Jag har kollat p bda. Jag utvecklar lite spel nr jag har tid.
Enligt mig d, ej i nn specifik rangordning utan bara vad jag kommer p spontant.
Marmalade +
* Deras billigaste licens r numera riktigt billig! 15$ i mnaden, ingen bindningstid.
* Du slipper ha en mac fr att deploya till iphone, du kan kompilera frn din PC.
* Sen dom slppte 7:an s har dom vldigt mnga bra tutorials och grejer i deras nya "marmalade hub".
* Relativt lite krngel att deploya till din android/iphone, enligt dom s r det helt magiskt men som vi
alla vet s krnglar det alltid lite nd
* Det finns numera nt som heter marmalade quick (lua) och web marmalade(java script grejer), s du kan gra native grejer med hjlp av dom ocks. Jag har dock bara krt p deras c++ api.
* Deras simulator r riktigt vass! Snabb och enkel att anvnda. Inte sitta och vnta i flera minuter nr du vill testa dina grejor.
Marmalade -
* En hel del gammal dokumentation finns kvar bland dokumentationen, s ibland har man frskt gra nt som inte funkar och sen ett par timmar senare s kommer man p att man visst gjorde p det "gamla" sttet och att man inte ska gra s lngre.
* Enligt mig r deras resurshanterare jvligt skum. Om du tex hmtar en resurs, ex Iw2DCreateImageResource("min_bild"); s fr man en pekare till bildobjektet. D gller det att du deletar bilden nr du r klar. Annars fr du ett exception dom klagar p att du har en minneslcka vid nedstngning. Jag tycker att om man har en resurshanterare s borde den stda t dig, srskilt eftersom du inte ens har newat upp det sjlv.
* Tycker deras stt att dynamiskt ladda resurser (se CIwManaged) r ondigt krngligt.
Xamarin +
* Det r c#!!!
* Bra editor fr appskapande.
* Det gr snabbt att f fram en app
Xamarin -
* Jag ville gra ett spel med monogame och xamarin. Men det funkade skitdligt och man fick gra massa fulhack fr att f det att funka.
* Om du inte tar en av dom dyra licenserna s mste du anvnda xamarins editor.
* Du mste ha en MAC fr att kunna kompilera till iphone, du anvnder din mac som en byggdator.
Jag gillar inte Java och jag har aldrig tittat p Objective C. Fr mig r cross platform det enda sttet.