2013-11-16, 08:05
Medlem
OffGrids avatar
Sitter och lser lite p denna webbsida: http://nyaekonomiskasystemet.se
https://www.facebook.com/groups/545299908839087/

Och en frga som jag brjar tnka p (Har inte lst hela boken utan skummat lite hr och dr)

1. Skulle ett nytt ekonomiskt system, vare sig det r detta eller ngot annat fungera om bara ett land gr det sjlv? Dvs vad skulle hnda om bara Sverige ndrade om sitt ekonomiska system p detta stt? (Eller andra ekonomiska modeller som r bttre hllbara n dagens)

2. vriga synpunkter om "Nya ekonomiska systemet" eller liknande andra ekonomiska system.

Lt oss diskutera olika lsningar, inte nuvarande problem.
Citera
2013-11-16, 11:49
Medlem
liffens avatar
Sverige har fantastiska mjligheter!

Att ndra det ekonomiska systemet r riskabelt. Vinsten kan bli stor men risken fr ett misslyckande r ocks stor. Det r drfr lmpligt att brja med ett frsksomrde. Vi r en liten, vlordnad och vl avgrnsad ekonomisk enhet. Ett perfekt frsksomrde.

Skulle vi misslyckas blir det naturligtvis obehagligt fr oss men det blir inte en vrldskatastrof. Vi kommer i s fall att misslyckas i en fungerande omgivning.

Och skulle vi lyckas kan omvrlden ta till sig av vr kunskap.

Frgan r d: Hur vill vi att det ekonomiska systemet skall fungera?
Citera
2013-11-16, 16:20
Medlem
rligt talat slpp boken fins hg risk att den medfr hjrnskador.

Ngra godbitar frn hans sida man fr ltt intrycket att han r lite "speciell"

Citat:
Per Lundgren
Konstitutionell logiker
Citat:
Mitt namn r sledes Per Lundgren. Sedan 13-rsldern (1963) har jag frsttt att jag har en srskild talang: att kunna genomskda illusioner och lsa paradoxer med hjlp av konstitutionell logik,

Citat:
vilket innebr att min forskning har varit helt oberoende av ekonomiska anslag, sponsring och handledning frn universitet eller hgskolor och d mera specifikt kring 4:e generationen av empirism med tvrvetenskaplig betoning och dito synstt, samt modern avancerad informationsbehandling.

Citat:
Som 22-ring (1972) hjlpte jag en professor i matematik att lsa en besvrlig differentialekvation. Min talang gjorde det mjligt att vid det tillfllet pltsligt och p ett enda gonblick lsa ekvationen
Citat:
Professorn lyssnade noggrant utan att avbryta, och nr jag var klar, satt vi bgge tysta en lng stund.
Citera
2013-11-16, 18:03
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio

Det lter ju inte uppmuntrande. Jag hade tnkt lsa boken men det kanske inte r mdan vrt.

Men oavsett vem Per Lundgren r tror jag att OffGrid:s frslag r intressant och viktigt.
Citera
2013-11-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Det lter ju inte uppmuntrande. Jag hade tnkt lsa boken men det kanske inte r mdan vrt.

Men oavsett vem Per Lundgren r tror jag att OffGrid:s frslag r intressant och viktigt.

Inte sker p vilket frslag du syftar p.
Citera
2013-11-16, 21:09
Medlem
jnilssons avatar
Citat:

Go gubbe!
Citera
2013-11-16, 23:03
Medlem
Citat:

Den hr jeppen har varit uppe tidigare i forumet. Jag vill minnas att jag tittade p det och kunde hitta mngder av direkta felaktigheter.
Citera
2013-11-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Den hr jeppen har varit uppe tidigare i forumet. Jag vill minnas att jag tittade p det och kunde hitta mngder av direkta felaktigheter.

Jag vet kommer med ihg det har fr mig att det var han sjlv (ja under psedonym) som lnkade till sidan. Tnkte frst lnkat till trden men kunde inte hitta den.
Citera
2013-11-17, 06:29
Medlem
liffens avatar
Citat:
Inte sker p vilket frslag du syftar p.

Jag menar:
Citat:
Ursprungligen postat av OffGrid
Lt oss diskutera olika lsningar, inte nuvarande problem.

Jag ser det s hr:

Vi drmde om ett vlfrdssamhlle. Ett samhlle dr ingen svalt, ingen frs och alla sjuka fick bsta mjliga vrd. I stort sett har vi nu frverkligat drmmen. Vad skall vi gra nu? Vad drmmer vi om? Hur ordnar vi en ekonomi som styr mot frverkligande av drmmen?

Skall vi g mot ett frmgenhetssamhlle? Ett samhlle dr alla fr utnyttja sin frmga? Ett samhlle som inte bara tillgodoser vr konsumtionsvilja utan ven vr produktionsvilja?
Citera
2013-11-18, 00:00
Medlem
jnilssons avatar
Det fanns ingen sammanfattning av snubbens frslag p hemsidan s jag brydde mig inte om att g vidare. Kan ngon gra en sammanfattning?

Dremot sg jag en referens till Ellen Brown. Hon r knpp och tnker med strogenet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in