Hallå!
Jag har fått till uppgift att göra ett "kasta träning" kodspel. Uppgiften lyder:
Spelet går ut på att användaren och datorn får kasta två tärningar åt gången i tre omgångar. Den som slår den högst enskilda tärningen vinner omgången. Bäst av tre omgångar gäller, dvs. om någon vinner två omgångar i rad behöver inte den tredje omgången spelas. I början av programmet ska användaren ange hur mycket pengar som han/hon vill satsa, 100kr, 300kr eller 500kr. Om användaren vinner ett spel erhålls summan av användarens och datorns insats, men vid förlust så förloras insatsen.
Följande krav måste uppfyllas i ditt program:
• För varje omgång måste användarens och datorns tärningskast redovisas.
• Tydligt framgå vem som vann spelet totalt och för respektive omgång.
• Onödiga omgångar ska inte spelas, dvs. om någon vinner två omgångar i rad.
• Användaren får spela hur många gånger som helst och väljer själv när den vill avsluta programmet.
• Lyckas användaren vinna ett spel ska programmet skriva ut aktuell vinst samt den totala vinstsumman (om användaren spelat flera gånger).
• Om datorn vinner ett spel ska programmet skriva ut ett tröstmeddelande och den totala vinstsumma som finns kvar.
• Användaren får sätta in max 5.000 kr åt gången.
• Om det finns pengar innestående så behöver inte användaren sätta in mer pengar vid nytt spel.
• Betalningsmomentet kan symboliseras med ex. information om att pengar dras från användarens konto. Använd gärna ett heltal som minskas och ökas beroende på aktuella vinster och förluster.
• Tärningarna kan symboliseras med hjälp av en fördefinierad randomfunktion, ex. rand() som returnerar ett slumpmässigt heltal.
Vissa saker har jag koll på, vissa har jag inte koll på. Ett exempel jag inte har koll på är hur jag ska kunna loopa spelet tills någon har antingen vunnit 2 gånger i rad, eller bara 2 gånger (3 omgångar har spelats) Spelet ska isåfall avslutats när detta händer. Har ni lust att hjälpa mig hade det varit toppen!
Jag har fått till uppgift att göra ett "kasta träning" kodspel. Uppgiften lyder:
Spelet går ut på att användaren och datorn får kasta två tärningar åt gången i tre omgångar. Den som slår den högst enskilda tärningen vinner omgången. Bäst av tre omgångar gäller, dvs. om någon vinner två omgångar i rad behöver inte den tredje omgången spelas. I början av programmet ska användaren ange hur mycket pengar som han/hon vill satsa, 100kr, 300kr eller 500kr. Om användaren vinner ett spel erhålls summan av användarens och datorns insats, men vid förlust så förloras insatsen.
Följande krav måste uppfyllas i ditt program:
• För varje omgång måste användarens och datorns tärningskast redovisas.
• Tydligt framgå vem som vann spelet totalt och för respektive omgång.
• Onödiga omgångar ska inte spelas, dvs. om någon vinner två omgångar i rad.
• Användaren får spela hur många gånger som helst och väljer själv när den vill avsluta programmet.
• Lyckas användaren vinna ett spel ska programmet skriva ut aktuell vinst samt den totala vinstsumman (om användaren spelat flera gånger).
• Om datorn vinner ett spel ska programmet skriva ut ett tröstmeddelande och den totala vinstsumma som finns kvar.
• Användaren får sätta in max 5.000 kr åt gången.
• Om det finns pengar innestående så behöver inte användaren sätta in mer pengar vid nytt spel.
• Betalningsmomentet kan symboliseras med ex. information om att pengar dras från användarens konto. Använd gärna ett heltal som minskas och ökas beroende på aktuella vinster och förluster.
• Tärningarna kan symboliseras med hjälp av en fördefinierad randomfunktion, ex. rand() som returnerar ett slumpmässigt heltal.
Vissa saker har jag koll på, vissa har jag inte koll på. Ett exempel jag inte har koll på är hur jag ska kunna loopa spelet tills någon har antingen vunnit 2 gånger i rad, eller bara 2 gånger (3 omgångar har spelats) Spelet ska isåfall avslutats när detta händer. Har ni lust att hjälpa mig hade det varit toppen!