En polare blev kallad till förhör nu i veckan p.g.a. misstanke om ringa narkotikabrott (innehav av cannabis). Anklagelserna grundades på ett SMS som hittats i en langares telefon som min polare köpt av en gång för typ ett halvår sen. Min polare nekade till allt och blev mot hans stora förvånan släppt utan att urinprov begärdes.
Min uppfattning var att prov alltid togs i samband med förhör. Behöver min polare oroa sig för att bli kallad till ett urinprov nu efter förhöret?
Polisen tar inte alltid drogprov i samband med förhör. Tvekar på att polisen kommer höra av sig igen för att få ta ett drogprov, och om de gör det så är det bara vägra. De kommer knappast lägga resurser på en struntsak.
För att få ta prov på dig så krävs det en misstanke och denna vägde väll inte upp till detta. Om hen hade gjort det så tas blodprov garanterat om hen vägrar urinprov.
Tror ni kan vara lugnt, det verkar högst otroligt att dem kommer att kalla "din vän" en gång till om inte nya mistankar kommer in i spelet.
1) "Din vän" verkade förmodligen helt enkelt trovärdig nog och misstankarna upphävdes i förhöret. 2) Dem trodde att det var en engångsföreteelse eftersom det fanns ingen fler sms av din vän i telefonen.
3) Dem hade för många fler att förhöra angående suspekta sms och bara få provar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!