2013-11-16, 03:30
Medlem
korrektists avatar
Ngon som har erfarenhet av dessa och kan ge sin synpunkt p de? Har hrt mycket dligt om cross-platform

https://www.madewithmarmalade.com/
cross platform

http://xamarin.com/
cross platform fr applikationer(C#)
Citera
2013-11-17, 19:59
Medlem
Jag har kollat p bda. Jag utvecklar lite spel nr jag har tid.

Enligt mig d, ej i nn specifik rangordning utan bara vad jag kommer p spontant.

Marmalade +

* Deras billigaste licens r numera riktigt billig! 15$ i mnaden, ingen bindningstid.

* Du slipper ha en mac fr att deploya till iphone, du kan kompilera frn din PC.

* Sen dom slppte 7:an s har dom vldigt mnga bra tutorials och grejer i deras nya "marmalade hub".

* Relativt lite krngel att deploya till din android/iphone, enligt dom s r det helt magiskt men som vi
alla vet s krnglar det alltid lite nd

* Det finns numera nt som heter marmalade quick (lua) och web marmalade(java script grejer), s du kan gra native grejer med hjlp av dom ocks. Jag har dock bara krt p deras c++ api.

* Deras simulator r riktigt vass! Snabb och enkel att anvnda. Inte sitta och vnta i flera minuter nr du vill testa dina grejor.

Marmalade -
* En hel del gammal dokumentation finns kvar bland dokumentationen, s ibland har man frskt gra nt som inte funkar och sen ett par timmar senare s kommer man p att man visst gjorde p det "gamla" sttet och att man inte ska gra s lngre.

* Enligt mig r deras resurshanterare jvligt skum. Om du tex hmtar en resurs, ex Iw2DCreateImageResource("min_bild"); s fr man en pekare till bildobjektet. D gller det att du deletar bilden nr du r klar. Annars fr du ett exception dom klagar p att du har en minneslcka vid nedstngning. Jag tycker att om man har en resurshanterare s borde den stda t dig, srskilt eftersom du inte ens har newat upp det sjlv.

* Tycker deras stt att dynamiskt ladda resurser (se CIwManaged) r ondigt krngligt.

Xamarin +
* Det r c#!!!

* Bra editor fr appskapande.

* Det gr snabbt att f fram en app

Xamarin -
* Jag ville gra ett spel med monogame och xamarin. Men det funkade skitdligt och man fick gra massa fulhack fr att f det att funka.

* Om du inte tar en av dom dyra licenserna s mste du anvnda xamarins editor.

* Du mste ha en MAC fr att kunna kompilera till iphone, du anvnder din mac som en byggdator.

Jag gillar inte Java och jag har aldrig tittat p Objective C. Fr mig r cross platform det enda sttet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in