• 1
  • 2
2013-12-07, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Tillgngspriserna har kat kraftigt ocks, problemet (ett annat problem kanske) centralbankerna har r allts att de inte kan styra hur folk anvnder pengarna. Jag r inte helt insatt, men lser Chicagoplanen det?

Intressant frga. Kolla grna p ngon av Kumhofs presentationer nedan (den i Stockholm r bst imo).

Jag r inne p att tillgngspriserna kanske skulle stiga lngsammare i mitt svar till Slupen nedan. Jag brjar bli mer vertygad om det. I dagens system anvnds vldigt mycket av de nya pengarna (som ju tillkommer genom bankernas utlning) till att kpa tillgngar som aktier och framfrallt bostder. Relativt lite gr direkt till konsumtion av konsumtionsvaror. Om nu bankerna inte kan trycka pengar p detta stt lngre borde det ge negativa effekter p tillgngspriserna. Imo r det ngot bra.
Citera
2013-12-08, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samgrass
Nej det r inte guldmyntsfotstnkande. Om staten trycker upp papperslappar och deklarerar att dessa r legal tender r det klart att de tjnar massor p det - de kan ju kpa reala tillgngar fr dem. Kolla p Michael Kumhofs presentationer av Chicagoplanen:

http://www.lietaer.com/2013/01/the-c...ary-28th-2013/

http://www.lse.ac.uk/publicEvents/ev...2t1830vOT.aspx

Tjnar och tjnar, vad r det de tjnar? Sina egna pengar, som staten kan producera hur mycket som helst av? Som jag ser det r staten aldrig utgiftsbegrnsad i sin egen valuta, och inte heller inkomstbegrnsad i sin egen valuta. Drfr r det lite konstigt att sga att staten tjnar p seignorage.

Om det finns ngon vinst med seignorage s r det vl snarare att staten kan spendera mer med lgre skatter utan att det ger upphov till (lika mycket) inflation. Det kan ju vara vrdefullt i och fr sig men jag vet inte om man kan kalla det fr att staten tjnar ngot p det. De som tjnar r vl snarare medborgarna som kan f mer offentliga tjnster fr mindre skattepengar.
Citera
2013-12-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Tjnar och tjnar, vad r det de tjnar? Sina egna pengar, som staten kan producera hur mycket som helst av? Som jag ser det r staten aldrig utgiftsbegrnsad i sin egen valuta, och inte heller inkomstbegrnsad i sin egen valuta. Drfr r det lite konstigt att sga att staten tjnar p seignorage.

Nej, det r det inte. Det finns frsts massa andra n staten som har SEK. Om staten trycker upp fler SEK kommer staten tjna p det och alla vriga innehavare av SEK frlora p det.

Citat:
Om det finns ngon vinst med seignorage s r det vl snarare att staten kan spendera mer med lgre skatter utan att det ger upphov till (lika mycket) inflation. Det kan ju vara vrdefullt i och fr sig men jag vet inte om man kan kalla det fr att staten tjnar ngot p det. De som tjnar r vl snarare medborgarna som kan f mer offentliga tjnster fr mindre skattepengar.

Ja, s kan man ocks uttrycka det. Det r idn - att medborgarna ska kunna f mer offentliga tjnster med mindre skattepengar just fr att staten fr in pengar via seignoraget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in