Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-21, 10:54
  #1
Medlem
Om man tar som ett exempel att någon tar på faktura ett spel eller gametime till wow t.ex men i en annans namn alltså ett bedrägeri, hur stor är risken att man åker fast och kan dom spåra dig på andra sätt än bara ip:n? om man tar gör givet att man klarar sig riskfritt från att hämta det ur personens låda.

Borde dom inte kunna spärra gametimet också till wow eller är det random genererade koder som dom inte kan styra och ställa över?

MvH anderss0n93
Citera
2013-11-21, 10:57
  #2
Avstängd
GladBallongs avatar
Kör på, risken är nog minimal. Sitt på ett wifi på typ donken.

Lycka till.
Citera
2013-11-21, 11:13
  #3
Medlem
Gametimet på wow!
Citera
2013-11-21, 11:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladBallong
Kör på, risken är nog minimal. Sitt på ett wifi på typ donken.

Lycka till.

Nu tänkte jag inte göra det utan tänkte rent hypotetiskt, men om man sitter hemma bakom en vpn t.ex som anonine openvpn ( vet att många gnällt på att den funkar dåligt nu för tiden när nytt bolag tagit över) eller någon annan? Kan dom spåra en trots det? alltså nu pratar vi svenska polisen

Citat:
Ursprungligen postat av Denzar
Gametimet på wow!

Så dom kan spåra en/stänga av det?
Citera
2013-11-21, 11:26
  #5
Avstängd
GladBallongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderss0n93
Nu tänkte jag inte göra det utan tänkte rent hypotetiskt, men om man sitter hemma bakom en vpn t.ex som anonine openvpn ( vet att många gnällt på att den funkar dåligt nu för tiden när nytt bolag tagit över) eller någon annan? Kan dom spåra en trots det? alltså nu pratar vi svenska polisen




Jag skulle aldrig uppmana till brott.
Citera
2013-11-21, 11:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderss0n93
Nu tänkte jag inte göra det utan tänkte rent hypotetiskt, men om man sitter hemma bakom en vpn t.ex som anonine openvpn ( vet att många gnällt på att den funkar dåligt nu för tiden när nytt bolag tagit över) eller någon annan? Kan dom spåra en trots det? alltså nu pratar vi svenska polisen

Det går. De kommer dock inte lägga några större resurser för en sån liten sak.


Citat:
Ursprungligen postat av anderss0n93
Så dom kan spåra en/stänga av det?

Ja.
Citera
2013-11-21, 12:05
  #7
Medlem
Varför skulle dom inte göra det? blir kostnaden för mycket för dom eller är det för få resurser?
Citera
2013-11-21, 12:20
  #8
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderss0n93
Om man tar som ett exempel att någon tar på faktura ett spel eller gametime till wow t.ex men i en annans namn alltså ett bedrägeri, hur stor är risken att man åker fast och kan dom spåra dig på andra sätt än bara ip:n? om man tar gör givet att man klarar sig riskfritt från att hämta det ur personens låda.
Knepet ligger i att komma runt bevisföringen. För att detta ska betraktas som brott så måste det finnas en gärningsman. Hur kan vi ta bort gärningsmannen från bilden?

Beställ till någon annans adress i personens namn. När posten kommer så hämtar du kuvertet och där i finns koderna du behöver. Redan nu finns det ingen potentiell gärningsman i bilden, utan det kan ha hänt precis vad som helst, t.ex att brevet blev borttappat vid leverans.
Sedan när väl koderna har förbrukats så handlar det om stöld. Vägen till bevis går ju givetvis direkt till företaget som sålde detta och vem som förbrukade koden för att hitta ett mönster. Är det samma IP som gjorde beställningen och förbrukade koderna så är det enkelt att hitta vem som låg bakom allt.

Så lösningen är att sälja koderna till någon du inte känner, på detta sätt så bryts länken. Gör du på något annat sätt så kommer du åka fast. Det läggs ner(för mycket) en del resurser för att förhindra brott som dessa. Vad många tror hjälper är en ursäkt. "Men jag köpte koden av en snubbe", kommer inte gå. De kommer vilja se så mycket bevis som möjligt på detta köp och tycker de att din historia är det minsta osannolik så har du mycket att stå i.

Jag förstår att detta är hypotetiskt snack, men om någon seriöst funderar på detta och tror på fullaste allvar att det fungerar så släpp tanken. Att åka på bedrägeri är dåligt, speciellt om man endast ville ha något gratis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback