2013-11-28, 10:57
Medlem
AgonyBoys avatar
Jag sitter p en Mac Pro med 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon och 32 GB 1333 MHz DDR3 ECC-ram.

Jag skulle vilja hotta upp den hr burken men r inte s jtteinsatt i "vad som gller".
Just nu sitter en SSD-disk i (INTEL SSDSC2CT180A3 Media) men jag funderar p att raida denna med en till. Vad skall man nu tnka p? Br jag skaffa tv nya ssd som r bttre fr en raid?
Citera
2013-11-28, 11:56
Medlem
maltzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgonyBoy
Jag sitter p en Mac Pro med 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon och 32 GB 1333 MHz DDR3 ECC-ram.

Jag skulle vilja hotta upp den hr burken men r inte s jtteinsatt i "vad som gller".
Just nu sitter en SSD-disk i (INTEL SSDSC2CT180A3 Media) men jag funderar p att raida denna med en till. Vad skall man nu tnka p? Br jag skaffa tv nya ssd som r bttre fr en raid?

Vad ska du gra p datorn? Det r nog inte ofta man har nytta av att kra raid 1 med ssd..
Citera
2013-11-28, 13:23
Medlem
AgonyBoys avatar
Jag jobbar med foto och film. Ofta med bilder i Photoshop runt 35 gb stora.
Citera
2013-11-28, 14:32
Medlem
machtons avatar
SSD i raid 1 brukar inte ge ngon frndrad upplevelse. Det r enbart nr vldigt stora filer skall frflyttas till en lika snabb disk, dvs till tv andra ssdhrddiskar med i raid 1.

Photoshop anvnder sig av Ram, processor och grafikkort om jag inte tar mig fel. SSD bestmmer bara hur snabbt photoshop ppnar sig kan man sga.

/hobbykillen som tror att han vet.
Citera
2013-11-28, 15:45
Medlem
Rassas avatar
Raid 0 r det som ska anvndas fr bttre diskprestanda, allts stripade diskar. Hg prestanda men dlig skerhet, gr en disk snder r all data frlorad. Raid 1 r speglade diskar, lngsammare men skrare.

Tv extra SSD som man stripar i Skivverktyg och lgger filerna p skulle jag anvnt i s fall. Man kan stoppa i en extra SSD, och Raid 0:a ihop med systemdisken. Men d mste man boota p ett USB-minne eller liknande och fixa Raid och installation drifrn. Observera att om man kr Lion eller nyare, d det skapas en terstllningspartition som man kan starta p inte funkar nr man har raidade diskar:

http://support.apple.com/kb/ht4649
Citera
2013-11-28, 19:44
Medlem
maltzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Raid 0 r det som ska anvndas fr bttre diskprestanda, allts stripade diskar. Hg prestanda men dlig skerhet, gr en disk snder r all data frlorad. Raid 1 r speglade diskar, lngsammare men skrare.

Tv extra SSD som man stripar i Skivverktyg och lgger filerna p skulle jag anvnt i s fall. Man kan stoppa i en extra SSD, och Raid 0:a ihop med systemdisken. Men d mste man boota p ett USB-minne eller liknande och fixa Raid och installation drifrn. Observera att om man kr Lion eller nyare, d det skapas en terstllningspartition som man kan starta p inte funkar nr man har raidade diskar:

http://support.apple.com/kb/ht4649

Tnkte lite snett och skrev raid 1, det r raid 0 som gller hr sklart.
Om du har pengar TS eller kanske rentav livnr dig med dator som verktyg kanske det r vrt en investering?
Citera
2013-12-02, 22:34
Medlem
Sitter med en systermaskin.

Som jag frstr r det klokt att utnyttja PCIe kortplats d Serial ATA (3Gb/s) som de 4 HD-platserna sitter p r en flaskhals.

Fljande produkt lter spnnande den dag jag sjlv uppgraderar: http://eshop.macsales.com/item/OWC/SSDPHWE2R240/

Har ingen erfarenhet av produkten jag rekommenderar.

Har god erfarenhet av leverantren OWC.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in