2013-11-19, 17:28
Medlem
Genserics avatar
http://www.friatider.se/ekonomer-skr...-ny-depression

r detta vad som kommer hnda med Europa? r detta anledningen till att SD vxer s?
Citera
2013-11-19, 17:34
Medlem
Foques avatar
Nej det tror jag verkligen inte.
Citera
2013-11-19, 17:36
Medlem
Genserics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foque
Nej det tror jag verkligen inte.

Trots att arbetslsheten kar i hela Europa?
Citera
2013-11-19, 19:09
Medlem
curiamobiliums avatar
Jag knner av den dr depressionen sjlv faktiskt.
"Om unionen kvarstr och inga tgrder vidtas vntar dock ett riktigt skrckscenario fr Europa, sger bokens redaktr, Hans Tson Sderstrm"
Allts om inga tgrder vidtas!
Men det kommer det att gra.
Citera
2013-11-19, 19:48
Medlem
kriminellgalnings avatar
Det hr har man tvistat om sen 2008.
Vi har redan en depression i dom sdra delarna av europa och i stora delar av usa.
Frgan r om den kommer bli vrre/lika eller mildare n 1930-talet?
Citera
2013-11-23, 14:20
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genseric
http://www.friatider.se/ekonomer-skrota-euron-annars-vantar-en-ny-depression[/url]

r detta vad som kommer hnda med Europa? r detta anledningen till att SD vxer s?

Smre tider r att vnta, ja. Sedan terstr det att se i vilken utstrckning de olika medlemslnderna drabbas. Vissa lnder, t.ex. Grekland, r ju redan rkta och lr fortstta att vara det s lnge de stannar kvar i EMU.

Citat:
Ursprungligen postat av kriminellgalning
Det hr har man tvistat om sen 2008.
Vi har redan en depression i dom sdra delarna av europa och i stora delar av usa.
Frgan r om den kommer bli vrre/lika eller mildare n 1930-talet?

Tidigare depressioner har framfr allt varit centrerade till finans- och fastighetsmarknaden. Nsta kris kommer att sl direkt mot marknaden fr statsobligationer (som i princip redan r dd i lnder som USA och Japan), samt mot US-dollarn som kommer att genomg en omvlvande frtroendekris och mjligen mista sin roll som reservvaluta. Hur dollarkrisen kommer att pverka andra fiatvalutor kan vi bara spekulera om, men det lr bli mist sagt rrigt.

Min uppskattning r att nsta kris blir den vrsta ngonsin, eftersom hela den keynesianska ekonomiska modellen frmodligen kommer att g under och dra med sig mnga stater ner i avgrunden. I ett sdant lge kan man frvisso gldjas t att Keynes teorier kanske kan bytas ut mot ett sundare alternativ, men dessvrre lr kollapsen framkalla extrema politiska/sociala spnningar och allt vad det fr med sig.

Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Jag knner av den dr depressionen sjlv faktiskt.
"Om unionen kvarstr och inga tgrder vidtas vntar dock ett riktigt skrckscenario fr Europa, sger bokens redaktr, Hans Tson Sderstrm"
Allts om inga tgrder vidtas!
Men det kommer det att gra.

Hehe, en annan har infrskaffat sig en dobrogitarr och lrt sig spela bottleneck-blues i kta 30-talsanda!

Ang. det fetstilta: det europeiska ledarskapet har hittills bara uppvisat tecken p bunkermentalitet i frgan om Eurons framtid och jag har nnu inte hrt ngra rimliga frslag p hur situationen skall rddas.

Och handlingskraften lr inte bli bttre. Tvrt om tror jag att vi kommer att f se en nnu mer splittrad och bakbunden union efter valet 2014. Barroso & Co. lr gra allt de kan fr att kringskra parlamentets makt nnu mer nr det fylls av rassar frn alla Europas hrn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in