller har allting bådat gott för dig o din kompis?
Citera
2013-11-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Nå TS får man fråga hur det har gått? Fått någon strul med polisen eller har allting bådat gott för dig o din kompis?

Min kompis kommer bli åtalad, men kommer förmodligen komma undan lindrigt då han tidigare är ostraffad och är under 20.

Jag har inte hört ett dyft från polisen. Jag har fortfarande inte tagit hem något eller använt något. Räknar med att skolan kommer kräva mig på pisseprov om de får höra talas om händelsen vilket de säkert kommer få med tanke på hans frånvaro.

Han försökte inte blåsa mig. Hade antagligen bara panik och behövde pengar snabbt, även om han gjorde det ärligt.

Men, jag kör som sagt på better safe than sorry. Får ju givetvis be honom om ursäkt för att jag misstänkte honom, men det är det värt.
Citera
2013-11-26, 23:10
Medlem
Då återstår frågan: Kan du förklara för oss nyfikna hur han kunde ha varorna fast han torskade vid införseln.

Tacksam för svar!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in