Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-30, 20:41
Medlem
tjackrunkas avatar
I Gteborg finns det en man som alltid vinglar omkring, inte berusat utan mer som att hans ben togs tag av luften varje gng dom lmnade marken. Hans mest utmrkande drag r att han ALLTID balanserar en liten svart plastpse p huvudet. Har vinglat omkring ngra gnger. Nn mer som stt denna mrkliga figur?
Citera
2014-10-30, 21:36
Medlem
Beigokunins avatar
"Potto-Lenko" som levde uppe i Norrbotten just intill finland. Hans riktiga namn var Lennart, men han slde potatis nr han var liten och drmed fick sitt knamn som han skert hade hela sitt liv.
Nr jag var barn blev en lektion i frsta klass frsenad fr att frken skulle varna oss om honom. Hon berttade om Lenko eftersom att hans knamn hade blivit en svordom p skolan.

r 2002 fick jag se honom personligen frsta och enda gngen. En riktigt gammal jkel om jag minns hans ansikte rtt. Han gormade och skrek p mig p finska nr jag gick p promenad frbi hans hus. Det enda ordet jag begrep var "satana," men att skrika t barn hade han tydligen gjort i ett par decennier.

Det fanns en nrliggande vattenklla ngra kilometer ifrn byn. Nr han hrde talas om den kte han dit, bajsade i vattnet och skrattade t alla som hade druckit och pratat om hur gott vattnet hade varit.

Hans hus var risigt och ovrdat p utsidan. Fanns det ngot som motiverade en till att klippa grset hemma, var det att se hans tjocka hmatta till trdgrd som man skert hade kunnat torkat rven p. Han dog fr ngra r sedan, och nr de kollade till hans hem upptckte de att han hade byggt en bastu mitt i sitt vardagsrum som han ocks sovit i.

Det finns skert fler historier om honom som jag sjlv inte hrt, men vill man hra dem mste man vl frhra hela byn med kaffe och fikabrd.
Citera
2014-10-30, 23:15
Medlem
Min brors kusins avatar
[quote=TheWindCriesMary|49411676]Det var som sjuttsingen! Man skulle inte kunna tnka sig ett bildbevis med lappen som motiv? Rtt hftigt nd, trots allt.

Efter lite letande hittade jag henne p Tradera

http://gamla.tradera.com/MyTradera/F...x?ftgnr=110310

Skall se ifall jag kan hitta lappen frn henne, en riktig souvenir. Hon verkade helt normal i vr kontakt i alla fall
Citera
2014-10-31, 00:23
Medlem
Javalangs avatar
I Gteborg gr det omkring en ldre kvinna (hon kanske inte r s vrst gammal egentligen, men hon r riktigt sliten, stripigt hr och bjd gngstil). Mitt gymnasiegng brukade kalla henne fr Nej-tanten p grund av hennes mrkliga vana att gallskrika "NEEJ!" rakt ut i luften var tionde sekund. Oftast sg man till henne runt Hedens bussterminal, men jag har trffat p henne i hela centrala stan. Hon r svr att missa. "NEEJ!"
Citera
2014-10-31, 02:51
Medlem
Running_mans avatar
"Tandkrmstanten", Kuopio (Finland)
Psykiskt sjuk kvinna som kunde smlta in i folkvimlet p stan periodvis... tills hon fick ett ryck och smetade tandkrm ver hela ansiktet varje gng hon skulle ut. Barn/ungdomar kunde inte lta bli att peka och titta och om hon sg detta blev hon arg och hotade med bl.a. polisanmlan. Folk som pratat med henne sger att hon "verkar helt normal" -ja, bortsett frn ansiktet d...

"Olofstrms-Uffe", Olofstrm
"Best of Uffe" p Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=JI-rQtJOTm0
Folkilsken gubbe som ungdomarna brukade reta. Kommer inte ihg honom sjlv men folk snackar om honom rtt s ofta. Mste varit en given bild i den annars s trkiga gatubilden hr i hlan.

kesson, Olofstrm
Kommer inte ihg vad han heter i frnamn. Ca. 55-rig herre som staplar omkring nere i byn d och d, skitfull. A-lagare. Gr en del konstiga saker, misshandlade en anstlld p lokala systembolaget d denne inte ville slja till honom(mrkbart berusad). Fanns/finns(hittar den inte) ett Youtube-klipp p honom dr han framfrde "Gamle svarten".

Det helt klart mest minnesvrda gonblicket med kesson intrffade fr runt 5-6 r sedan nr jag jobbade natt. Krde till macken direkt efter jobbet fr att tanka. kesson var p plats, det var lite smkyligt ute men han var nd barbrstad. Det skumma r att klockan var ju runt 06.08 p morgonen, solen hade knappt gtt upp och dr stod han och grvde med en spade precis intill en av pumparna!!! Det var ngon slags asfaltjobb p g dr s asfalten var uppgrvd hr och dr, sanden under blottades -men inte fan hade dom anstllt kesson till det utan han ville antagligen "bara" hjlpa till lite eller ha ntt att gra under sin snefylla.

Helt klart mrklig syn p morgonkvisten. En nerpissad A-lagare som str och grver under taket vid en mack -utan ngra klder p verkroppen. Det sgs att han har skickats till div. behandlingsprogram men han brjar dricka igen varje gng nr han kommer hem... har nog supit i mer n 30 r. Mannen mste vara ett medicinskt under, hur fan kan njurar, lever, hjrta och annat hlla s lnge!?
Citera
2014-10-31, 19:25
Medlem
Scaevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghenna
Fan lever han fortfarande? Sg han sist p ett besk hos en kusin fr ett antal r sedan som kusinen i frga hade mycket att bertta om honom. De flesta original ifrn min barndom har dtt, och alla besk hem har nu frlorat all den karaktr de en gng haft. Ack.

Jod, Torstensson lever och mr. Eller gjorde iaf det fr ett r sedan lite drygt.
Fr man frga om hur lnge sen det var du var p besk hos din kusin?
Citera
2014-11-01, 15:41
Medlem
Ghennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scaevola
Jod, Torstensson lever och mr. Eller gjorde iaf det fr ett r sedan lite drygt.
Fr man frga om hur lnge sen det var du var p besk hos din kusin?

tta eller tio r sedan, tror jag, pratades mycket om olika utav Varbergs orginal d. Tnker nog ta upp det med honom fr att mjlka ut lite historier ifrn honom.
Citera
2014-11-01, 20:59
Medlem
McCarthy01s avatar
Hade en gammal vn som var schizofren. Han pstod att folk p P3 i radion snde ut indikationer frn hans fre detta flickvn. Och att de spelade musik som han avskydde bara fr att trakassera honom. Drfr var han tvungen att g till motattack med sin musik (bl.a skivor med UFO och Led Zeppelin frn 70-talet) fr att "indikationerna" skulle ge med sig. Han var ven noga med att g p rtt sida av trottoaren,fr annars fick han "taskiga vibbar". En gng hade han lnat ett gng porrtidningar av mig, och kom till mig dagen efter med uppsprrade gon och sa "Hrrdu! Jag lg och lste i de hr porrtidningarna igr - och vet du vad de sa p radion? Jvla snuskgubbe"!
Citera
2015-03-05, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kletarn

PinnJrgen
r en en frstndshandikappad snubbe som gr runt i Hgans och samlar pinnan och burkar. Sg honom st kl halv 7 en sndagsmorgon st och skrika t ett par pinnar att det var "deras fel". Det gick rykten om att han skulle sprnga vattentornet och varje gng man frgade om han skulle gra det s blev man jagad.

Hahaha H JRGEN!

Minns att nr man sa att man skulle sprnga vattentornet, svarade han (innan han med huttandes nvar jagade en) "nh du, dr har jag precis varit!"
Han kommenterade ven formerna p vnnerna med ett gestikulerande "fiiina hfter".
Han frgade ven mig en gng vad jag hette.
Svarade 'Satan'. Det kpte han inte

I Hgans finns ven 'runkaren'. En mysko, cklig snubbe som cyklar runt i sitt blstll, stannar lite d och d vid ett skyltfnster, drar lite i den sure fr att sen plocka fram en blodig(?) nsduk som han torkar av drnere med...

Maths r ocks ett original man aldrig kommer att glmma. Han cyklar runt p en cykel med remsor p styret + en 80-tals bergsprngare i cykelkorgen och en USA-flagga.
Citera
2015-03-05, 22:11
Medlem
Mr.Nesss avatar
Fanns en ldre herre i byn dr jag r uppvxt som ALLTID gick runt med en reflexpinne som han mer n grna viftade hej vilt med om man rkade komma fr nra

ven hrt talas om en man i Lund som gick runt med gasmask, men ingen jag sttt p sjlv.
Citera
2015-03-10, 09:30
Bannlyst
I Trelleborg fanns "den lngsamme cyklisten" (iaf nr jag bodde dr). Blir en dlig beskrivning d det var ett bra tag sedan jag bodde hemma och det r nnu lngre sedan jag sg honom senast:

En ldre man, troligen psyksjuk men jag r inte hundra, som med galen blick fixerad rakt fram (och d menar jag verkligen FIXERAD rakt fram) lngsamt (och d menar jag LNGSAMT) cyklade samma runda dag efter dag till synes utan syfte (annat n kanske motion...men d kanske han skulle cyklat snabbare n i gngtakt).

Totalt oberrd av ALLT som hnde runt honom bara 100% fokus p att stirra rakt fram och cykla i ultrarapid.

Farsan knde till honom bttre n jag (han som fick peka ut honom varje gng) s fr uppdatera med mer info p denne legend nr jag snackat med honom...men ett psykfall jag minns iaf.

Trelleborg sitter ven p komediguld i form av "Cykel-Martin" (Trellehulla, cyklar och psykfall [cykelfall? ] r en vinnande kombination av ngon anledning). Finns en ldre video d han skte till Talang 09 nr de hade auditions p Valen:

https://www.youtube.com/watch?v=6B5v5Ghf4oQ

^Han trollar allts inte.
Citera
2021-03-12, 23:03
Medlem
Avengerssons avatar
Genom denna lnk gr sig vr Micke- Magmys n mer knd som bde orginal och psyk...

Jsses vilket original han r.
https://youtu.be/SJy5do8R8po
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in