2013-12-01, 18:15
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YawBus
Tack så jättemycket för svaret!
Skulle någon vilja hjälpa mig med att ställa en frågeställning till antagligen buddhismen/hinduismen skulle det vara guld värt. Begär inte att någon skall göra arbetet åt mig utan bara komma på en fråga.
/ Mvh
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-01 kl. 18:23.
Citera
2013-12-04, 12:00
Medlem
Nattvarden, drack dom vin på bilden?

Ursäkta om inlägget är felplacerat, visste inte riktigt om jag skulle lägga i religion eller droger. Men iallafall, jag skriver ett tal.. Det handlar iallafall om varför inte alkohol förbjuds i Sverige. Det är iallafall så att jag tänkte visa på en powerpoint en bild på nattvarden för att påpeka att det nämns i bibeln med att jesus och hans lärjungar drack vin. Men när jag kollar på bilden så ser jag inte riktigt någon typ av vinglas, och min fråga är drack dom vin på nattvarden?

Och om inte, finns det någon känd målning som visar jesus eller hans lärjungar som dricker?
Hade för mig att de drack vin på nattvarden.. Men jag måste ha fel, eller vara väldigt borta eftersom att jag inte ser någon typ av bägare..

Tacksam för svar, hörs!
Citera
2013-12-04, 12:08
Medlem
Jo, de drack vin. Men vad det har att göra med svensk alkoholpolitik förstår jag inte.

"...The depictions of both scenes are generally solemn and mystical; in the latter Jesus may be standing and delivers the communion bread and wine to each apostle, like a priest giving the sacrament of Holy Communion."

http://en.wikipedia.org/wiki/Last_Su..._Christian_art
Citera
2013-12-04, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Jo, de drack vin. Men vad det har att göra med svensk alkoholpolitik förstår jag inte.

"...The depictions of both scenes are generally solemn and mystical; in the latter Jesus may be standing and delivers the communion bread and wine to each apostle, like a priest giving the sacrament of Holy Communion."

http://en.wikipedia.org/wiki/Last_Su..._Christian_art

Ska dra lite historik om varför alkohol inte förbjuds i samhället, dvs p.g.a. mest för den har ju existerat och druckits i tusentals år, jag personligen tror att om att alkoholen skulle komma som en ny drog idag så skulle den förbjudas på en gång. Men tackar så mycket!
Citera
2013-12-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkabaus
Ursäkta om inlägget är felplacerat, visste inte riktigt om jag skulle lägga i religion eller droger. Men iallafall, jag skriver ett tal.. Det handlar iallafall om varför inte alkohol förbjuds i Sverige. Det är iallafall så att jag tänkte visa på en powerpoint en bild på nattvarden för att påpeka att det nämns i bibeln med att jesus och hans lärjungar drack vin. Men när jag kollar på bilden så ser jag inte riktigt någon typ av vinglas, och min fråga är drack dom vin på nattvarden?

Och om inte, finns det någon känd målning som visar jesus eller hans lärjungar som dricker?
Hade för mig att de drack vin på nattvarden.. Men jag måste ha fel, eller vara väldigt borta eftersom att jag inte ser någon typ av bägare..

Tacksam för svar, hörs!

Powerpoint - du kan alltid gå in på wikipedia och skriva nattvard.
Sen har du alltid " den sista nattvarden av leonardo da vinci "

De hade inte vinglas när Jesus gav nattvarden, de hade en bägare. ( lukas 22;17. matt 26:27 )
Ja, de drack vin till nattvarden. ( matteus kap 26: 29. lukas 22:18 )

Värt att nämna är att Jesus bröt det osyrade brödet i eller till nattvarden.
Lukas 22:7 ( osyrade brödets högtid )
Citera
2013-12-04, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Powerpoint - du kan alltid gå in på wikipedia och skriva nattvard.
Sen har du alltid " den sista nattvarden av leonardo da vinci "

De hade inte vinglas när Jesus gav nattvarden, de hade en bägare. ( lukas 22;17. matt 26:27 )
Ja, de drack vin till nattvarden. ( matteus kap 26: 29. lukas 22:18 )

Värt att nämna är att Jesus bröt det osyrade brödet i eller till nattvarden.
Lukas 22:7 ( osyrade brödets högtid )

Är ett tal på 3-5 min så jag har bara tagit med det viktigaste i grejer och tror inte jag får in nå mer specifika detaljer, men tackar! kör på nattvarden mestadels för att alla sätt målningen.
Senast redigerad av Berkabaus 2013-12-04 kl. 21:19.
Citera
2013-12-06, 00:41
Medlem
Jyckees avatar
Hur gör man den kristna handrörelsen för treenigheten? Menar alltså när man drar handen över bröstet och pannan. Var börjar man och var slutar man?
Citera
2013-12-06, 06:45
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Hur gör man den kristna handrörelsen för treenigheten? Menar alltså när man drar handen över bröstet och pannan. Var börjar man och var slutar man?

Jag antar att du menar korstecknet?

Man använder höger hand och håller ihop tummen, pekfingret och långfingret som en "spets". Sedan placerar man dem först på pannan och sedan vid bröstbenets slut.

Inom den katolska kyrkan flyttar man sedan handen till vänster axel (eller snarare över vänster bröst) och slutligen till höger, medan man inom den ortodoxa kyrkan gör tvärtom, d.v.s först till höger och sedan till vänster.
Citera
2013-12-06, 08:23
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66

Man använder höger hand och håller ihop tummen, pekfingret och långfingret som en "spets". Sedan placerar man dem först på pannan och sedan vid bröstbenets slut.

Inom den katolska kyrkan flyttar man sedan handen till vänster axel (eller snarare över vänster bröst) och slutligen till höger, medan man inom den ortodoxa kyrkan gör tvärtom, d.v.s först till höger och sedan till vänster.

Det stämmer. Tack!
Citera
2013-12-06, 08:44
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66

Värt att nämna är kanske att i den katolska traditionen, knäböjer man samtidigt vid utförande av korstecknet och det när man inträder kyrkorummet. Samma om man ska beträda bl.a sakristia liksom en del andra rum görs korstecknet i samband med knäböjning.
Citera
2013-12-06, 12:23
Medlem
Zoroastriska eldtemplet i Sverige?

Det ska tydligen finnas ett zoroastriska eldtemplet i Sollentuna. Kan någon svara på vart templet ligger exakt? Är det öppet för allmänheten?

Det ska även finnas en zoroastriska förening i Stockholm. Deras hemsida är på farsi och går inte att översätta med Google Translate... någon som vet vart de håller till?
Citera
2013-12-06, 12:59
Medlem
Mumffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meatwad
Det ska tydligen finnas ett zoroastriska eldtemplet i Sollentuna. Kan någon svara på vart templet ligger exakt? Är det öppet för allmänheten?

Det ska även finnas en zoroastriska förening i Stockholm. Deras hemsida är på farsi och går inte att översätta med Google Translate... någon som vet vart de håller till?

Jag vet inte så mycket men det verkar som att Stockholms zoroastriska förening har denna emailadress: info@szf.se.

Altt gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in