2013-12-11, 11:18
Medlem
Hej, jag har blivit tilldelad en stor uppgift där jag skulle behöva hjälp med att komma på en eller flera passande frågeställningar till ämnet.

Vi ska i grunden göra en jämförelse mellan Bretton Woods och IMF, där jag i frågeställningarna pockså vill ha med påverkan av länders ekonomi tack vare dessa institutioner, samt också ett perspektiv kring fast- respektive rörlig växelkurs.

Kanske också ytterligare några perspektiv kring hur stora valutasammanslutningar påverkar världsekonomin.

Jag är påläst på ämnet och behöver ingen direkt hjälp med fakta, så kommentarer som "plugga själv istället!!!!!!!!!!!!!!!" undanbedjes. Behöver bara några passande frågeställningar som ovan skrivet.

Hjärtligt tack för hjälpen.
Citera
2013-12-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joning
Hej, jag har blivit tilldelad en stor uppgift där jag skulle behöva hjälp med att komma på en eller flera passande frågeställningar till ämnet.

Vi ska i grunden göra en jämförelse mellan Bretton Woods och IMF, där jag i frågeställningarna pockså vill ha med påverkan av länders ekonomi tack vare dessa institutioner, samt också ett perspektiv kring fast- respektive rörlig växelkurs.

Kanske också ytterligare några perspektiv kring hur stora valutasammanslutningar påverkar världsekonomin.

Jag är påläst på ämnet och behöver ingen direkt hjälp med fakta, så kommentarer som "plugga själv istället!!!!!!!!!!!!!!!" undanbedjes. Behöver bara några passande frågeställningar som ovan skrivet.

Hjärtligt tack för hjälpen.

Hej.
Inte du kan ju tex som i länk nedan se varför BW blev som det blev och vad för alternativ som fanns/finns. Att jämföra BW o IMF, IMF skapades av bw. så inget hönan eller egget problem där inte - bw var först. Och var innan dess en ide med grund i ek teorier om restrukturering och stärkande av tillväxt i deltagande initiativländer. Så vad skall du jämföra för något mellan imf-bw?

roligare i så fall att som sagt kolla historiskt på det och försöka formulera en förklaring till den politiko/financiella-capture som verkar råda gällande de internationella finansiella institutionerna idag.

hoppas detta ev kan ge något uppslag.

länk
http://www.youtube.com/watch?v=FoLyd_Hq32Q
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in