2013-12-15, 14:56
Medlem
Det talas ofta om att företags förmån att få vara en egen juridisk person har bidragit till stabilitet och främja utvecklingen av ekonomin. Men jag förstår inte riktigt varför ägare inte ska stå till svars för företagets handlingar i den utsträckning det är rimligt. Det känns som det enbart skapats för att skydda storföretagen och är det isåfall förenligt med en frimarknad/kapitalism?

Hur kan man på ett vettigt sätt straffa ett företag, genom ekonomiska sanktioner - de tjänar igen det snabbt nog eller skär ner på sina kostnader så att anställda eller konsumenter får lida. En annan aspekt är uppmuntrar inte detta företag att agera omoraliskt?
Citera
2013-12-15, 15:21
Medlem
chamaemoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Det talas ofta om att företags förmån att få vara en egen juridisk person har bidragit till stabilitet och främja utvecklingen av ekonomin. Men jag förstår inte riktigt varför ägare inte ska stå till svars för företagets handlingar i den utsträckning det är rimligt. Det känns som det enbart skapats för att skydda storföretagen och är det isåfall förenligt med en frimarknad/kapitalism?

Hur kan man på ett vettigt sätt straffa ett företag, genom ekonomiska sanktioner - de tjänar igen det snabbt nog eller skär ner på sina kostnader så att anställda eller konsumenter får lida. En annan aspekt är uppmuntrar inte detta företag att agera omoraliskt?

Det är klart att företag blir uppmuntrade av att agera omoraliskt när de ser hur det går till på företag på SP500 och vad dessa managers blir tvungna att göra för att nå upp till målet av dess verksamhets syfte, att tjäna pengar och betala utdelning till aktieägarna.

Något många tycks ha glömt är att företag, eller "corporations" från början var lagpliktiga att uppfylla humanitära syften men har förlorat det och blivit drivna enskilt ur monetära syften.

Det finns mycket bra info om detta ämnet, ett par artiklar som jag finner intressanta kan du se här nedan (bara titlar dock, du får googla fram dem)

Goldman: The Justification of Advertising in a Market Economy
Heilbroner: The Making of Economic Society
Freeman: Managing for Stakeholders
Citera
2013-12-15, 19:19
Medlem
Kan tänka mig att många skulle bli avskräckta från att starta företag om man riskerar att begå ekonomisk självmord när det inte riktigt lyckas gå så bra som man hade tänkt sig. Särskilt med tanke på hur svårt det är att lyckas, inte enbart på grund utav dagens ekonomiska klimat, utan att lyckas överhuvudtaget.
Citera
2013-12-16, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tago

Rimligt är att de kan bli personligt ansvariga om de bryter mot lagen. Så fungerar det i dag. Bra, va?
Citera
2013-12-16, 02:05
Medlem
I USA tex så var det inte alltid så. Då kunde du får personliga skulder eller annat om företaget du ägde aktier i gjorde något dåligt.
Det varnades också för att företagen skulle bli mer omoraliska om de blev egna personer. Och debatten finns fortfarande. Kanske det borde finnas någon form av skadestånd ändå? Jag vet inte.
Citera
2013-12-16, 12:44
Medlem
Så att man ska kunna hålla företag juridiskt skyldiga om de gör något fel. Om ett stort företag gör bort sig och det sker en katastrof är det bra om man kan stämma företaget istället för 40 arbetande på en oljerigg.
Citera
2013-12-16, 14:40
Medlem
Pre 1914s avatar
Svårt att få tusentals aktieägare att ansvara för ett företags handlingar när det mesta företaget gör är hemligt för dem, det som är öppet är verksamhetsberättelser och ekonomirapporter. Men styrelseledamöterna har väl ett personligt ansvar eller är det bara den operativa ledningen som har det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in